A systematic model to evaluate the academic productivity of Brazilian faculty undergraduate courses

Autores

  • Marcus Vinicius Cesso Programa de Pós Graduação em Administração - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) https://orcid.org/0000-0001-9204-7049
  • Renato Ribeiro Nogueira Ferraz Universidade Nove de Julho (UNINOVE) - São Paulo, SP - Brasil
  • Wonder Alexandre Luz Alves Universidade Nove de Julho (UNINOVE) - São Paulo, SP - Brasil
  • Saulo Daniel Santos Universidade Nove de Julho (UNINOVE) - São Paulo, SP - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v48i1.4455

Palavras-chave:

Scriptemec, Undergraduate courses, Academic productivity, Performance management, Innovation in education, Higher education evaluation

Resumo

In an increasingly competitive scenario in the Higher Education segment, Higher Education Institutions (HEI) have been looking for ways to manage the productivity indicators of their undergraduate courses, in order to meet the criteria established by the National Institute of Studies and Research Educational Institutions Anísio Teixeira (INEP). Thus, this paper aims to present a systematic model to evaluate the academic productivity of Brazilian faculty undergraduate courses, considering the indicators proposed by INEP. The academic productivity criteria were quantitatively and qualitatively evaluated using Scriptemec, a tool developed exclusively to measure the academic data of undergraduate faculty. As a contribution, it reinforces the construction of a systematic model to assist in the automation and continuous monitoring of academic productivity in undergraduate courses, presenting a computational tool that assists in this process, as well as a dashboard for managerial control in Brazilian HEIs.

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Biografia do autor

Marcus Vinicius Cesso, Programa de Pós Graduação em Administração - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Mestre em Administração pelo Programa de Administração (PPGA/UNINOVE)

Renato Ribeiro Nogueira Ferraz, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) - São Paulo, SP - Brasil

Pós-Doutorado pela South University Toulon-Var (SUTV) - França. Pós-Doutorado pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) - Brasil. Doutor em Ciência Básicas – Nefrologia pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) - Brasil. Professor da Universidade Nove de Julho (Uninove) - São Paulo, SP – Brasil.

Wonder Alexandre Luz Alves, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) - São Paulo, SP - Brasil

Pós-Doutorado pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo (IME-USP) - SP - Brasil. Doutor em Ciências da Computação pela Universidade de São Paulo (USP) - SP - Brasil. Professor da Universidade Nove de Julho (Uninove) - São Paulo, SP - Brasil.

Saulo Daniel Santos, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) - São Paulo, SP - Brasil

Mestre em Informática e Gestão do Conhecimento pela Universidade Nove de Julho (Uninove) - São Paulo, SP - Brasil. Professor da Universidade Nove de Julho (Uninove) - SP - Brasil.

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Publicado

03/05/2019

Como citar

Cesso, M. V., Ferraz, R. R. N., Alves, W. A. L., & Santos, S. D. (2019). A systematic model to evaluate the academic productivity of Brazilian faculty undergraduate courses. Ciência Da Informação, 48(1). https://doi.org/10.18225/ci.inf.v48i1.4455

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