Computers Make Art, Artists Don't Make Money: Platformization, artificial inteligence and Audiovisual Sovereignty in the Cases of Netflix and Globo in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v20i2.7324Keywords:
Platformization, Artificial Intelligence, Audiovisual Sovereignty, Data Colonialism, Technological DependenceAbstract
ABSTRACT: The increasing platformization and adoption of Artificial Intelligence (AI) have transformed the audiovisual production chain, resulting in significant challenges to Brazilian audiovisual sovereignty. This article aims to investigate how these processes intensify power asymmetries and promote technological dependence, impacting local producers and their value-generating capacities. Through the analysis of two cases— the relationship between independent producers and Netflix and the partnership between Grupo Globo and Google Cloud Platform, illustrating Globo's transformation into a MediaTech, —we reflect on how automation and content standardization, driven by AI and platformization, foster technological dependence and update the dynamics of data colonialism. The conclusion indicates that, in a context of increasing influence from foreign platforms and the fragility of national regulatory frameworks, it is imperative to develop strategies that strengthen audiovisual sovereignty, ensuring the protection and promotion of Brazilian culture, values, and narratives.
References
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. 2006. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar.
AMADEU, S. 2021. A noção de modulação e os sistemas algorítmicos. In: SOUZA, J; AMADEU, S.; AVELINO, R. A sociedade do controle: manipulação e modulação nas redes digitais. São Paulo: Hedra.
ANTUNES, R. 2023. Trabalho e (des)valor no capitalismo de plataforma: três teses sobre a nova era de desantropomorfização do trabalho. In: ANTUNES, R. (org.). Icebergs à deriva: o trabalho nas plataformas digitais. São Paulo: Boitempo.
ARNOLD, S. Netflix and the Myth of Choice/Participation/Autonomy. In: McDONALD, K.; SMITH-ROWSEY, D. The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century. New York: Bloomsbury, 2016.
BASTOS, C. S. P. 2021. Cadernos do Cade - Mercados de Plataformas Digitais. Brasília: Conselho Administrativo de Defesa Econômica.
BUTCHER, P. 2024. Hollywood e o mercado de cinema no Brasil: princípios de uma hegemonia. Belo Horizonte: Letramento.
BUTCHER, P. A dona da história: Origens da Globo Filmes e seu impacto no audiovisual brasileiro. Dissertação (Mestrado) — Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2006.
COULDRY, N.; MEJIAS, U. 2019. Datafication. Internet Policy Review, 8(4). Disponível em: https://doi.org/10.14763/2019.4.1428.
COULDRY, N.; MEJIAS, U. 2019. The costs of connection: how data is colonizing human life and appropriating it for capitalism. Stanford: Stanford University Press.
CUNNINGHAM, S.; CRAIG, D. 2019. Social media entertainment: The new intersection of Hollywood and Silicon Valley. Nova Iorque: NYU Press.
DE MARCHI, L.; MARTINS LADEIRA, J. 2023. Originais Netflix: Um panorama da produção audiovisual da Netflix no Brasil 2016-2019. Revista FAMECOS, 30(1), e42989. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.42989.
GILLESPIE, T. 2010. The politics of platforms. New Media & Society, 12(3), 347-364.
GOMES, P. E. S. 2016. Uma situação colonial? Rio de Janeiro: Companhia das Letras.
HASTINGS, R.; MEYER, E. 2020. A regra é não ter regras: A Netflix e a cultura da reinvenção. Rio de Janeiro: Intrínseca.
HELMOND, A. 2015. The platformization of the web: making web data platform ready. Social Media + Society, 1(2). Sage Journals, 30 set.
HESMONDHALGH, D. 2020 Is music streaming bad for musicians? Problems of Evidence and argument. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=5pvBT5gq3NU
IKEDA, M. G. 2011. O modelo das leis de incentivo fiscal e as políticas públicas cinematográficas a partir da década de noventa. Dissertação (Mestrado em Comunicação) — Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.
JIN, D. Y. 2015. Digital Platforms, Imperialism, and Political Culture. London: Routledge.
KOKAS, A. (2023) Trafficking data: how China is winning the battle for digital sovereignty. New York: Oxford University Press
INSTITUTO DE DIREITO, ECONOMIA CRIATIVA E ARTES. 2021. Agenda Regulatória para a Música e Audiovisual no meio Digital. São Paulo: IDEA.
LIMA, L. P. B.; JEREISSATI, T. J.; MACAYA, J. F. M.; VARELLA, G. 2022. Análise dos usos de Inteligência Artificial e suas implicações para a diversidade cultural no Brasil. In: NIC.BR. Inteligência artificial e cultura: perspectivas para a diversidade cultural na era digital. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil.
LOPES, B. C. A. 2024. "Um grande dia em Hollywood”: Discurso pós-racial em disputa nas séries originais Netflix.
LOPES, M. I. V.; GÓMEZ, G. O. 2020. O melodrama em tempos de streaming. Porto Alegre: Sulina.
MARTIN, F.; NIKLAS, J. 2018. Netflix é acusada de personalizar cartazes de séries e filmes com base em etnia de usuários. O Globo, 20 ago. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/revista-da-tv/netflix-acusada-de-personalizar-cartazes-de-series-filmes-com-base-em-etnia-de-usuarios-23177130. Acesso em: 13 out. 2024.
MCLUHAN, M. 1974. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix.
MESQUITA, D; MASSAROLO, J. 2022 Globotech: desafios da televisão brasileira na era do streaming. In: Anais da 31º Encontro Anual da Compós, 2022.
MIAN, M. B. 2021. Universidades Federais Brasileiras: a serviço da lógica colonial de exploração de dados. In: AMADEU, S.; SOUZA, J.; CASSINO, J. F. Colonialismo de dados: como opera a trincheira algorítmica na guerra neoliberal. São Paulo: Autonomia Literária.
PENNER, T. A. 2021. Bandeiras da Netflix: produção global e representações discursivas da diversidade LGBT+ nas séries brasileiras. Tese (Doutorado) — Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.
POELL, T.; NIEBORG, D.; DUFFY, B. E. 2021. Platforms and Cultural Production. Cambridge: Polity Press.
RAHEJA, M. 2013. Reservation Reelism: Redfacing, Visual Sovereignty, and Representations of Native Americans in Film.
ROSA, J. L. 2019. Sem perder o DNA, Globo busca ser uma ‘media tech’. Valor Econômico, 13 mar. Disponível em: https://valor.globo.com/empresas/coluna/sem-perder-o-dna-globo-busca-ser-uma-media-tech.ghtml. Acesso em: 13 out. 2024.
ROIO, D. (2018) Algorithmic Sovereignty. Thesis. University of Plymouth. Available at: https://doi.org/10.24382/551
SANTOS, S. dos. 2016. Convergência divergente: tv aberta na contramão global. João Pessoa: Editora Xeroca!.
SMYTHE, D. 2014. Communications: Blindspot of Western Marxism. In: MCGUIGAN, L.; MANZEROLLE, V. (orgs.). The audience commodity in a digital age: revisiting a critical theory of commercial media. New York: Peter Lang. (Digital formations, volume 94), 29-53.
SOPRANA, P. 2021. Globo passa todo acervo para nuvem e cria parceria inédita com Google. Folha de São Paulo, 7 abr. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2021/04/globo-passa-todo-acervo-para-nuvem-e-cria-parceria-inedita-com-google.shtml. Acesso em: 13 out. 2024.
SOUSA, A. P. 2021. Um terço da população do país ainda rejeita filme brasileiro. Folha de São Paulo, 20 ago. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/seminariosfolha/2021/08/um-terco-da-populacao-do-pais-ainda-rejeita-filme-brasileiro.shtml. Acesso em: 13 out. 2024.
VAN DIJCK, J.; POELL, T.; DE WAAL, M. 2018. The platform society: Public values in a connective world. New York: Oxford University Press.
WILLIAMS, R. 2016. Televisão: tecnologia e forma cultural. São Paulo: Boitempo.
ZUBOFF, S. 2020. A era do Capitalismo da vigilância. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JANAINE AIRES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0