Using a dumb number to do smart things: learning to dance with ISSN

Autores

  • Peter Burnhill Director of EDINA

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v44i1.1436

Palavras-chave:

ISSN, Biblioteca, Sistemas distribuídos, Preservação digital, Acesso aberto

Resumo

Abstract This written celebration of 40 years of the ISSN Network is written in two parts. The first takes its starting point in about 1995, about halfway in the life of the ISSN Network, when the Internet was well established and the Web was beginning to have significance for scholarly communication. As this was also when contact was made with the ISSN International Centre and EDINA was being established, this chronicles some of their joint activity over the past twenty years. This makes reference to the role the ISSN has had in identifying serial content during the shift from the print to the digital. The second part reflects upon the relationship between the Web, the Scholarly Record and the ISSN as part of a forward look to the next twenty to forty years. An underlying theme is focus on how to ensure continuity of access to the digital back copy of issued content from old and new forms of seriality. Keywords: ISSN. Library. Distributed systems. Digital preservation. Open Access. Usando um número silencioso para fazer coisas inteligentes: aprendendo a dançar com o ISSN Resumo Esta celebração aos 40 anos da rede ISSN é escrita em duas partes. A primeira inicia por volta de 1995, próximo da meia-vida da rede ISSN, quando a Internet estava bem estabelecida e a Web começava a ter significância para a comunicação acadêmica. Como também foi o período em que se fez contato com o Centro Internacional do ISSN e EDINA estava se estabelecendo, narram-se algumas de suas atividades conjuntas nos últimos vinte anos. Faz referência ao papel do ISSN na identificação de conteúdo seriado durante a mudança do impresso para o digital. A segunda parte reflete sobre o relacionamento entre Web, o Registro Acadêmico e o ISSN como parte de uma visão de futuro para os próximos vinte a quarenta anos. Um tema subjacente é o foco, sobre como assegurar a continuidade de acesso à cópia digital de conteúdo publicado pelas formas novas e antigas de publicações seriadas. Palavras-chave: ISSN. Biblioteca. Sistemas distribuídos. Preservação digital. Acesso aberto. Usando um número silencioso para hacer cosas inteligentes: aprendiendo a bailar con el ISSN Resumen Esta celebración de los 40 años de la red ISSN es escrita en dos partes. La primera empieza aproximadamente en 1995, cerca de la mitad de la vida de la red ISSN, cuando la Internet estaba bien establecida y la Web empezava a tener importancia para la comunicación académica. Como también fue el período en que se contactó el Centro Internacional del ISSN y EDINA se estabelecía, son narradas algunas de sus actividades en conjuntos en los últimos veinte años. Hace referencia al papel del ISSN en la identificación de contenido seriado durante el cambio del impreso al digital. La segunda parte refleja sobre el relacionamento entre Web, el Registro Académico y el ISSN como parte de una visión de futuro para los próximos veinte a cuarenta años. Un tema subyacente es el enfocado, sobre como asegurar la continuidad del acceso a la copia digital de contenido publicado por las formas nuevas y antíguas de publicaciones seriadas. Palavras-chave: ISSN. Biblioteca. Sistemas distribuídos. Preservação digital. Acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do autor

Peter Burnhill, Director of EDINA

Director of EDINA, the Jisc centre for digital expertise and service delivery at the University of Edinburgh. A statistician and researcher by background, Peter led the first web-based serials union catalogue (SALSER), the first UK serials union catalogue (SUNCAT) and now focusses on ways to ensure continuing access and integrity of the digital scholarly record, being engaged with thekeepers.org and hiberlink.org. He is an honorary Fellow of the Royal Scottish Geographic Society and past president of IASSIST (the association for data librarians & archivists). Director of the Edina, University of Edinburgh, United Kingdom,

Downloads

Publicado

23/06/2015

Como citar

Burnhill, P. (2015). Using a dumb number to do smart things: learning to dance with ISSN. Ciência Da Informação, 44(1). https://doi.org/10.18225/ci.inf.v44i1.1436