Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5537

Keywords:

Information Literacy, Vocational Education and Training, Information Literacy Assessment

Abstract

The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies

Author Biographies

  • Carlos Robson Souza da Silva, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil

    Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará e Bibliotecário-Documentalista no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Cedro.

  • Thiciane Mary Carvalho Teixeira, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil

    Doutora em Ciência da Informação e Docente no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará.

References

ALMEIDA, Jobson Louis Santos de, 2015. A biblioteca como organização aprendente: o desenvolvimento de competências em informação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba [em linha]. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão nas Organizações Aprendentes). João Pessoa, PB: Universidade Federal da Paraíba. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/7671/2/arquivototal.pdf.

ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima e RODRIGUES, Doriedson do Socorro. Referências sobre práticas formativas em Educação Profissional: o velho travestido de novo frente ao efetivamente novo. Boletim Técnico do Senac: a Revista da Educação Profissional [em linha]. 2010. v. 36, n. 2, p. 51-63. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/218/201.

ACRL (Association of College and Research Libraries), 2000. Information Literacy Competence Standards for Higher Education [em linha]. Illinois: ALA. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://alair.ala.org/bitstream/handle/11213/7668/ACRL%20Information%20Literacy%20Competency%20Standards%20for%20Higher%20Education.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

BRASIL, 2007. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio: documento base. Brasília, DF: SETEC, MEC. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf.

DUDZIAK, Adriana Elisabeth, 2003. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação [em linha]. 2003. v. 32, n. 1, p. 23-35. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016/1071.

MOURA, Dante Henrique, 2007. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos [em linha]. 2007, ano 23, v. 2, p. 4-30. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110.

OLIVEIRA, Andreia Silva de e SILVA, Carlos Robson Souza da Silva, 2018. Competência em Informação na Educação Profissional: um relato de experiência. Cedro, CE: DEPPI, IFCE. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://ifce.edu.br/cedro/arquivos/copy_of_AnaisSEMIC2019.pdf.

SANTOS, Camila Araújo dos, 2017. Competência em Informação na formação básica dos estudantes da educação profissional e tecnológica [em linha]. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/santos_ca_do.pdf.

SAVIANI, Dermeval, 2007. Trabalho e Educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação [em linha]. 2007. v. 12, n. 34, p. 152-165. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf.

SPUDEIT, Daniela, 2015. Proposta de um programa para desenvolvimento de Competência em Informação para alunos do Ensino Profissional. Ciência da Informação em Revista [em linha]. 2015. v. 2, n. 2, p. 67-77. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/1782/1466.

XING, Ping, LI, Haipeng e HUANG, Michael B, 2007. Information Literacy in Vocational Education: a course model. Chinese Librarianship: an International Electronic Journal [em linha]. 2007. n. 23. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www.white-clouds.com/iclc/cliej/cl23XLH.htm.

Published

28/04/2021

Issue

Section

Infodemic and Our Future

How to Cite

SILVA, Carlos Robson Souza da; TEIXEIRA, Thiciane Mary Carvalho. Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School. Liinc em Revista, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e5537, 2021. DOI: 10.18617/liinc.v17i1.5537. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537. Acesso em: 30 jun. 2025.