Scientific journals from the epistemological southern: decolonial challenges and epistemic disobediences
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6653Keywords:
Scientific communication, Scientific journals, Decoloniality, Epistemological SouthAbstract
This article outlines an overview of the challenges of scientific communication in countries of the “epistemological South” – a term coined by Boaventura to designate the nations of the geographic south of the globe (Africa, Latin America and Asia), where forms of colonial and capitalist domination are positioned. The objective of the article is to present challenges imposed by colonialism and decolonialism on scientific production in these countries, especially scientific journals, in search of space, visibility, recognition and impact, in the face of the epistemic monopoly of the global North. The article is the result of exploratory and bibliographical research, as well as documentary research with the ISSN Portal, Journal of Citation Reports (JCR), Ethnologue Languages of the World and IBGE Countries to outline an overview of the challenges faced by scientific journals in the epistemological South. Some initiatives were also listed that confront the protagonism of scientific knowledge in the countries of the North and refer to epistemic disobedience, in search of the dissemination of decolonial knowledge
References
ARAÚJO, Ronaldo F. e FURNIVAL, Ariadne C. M., 2016. Comunicação científica e atenção online: em busca de colégios virtuais que sustentam métricas alternativas. Informação & Informação [em linha]. 2016, vol. 21, no. 2, p. 68-89. [Acesso em 8 agosto 2022]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n2p68.
BARATA, Germana, SHORES, Kenneth, e ALPERIN, Juan Pablo, 2018. Local chatter or international buzz? Language differences on posts about Zika research on Twitter and Facebook. Plos One [Em linha]. 2018, vol. 13, no. 1, p. 1-15. [Acesso em: 26 agosto 2022]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0190482.
BARBOSA, Mariana, 2013. História da comunicação no Brasil. Petrópolis: Vozes.
BONILLA, Juan Miguel Hernández, 2021. Em 95% dos artigos científicos, inglês cria ‘ditadura da língua’. Apenas 1% está em português e espanhol. El País [Em linha]. España, 28 jul. 2021. Ciência, p. 1-3. [Acesso em 20 agosto 2022]. Disponível em: https://brasil.elpais.com/ciencia/2021-07-28/em-95-dos-artigos-cientificos-ingles-cria-ditadura-da-lingua-apenas-1-esta-em-portugues-e-espanhol.html.
BRASIL, 2022. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Ministério da Economia (comp.). Países [Em linha]. 2022. [Acesso em 5 agosto 2022]. Disponível em: https://paises.ibge.gov.br/#/dados/argelia.
DECLARATION ON RESEARCH ASSESSMENT (DORA), 2012. Declaração de São Francisco sobre Avaliação da Pesquisa [Em linha]. 2012. [Acesso em 20 agosto 2022]. Disponível em: https://sfdora.org/read/read-the-declaration-portugues-brasileiro/.
EBERHARD, David M., SIMONS, Gary F.; FENNIG, Charles D. (ed.), 2022. Ethnologue: Languages of the World [Em linha]. Dallas, Texas: SIL International. Twenty-fifth edition. [Acesso em 30 agosto 2022]. Disponível em: http://www.ethnologue.com.
FIOVARANTI, Carlos, 2015. Os primeiros journals: publicações especializadas em ciências começaram a circular há 350 anos na França e Inglaterra. Pesquisa Fapesp [Em linha]. 2015, vol. 227, p. 74-75 [Acesso em 30 agosto 2023]. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/os-primeiros-journals/.
FLORENTINO, Luiz Felipe e SILVA, Hudson Louback Coutinho, 2018. Os reflexos da imprensa na Reforma Protestante e seus efeitos sobre a crítica popular europeia ao clero. Revista Trilhas da História [Em linha]. 2018, vol. 8, no. 15, p. 321-333 [Acesso em 1 agosto 2022]. Disponível em: https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/RevTH/article/view/5759.
FORTES, Rafael, 2016. Política científica no Brasil: dilemas em torno da internacionalização e do inglês. Interfaces Brasil/Canadá [Em linha]. 2016, vol. 16, no. 1, p. 142-180 [Acesso em 30 agosto 2022]. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/7660.
FREITAS, Maria Helena, 2006. Considerações acerca dos primeiros periódicos científicos brasileiros. Ciência da Informação [Em linha]. 2006, vol. 35, no. 3, p. 54-66 [Acesso em 22 agosto 2022]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-19652006000300006 .
GOMEZ, Charles J., HERMAN, Andrew C. e PARIGI, Paolo, 2022. Leading countries in global science increasingly receive more citations than other countries doing similar research. Nature Human Behaviour [Em linha]. 2022, vol. 6. no. 7, p. 919-929 [Acesso em 5 agosto 2022]. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9314251/.
ISSN INTERNATIONAL CENTRE (ed.), 2022. The ISSN Portal: the global index for continuous resources [Em linha]. 2022. [Acesso em 10 março 2023]. Disponível em: https://portal.issn.org/.
Journal Citation Reports [Em linha]. Philadelphia: Clarivate Analytics, 2021, 2022 [Acesso em 10 agosto 2022]. Disponível em: https://jcr-clarivate.ez25.periodicos.capes.gov.br/jcr/browse-countries?app=jcr&referrer=target%3Dhttps:%2F%2Fjcr-clarivate.ez25.periodicos.capes.gov.br%2Fjcr%2Fbrowse-countries&Init=Yes&authCode=H1BDvtN3YkouSE5gHXHAd3_4etgMUOBFO17Yyfu5TOE&SrcApp=IC2LS.
MENEGHINI, Rogerio, 2003. O projeto Scielo (Scientific Electronic Library on Line) e a visibilidade da literatura científica. Química Nova [Em linha]. 2003, vol. 26, no. 2, p. 155-156 [Acesso em 2 agosto 2022]. Fap /UNIFESP (SciELO). Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/hQndsQRrWmbXGw9KXsBwKKp/?lang=pt. DOI 10.1590/s0100-40422003000200001.
MIGNOLO, Walter D., 2008. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade [Em linha]. 2008, no. 34, p. 287-324 [Acesso em 10 março 2023]. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/desobediencia_epistemica_mignolo.pdf.
NASSI-CALÒ, Lilian, 2022. A avaliação da pesquisa deve ir além de comparar métricas de impacto. SciELO em Perspectiva [Em linha]. 2022 [Acesso em 22 agosto 2022]. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2022/08/19/a-avaliacao-da-pesquisa-deve-ir-alem-de-comparar-metricas-de-impacto/.
NASSI-CALÒ, Lílian, 2015. O uso de métricas em avaliações de pesquisa é matizado no Manifesto de Leiden. SciELO em Perspectiva [Em linha]. 2015 [Acesso em 22 agosto 2022]. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2015/04/30/o-uso-de-metricas-em-avaliacoes-de-pesquisa-e-matizado-no-manifesto-de-leiden/.
Oliveira, Thaiane, 2019. As políticas científicas na era do conhecimento: uma análise de conjuntura sobre o ecossistemacientífico global. Perspectivas em Ciência da Informação [Em linha]. 2019, vol. 24, no. 1, p. 191–215. [Acesso em 23 agosto 2023]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3520
ORGANIZAÇÃO DOS ESTADOS IBERO-AMERICANOS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (OEI) (Ibero-América) (org.), 2022. Número de línguas existentes por região e respectiva porcentagem [Em linha]. 2022 [Acesso em 26 agosto 2023]. Disponível em: https://oei.int/pt/escritorios/secretaria-geral/lenguas-en-numeros/geografia-de-las-lenguas.
ORTIZ, Renato, 2004. As ciências sociais e o inglês. Revista Brasileira de Ciências Sociais [Em linha]. 2004, vol. 19, no. 54, p. 5-22 [Acesso em 30 agosto 2023]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69092004000100001.
PACKER, Abel Laerte et al., 1998. SciELO: uma metodologia para publicação eletrônica. Ciência da Informação Sociais [Em linha]. 1998, vol. 27, no. 2, p. 109-121 [Acesso em 6 agosto 2023]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/XhRCDr87m5VTswK5WtNdYzL/?lang=pt. DOI 10.1590/s0100-19651998000200001.
PINTO, Júlio Roberto de Souza, e MIGNOLO, Walter D., 2015. A modernidade é de fato universal? Reemergência, desocidentalização e opção decolonial. Civitas [Em linha]. 2015, vol. 15, no. 3, p. 381-402. [Acesso em 10 agosto 2023]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/civitas/a/qqRR8D8df5RKQN9bLmQjFmn/abstract/?lang=pt. DOI 10.15448/1984-7289.2015.3.20580.
QUIJANO, Aníbal, 2005. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas [Em linha]. Buenos Aires, CLACSO, 2005 [Acesso em 22 aggosto 2023]. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf.
SANTOS, Boaventura de Sousa, e Maria Paula MENESES (eds.), 2014. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez.
SANTOS, Paula Wivianne Quirino dos, e ALBUQUERQUE, João Pedro Silva de., 2017. Altmetria: uma nova lente para os estudos métricos da informação. Biblionline [Em linha]. 2017, vol. 13, no. 3, p. 1-10 [Acesso em 7 agosto 2023]. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/35874. DOI 10.22478/ufpb.1809-4775.2017v13n3.35874.
SCHWARTZMAN, Simon, 2001. Um espaço para ciência: a formação da comunidade científica no Brasil [Em linha]. Brasília: MCT, 2001 [Acesso em 7 agosto 2023]. Disponível em: https://livroaberto.ibict.br/handle/1/757
SPIVAK, Gayatri Chakravorty, 2010. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010. Trad. Sandra Regina Goulart Almeida; Marcos Pereira Feitosa; André Pereira.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriana Aparecida de Oliveira, Frederico Braida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0