Participatory management popular protagonism and disposition for consensus in the music sector and in the social movement of culture in the country from the 2000s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6502

Keywords:

Social movements, cultural legislation, national culture plan, music

Abstract

From the analysis of the participation of actors in the musical sector in national culture conferences and in the production of the National Culture Plan, we noticed a movement in the cultural sector through cultural legislation in the country during the 2000s. Civil participation in the cultural sector implied the emergence of communities previously not counted as holders of citizenship rights. This appearance produced a shock, included portions of the population in the conditions of cultural enjoyment and production and broke with established conservative policies. Taking material sources available in digital media, such as e-mails, blogs, newspapers and websites, as sources, we seek to demonstrate that popular participation in decision-making processes was correlated with molecular transformations, made possible by the deepening of democracy that occurred during the period

References

BRASIL, 2009. DOU de 4 de maio de 2009. Diário Oficial da União. Brasília, DF. [em linha]. 04 maio 2009. [Acesso em 22 outubro 2015]. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=04/05/2009&jornal=2&pagina=7&totalArquivos=76

BRASIL, 2010. Portaria no. 28, de 19 de março de 2010. Diário Oficial da União. Brasília, DF. [em linha]. 19 março 2010. [Acesso em 22 outubro 2015]. Disponível em: http://www.in.gov.br/imprensa/visualiza/index.jsp?data=23/03/2010&jornal=1&pagina=14&totalArquivos=72

CALABRE, L., 2013. Participação social na construçao de planos setoriais de políticas públicas: um estudo do Plano Nacional de Cultura. Em: VI Congresso CONSAD de Gestão Pública. Brasília/DF. [Acesso em 14 julho 2023]. Disponível em: https://tinyurl.com/pxffhamn

CIRCUITO FORA DO EIXO, 2011. Casa Fora do Eixo São Paulo - 2011 - Decupagem completa. São Paulo, SP: 2011.

CULTURADIGITAL.BR, 2009. Fórum Virtual Rede Música Brasil. [em linha]. 25 novembro 2009. [Acesso em 20 outubro 2015]. Disponível em: http://culturadigital.br/redemusicabr/.

FERREIRA, J, 2012. Gestão de Ana de Hollanda é desastre afirma ex-ministro da cultura. Jornal Folha de São Paulo. [em linha] março 2012. [Acesso em 10 maio 2012]. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2012/03/1065045-gestao-de-ana-de-hollanda-e-desastre-afirma-ex-ministro-da-cultura.shtml

KA, M., e NETO, M. J, 2010. Relatório Reunião do Colegiado de Música. Brasília/DF. [em linha]. Abril 2010 [Acesso em 20 outubro 2015]. Disponível em: http://forumdamusicamt.blogspot.com.br/2010/04/relatorio-reuniao-do-colegiado-de.html.

KA, M., FNM, 2010. Cartilha Fórum Nacional de Música. [em linha]. [Acesso em 20 outubro 2015]. Disponível em: http://xa.yimg.com/kq/groups/14465203/251105733/name/Cartilha+F%C3%B3rum+Nacional+da+M%C3%BAsica.pdf.

PCULT, 2010. Carta de propostas do PCult. Partido da Cultura. [em linha]. [Acesso em 20 outubro 2015]. Disponível em: blogspot.com: http://www.partidodacultura.blogspot.com/search/label/Institucional.

RANCIÈRE, J., 1996. O desintendimento. São Paulo, Brasil: Editora 34.

RODRIGUES, J. C., 2017. Elementos para a Crítica da Lei Rouanet e para uma Análise das Produções Artístico-culturais no Brasil. RELACult - Revista Latino-Americana De Estudos em Cultura e Sociedade, 2017. vol. 3, no. 3. DOI https://doi.org/10.23899/relacult.v3i3.597. [em linha]. [Acesso em 17 novembro 2023] Disponível em: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/597/323

ROSSATO, L. B., 2011. Cobertura Grito Rock SP - Observatório. Revista Ounão. [em linha] março 2011. [Acesso em: 20 outubro 2015]. Disponível em: http://revistaounao.blogspot.com.br/2011/03/cobertura-grito-rock-sp-observatorio.html.

SANTOS, W. G., 2007. O paradoxo de Rousseau: uma interpretação democrática da vontade geral. Rio de Janeiro: Rocco.

SCHMIDIT, P., 2010. Defendendo a Música com unhas e dentes. Peripécias do Pena. [em linha] março 2010. [Acesso em 20 outubro 2015]. Disponível em: http://penas.blogspot.com.br/2010/03/defendendo-musica-com-unhas-e-dentes.html.

SOUZA, J., 2003. A construção social da subcidadania: Para uma sociologia política da modernidade periférica. Belo Horizonte; Rio de Janeiro: Editora UFMG; IUPERJ.

VIANNA, L. W., 2004. A revolução passiva: iberismo e americanismo no Brasil. Rio de Janeiro: Revan.

Published

01/12/2023

Issue

Section

Guerras Culturais: Informação, Política e Disputas Simbólicas

How to Cite

Participatory management popular protagonism and disposition for consensus in the music sector and in the social movement of culture in the country from the 2000s. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 2, p. e6502, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i2.6502. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6502. Acesso em: 18 mar. 2025.