Acessibilidade às informações públicas: uma avaliação do portal de serviços e informações do governo federal
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v34i2.1093Palavras-chave:
Portais, Governo Eletrônico, Avaliação de Portais, Conteúdo, Usabilidade, Funcionalidade, Informações e Serviços PúblicosResumo
A premissa central deste artigo – parte de uma pesquisa de mestrado – é que, sendo a Internet um poderoso instrumento tecnológico para a disseminação e o acesso às informações, os governos a têm utilizado como uma forma de aproximação dos cidadãos. Buscando avaliar seu alcance efetivo, avalia-se o Portal de serviços e informações do governo brasileiro com base na metodologia de Vilella (2003), que envolve 73 critérios, agrupados em 14 parâmetros distribuídos em três dimensões: conteúdo, usabilidade e funcionalidade do portal. Como ferramenta de análise foram utilizados três tipos de software, durante período de tempo predeterminado, atribuindo-se notas a cada dimensão para avaliar seu grau de aprovação. Os resultados apontaram os pontos fortes e fracos do Portal; as notas baixas atribuídas à forma de apresentação do conteúdo, atualização e manutenção do conteúdo; equilíbrio nas notas referentes à usabilidade, ressaltando-se, porém, nesse caso, as dificuldades no acesso para pessoas portadoras de necessidades especiais.
Palavras-chave
Portais; Governo eletrônico; Avaliação de portais; Portais de informações e serviços públicos.
Accessibility to public information: an evaluation of an services and information portal of Brazilian Federal Government
Abstract
The central premise of this article – part of a Master thesis – is that the Internet is a strong technology tool for the access to and the dissemination of information. That is why government bodies have been using it as a form of approaching citizens. Based on this premise, and in an attempt to evaluate its effective reach, the Services and Information Portal of the Brazilian Federal Government is assessed on the basis of Vilellas´s methodology (2003). This methodology comprises 73 criteria, which are grouped under 14 parameters. These parameters, in its turn, are divided into three dimensions, namely, content, usability and functionality. During a pre-established period of time, three different types of software were used as assessing tools, and marks were attributed to each dimension in order to evaluate its degree of approval. Research results pointed to both strengths and weaknesses of the Portal. Firstly, the low marks given to the form of the content presentation, updating and maintenance. Secondly, a balance in usability marks, underlining, however, the difficulty for citizens with special needs to access the Portal.
Keywords
Portals, E-Government; Evaluation of portals; Information and public services portals.
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