Preprints in the Social Sciences

Understanding, Acceptance, and Use

Autores

  • Cláudia Maria Pinho de Abreu Pecegueiro Universidade Federal do Maranhão image/svg+xml
  • Joana Coeli Ribeiro Garcia Universidade Federal da Paraíba image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v54i1.7615

Palavras-chave:

scientific communication, preprints, open science

Resumo

The internet and the principles of Open Science have reshaped scientific communication by enabling the immediate dissemination of research outputs, such as preprints, which challenge traditional publication channels. This study investigates the acceptance and use of preprints among researchers in the Social Sciences. Although most participants are familiar with the format, opinions on its adoption are divided: 11 accept it, 8 reject it, and 11 remain undecided. Despite this division, 89% of respondents expressed a favorable view toward publishing preprints. The findings underscore the need to broaden discussions on the subject in order to strengthen researchers’ confidence and advance the Open Science movement.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

ALVAREZ, G.; CAREGNATO, S. Open pre-review: avaliação de preprints em repositórios. [S. l.], 14 set. 2018.

ALVAREZ, G.; CAREGNATO, S. Preprints na comunicação científica da física de altas energias: análise das submissões no repositório arXiv (2010-2015). Perspectivas em Ciência da Informação, [s. l.], v. 22, n. 2, p. 104-117, abr./jun. 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. rev. e atual. Lisboa: Ed. 70, 2009.

BUDAPEST OPEN ACCESS INITIATIVE, JLIS.it, [s. l.], v. 3, n. 2, 2012. DOI: 10.4403/jlis.it-8629.

CHALMERS, A. F. O que é a Ciência afinal? 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999.

CHIARELLI, A.; JOHNSON, R.; PINFIELD, S.; RICHENS, E. Preprints and scholarly communication: an exploratory qualitative study of adoption, practices, drivers and barriers. F1000Research, [s. l.], v. 8, p. 1-74, 2019.

CNPq. Bolsistas de produtividade em pesquisa. São Luís, 8 jun. 2021. Available at: https://memoria.cnpq.br/. Accessed at: 8 June 2021.

COSTA, M. P.; LEITE, F. C. L. Repositórios institucionais de acesso aberto à informação científica: proposta de modelo de avaliação. RECIIS, v. 9, n. 3, p. 1-20, jul./set. 2015.

COSTA, M. S.; LEITE, F. C. L. Insumos conceituais e práticos para iniciativas de repositórios institucionais de acesso aberto à informação científica em bibliotecas de pesquisa. In: SAYÃO, L. F.; TOUTAIN, L. B.; ROSA, F. G.; MARCONDES, C. H. (org.). Implantação e gestão de repositórios institucionais: políticas, memória, livre acesso e preservação. Salvador: EDUFBA, 2010. p. 163-202.

CRESPO, I. M.; CORREA, C. H. W. Acesso livre à comunicação científica: a experiência do Scielo. Revista F@ro, [s. l.], v. 2, n. 6, 2007.

DAMÁSIO, E. Preprints na comunicação científica: uma introdução. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, [s. l.], v. 32, n. 2, p. 155-168, jul./dez. 2018.

FERREIRA, S. M. S. P.; TARGINO, M. G. (org.). Mais sobre revistas científicas: em foco a gestão. São Paulo: SENAC, 2008.

FERREIRA, V. B. E-Science. In: FERREIRA, V. B. E-Science e políticas públicas para ciência, tecnologia e inovação no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 13-31.

FOSTER. Open Science training handbook. Feb. 2014. Available at: https://www.fosteropenscience.eu/content/open-science-training-handbook. Accessed at: 10 June 2022.

FURNIVAL, A. C.; CASTRO, F. F. Repositório digital. In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologia e de educação a distância. São Paulo: Papirus Editora, 2018. 736 p.

GARCIA, J. C. R. Incursões sobre avaliação aberta. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 8, n. 3, p. 81-94, set./dez. 2021. DOI 10.28998/cirev.2021v8n3f.

GARVEY, W. D. Communication: the essence of Science; facilitating information among librarians, scientists, engineers and students. Oxford: Pergamon Press, 1979.

GARVEY, W. D.; GRIFFITH, B. C. Communication and information processing within scientific disciplines: empirical findings for psychology. Information Storage and Retrieval, [s. l.], v. 8, n. 3, p. 123-136, 1972.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

HARNAD, S.; BRODY, T.; CARR, L.; GINGRAS, Y.; LARIVIÈRE, V.; HAJJEM, C.; GARGOURI, Y. Self-selected or mandated, open access increases citation impact for higher quality research. Public Library of Science, [s. l.], v. 5, n. 10, Oct. 2010.

HARNAD, S.; BRODY, T.; VALLIÈRES, F.; CARR, L.; HITCHCOCK, S.; GINGRAS, Y.; OPPENHEIM, C.; STAMERJOHANNS, H.; HILF, E. R. The access/impact problem and the green and gold roads to open access. Routledge, [s. l.], v. 30, n. 5, 2004.

HARNAD, S. Post-Gutenberg galaxy: the fourth revolution in the means of production of knowledge, public-access. Computer Systems Review, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 39-53, 1991.

HARNAD, S. The invisible hand of peer review. Exploit Interactive, [s. l.], n. 5, Apr. 2000.

IBICT. Sobre repositórios digitais. Brasília, 2012. Available at: http://sitehistorico.ibict.br/informacao-para-ciencia-tecnologia-e-inovacao%20/repositorios-digitais. Accessed at: 9 Oct. 2021.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 9. ed. São Paulo: Perspectivas, 2007.

LE COADIC, Y. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

LEITE, A. C. F.; ROCHA NETO, I. Perfil dos bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq em educação. Revista Brasileira de Ensino Superior, [s. l.], v. 3, n. 4, 2017.

LEITE, F. C. L.; COSTA, S. M. S. Repositórios institucionais como ferramentas de gestão do conhecimento científico no ambiente acadêmico. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 2, p. 206 -219, maio/ago. 2006.

LOPES, C. O papel transformador dos preprints na aceleração da comunicação científica Abec. Meeting Live, 23 set. 2021. Available at: https://www1.abecbrasil.org.br/eventos/palestras/meeting_2021/quinta/Painel5_Carlos_Lopes.pdf. Accessed at: 23 Sept. 2021.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

MASSON, S. M. Os repositórios digitais no âmbito da sociedade informacional. Prisma.com, [s. l.], n. 7, p. 105-152, 2008.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999. 268 p.

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

MORIN, A.; GADOUA, G.; POTVIN, G. Saber, ciência, ação. São Paulo: Cortez, 2007.

MUELLER, S. P. M. Literatura científica, comunicação científica e ciência da informação. In: TOUTAIN, L. M. B. B. (org.). Para entender a ciência da informação. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 125-145.

NASCIMENTO, A. G.; ALBAGLI, S. Conceitos de ciência aberta no Brasil: uma revisão sistemática de literatura. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ANCIB, 2019.

NASSI-CALÒ, L. Postar preprints antes da avaliação por pares está associado à maior visibilidade e citação dos artigos publicados. SciELO em Perspectiva. [S. l.], jan. 2020. Available at: https://blog.scielo.org/blog/2020/01/29/. Accessed at: 25 Aug. 2021.

OLIVEIRA, S. Geração Y: o nascimento de uma nova versão de líderes. 5. ed. São Paulo: Integrare Editora, 2010.

PACKER, A. L. Preprints otimizam a comunicação da pesquisa. SciELO em Perspectiva. [S. l.], 11 Aug. 2021. Available at: https://blog.scielo.org/blog/2021/08/11/preprints-otimizam-a-comunicacao-da-pesquisa/. Accessed at: 20 Dec. 2021.

PACKER, A. L.; SANTOS, S.; MENEGHINI, R. SciELO preprints a caminho. SciELO em Perspectiva. [S. l.], 22 fev. 2017. Available at: https://blog.scielo.org/blog/2017/02/22/scielo-preprints-a-caminho/. Accessed at: 3 Mar. 2021.

PECEGUEIRO, C. M. P. A. A ciência da informação em revista nos anos 90 no Brasil. São Luís: EDUFMA, 2011.

PECEGUEIRO, C. M. P. A.; GARCIA, J. C. R. Repositório de preprints na Ciências Sociais. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, [s. l.], v. 13, p. 1-11, 2024. ISSN 2237-826X. DOI 10.5380/atoz.v13i0.89627. Available at: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89627. Accessed at: 3 June 2024.

PINHEIRO, L. V. R. (org.). Ciência da informação, ciências sociais e interdisciplinaridade. Brasília: IBICT, 1999. 182 p.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. rev. ampl. São Paulo: Atlas, 1999.

RODRIGUES, E. A pandemia e a emergência da ciência aberta. In: MARTINS, M.; RODRIGUES, E. (coord.). A Universidade do Minho em tempos de pandemia: tomo II: (re)ações. Braga: UMinho Editora, 2020. p. 263-295. t. II.

RODRIGUES, E. G. Preprints and preprint servers as academic communication tools. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), [s. l.], v. 30, n. 1, p. 1-27, 2019.

RODRIGUES, M. E.; RODRIGUES, A. M. Os repositórios científicos e a função preservação: realidade ou desafio. In: ENCONTRO ARQUIVOS CIENTÍFICOS, 2014, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: FCSH-UNL, 2014.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. D. P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SENA. N. K. Open archives: caminho alternativo para a comunicação científica. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 3, p. 71-78, set./dez. 2000.

SILVA, D. V. O.; MAROLDI, A. M.; LIMA, L. F. M. Outliers na lei do elitismo. Revista da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 43–60, 2014.

SOUZA, J. R. S. The emergence of preprints for Brazilian Science: considerations from the Nursing area. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 53, 2019.

STUMPF, I. R. C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE. J.; BARROS, A. (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006. p. 51-61.

SURVEY MONKEY. Tamanho da amostra de pesquisa. São Luís, 2 fev. 2022. Available at: https://pt.surveymonkey.com/mp/sample-size/. Accessed at: 1 Feb. 2022.

TARGINO, M. G.; GARCIA, J. C. R. Open peer review sob a ótica de editores das revistas brasileiras da ciência da informação. In: XVIII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 18., 2017, Marília, SP. Anais [...]. Marília, SP: Unesp, 2017.

TARGINO, M. G.; GARCIA, J. C. R. Perspectivas da avaliação por pares aberta: instigante ponto de interrogação. SciELO em Perspectiva, [s. l.], 14 maio 2018. Available at: https://blog.scielo.org/blog/2018/05/14/perspectivas-da-avaliacao-por-pares-aberta-instigante-ponto-de-interrogacao/#.X5MxeohKjIU. Accessed at: 1 Oct. 2020.

TIJDINK, J.; MALICKI, M.; GOPALAKRISHNA, G.; BOUTER, L. Preprints são um problema? cinco formas de melhorar a qualidade e credibilidade dos preprints. SciELO em Perspectiva, [s. l.], 15 out. 2020. Available at: https://blog.scielo.org/blog/2020/10/15/preprints-sao-um-problema-cinco-formas-de-melhorar-a-qualidade-e-credibilidade-dos-preprints/. Accessed at: 1 Mar. 2022.

URBANO, C.; TAFALLA, S.; BORREGO, A.; ABADAL, E. Uso de preprints en congresos científicos como alternativa a la publicación de actas: la experiencia del IX encuentro ibérico EDICIC 2019. [S. n.: s. l.], 2021. Available at: https://doi.org/10.1002/leap.1402. Accessed at: 24 Feb. 2023.

VASCONCELLOS, V. G.; DE-LORENZI, F. Preprint e postprint em publicações científicas e no direito: discussões e medidas para ciência aberta e divulgação de pesquisas. Revista Brasileira de Direito Processual Penal, Porto Alegre, v. 6, n. 3, p. 1091-1116, set./dez. 2020.

WEITZEL, S. R. Acesso aberto: uma década depois. In: BORGES, J.; BARREIRA, M. I. J. S.; CUNHA, F. J. A. P. (org.). Mundo digital: uma sociedade sem fronteiras? João Pessoa: Ideia, 2014. p. 63-75.

ZIMAN, J. Conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979. 164 p.

Downloads

Publicado

22/05/2025

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)