Hegemony and distinction in manifestations of Brazilian comedians about freedom of expression

Authors

  • Nara Lya Cabral Scabin Programa de Pós-graduação em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7121-1142

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6654

Keywords:

Comedy, Field, Freedom of expression, Hegemony, Habitus

Abstract

The article aims to contribute to the understanding about the ways in which the place and role of the freedom of expression category are represented in discourses produced by Brazilian comedians in relation to struggles for capital and forms of distinction in the field of humor. In this process, the intention is to investigate how elements related to production of hegemony processes in the humoristic field, with an emphasis on the mobilization of freedom of expression to energize diffuse imaginaries, are connected to the internalized rules of their social actors and their strategies of distinction. To achieve this, we choose as case study the intense media repercussion of the episode in which São Paulo Court of Justice determined, on May 16, 2023, the removal of the video Perturbador, published in 2022 on comedian Léo Lins' YouTube channel. As our corpus, we examined statements from comedians in Brazilian podcast episodes. The research revealed that the marking of positions in defense of freedom of expression plays a central role in how comedians represent the humoristic field in their speech. Furthermore, there seems to be a legitimized habitus among Brazilian comedians whose statements are linked to what we refer to a hegemonic discursive articulation in the comedy field, corresponding to the attempt to establish a final, supposedly true, and undeniable, meaning of what it means to do comedy

Author Biography

  • Nara Lya Cabral Scabin, Programa de Pós-graduação em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, com pós-doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM-SP. É professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Mídias e Liberdade de Expressão, vinculado à Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom); e integrante do MidiAto – Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas (USP) e da Metacrítica – Rede de Pesquisa em Cultura Midiática.

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Published

30/11/2023

Issue

Section

Guerras Culturais: Informação, Política e Disputas Simbólicas

How to Cite

Hegemony and distinction in manifestations of Brazilian comedians about freedom of expression. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 2, p. e6654, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i2.6654. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6654.. Acesso em: 20 may. 2024.

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