Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5537Keywords:
Information Literacy, Vocational Education and Training, Information Literacy AssessmentAbstract
The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies
References
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima e RODRIGUES, Doriedson do Socorro. Referências sobre práticas formativas em Educação Profissional: o velho travestido de novo frente ao efetivamente novo. Boletim Técnico do Senac: a Revista da Educação Profissional [em linha]. 2010. v. 36, n. 2, p. 51-63. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/218/201.
ACRL (Association of College and Research Libraries), 2000. Information Literacy Competence Standards for Higher Education [em linha]. Illinois: ALA. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://alair.ala.org/bitstream/handle/11213/7668/ACRL%20Information%20Literacy%20Competency%20Standards%20for%20Higher%20Education.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
BRASIL, 2007. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio: documento base. Brasília, DF: SETEC, MEC. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf.
DUDZIAK, Adriana Elisabeth, 2003. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação [em linha]. 2003. v. 32, n. 1, p. 23-35. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016/1071.
MOURA, Dante Henrique, 2007. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos [em linha]. 2007, ano 23, v. 2, p. 4-30. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110.
OLIVEIRA, Andreia Silva de e SILVA, Carlos Robson Souza da Silva, 2018. Competência em Informação na Educação Profissional: um relato de experiência. Cedro, CE: DEPPI, IFCE. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://ifce.edu.br/cedro/arquivos/copy_of_AnaisSEMIC2019.pdf.
SANTOS, Camila Araújo dos, 2017. Competência em Informação na formação básica dos estudantes da educação profissional e tecnológica [em linha]. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/santos_ca_do.pdf.
SAVIANI, Dermeval, 2007. Trabalho e Educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação [em linha]. 2007. v. 12, n. 34, p. 152-165. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf.
SPUDEIT, Daniela, 2015. Proposta de um programa para desenvolvimento de Competência em Informação para alunos do Ensino Profissional. Ciência da Informação em Revista [em linha]. 2015. v. 2, n. 2, p. 67-77. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/1782/1466.
XING, Ping, LI, Haipeng e HUANG, Michael B, 2007. Information Literacy in Vocational Education: a course model. Chinese Librarianship: an International Electronic Journal [em linha]. 2007. n. 23. [Acesso em 13 dezembro 2020]. Disponível em: http://www.white-clouds.com/iclc/cliej/cl23XLH.htm.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0