Science and Health Education and tackling disinfomedia: a report of critical experiences in online education

Authors

  • Juliana Dias Rovari Cordeiro Laboratório de Currículo e Ensino, Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3285-4409
  • Alexandre Brasil Fonseca Laboratório de Currículo e Ensino, Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7495-4902
  • Luciana Rodrigues Lessa Laboratório de Currículo e Ensino, Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3954-8199
  • Aline Guarany Ignacio Lima Laboratório de Currículo e Ensino, Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6067-112X
  • Myrla Nobile Laboratório de Currículo e Ensino, Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Keywords:

Higher Education in Health, Science Education, Remote Learning, Information and Communication Technologies, Disinformation

Abstract

The challenges and difficulties imposed by the new coronavirus, demands reflection on its impacts on teaching practice, mainly due to the fact that teaching/learning activities share the same screens destined to entertainment, training and work activities, where disinformation also circulates. The Covid-19 outbreak and the response to it have been accompanied by an excess of information, some accurate and others not, known as infodemia. In this scenario, the objective of this article was to report the experience, in the field of Health Education, in the practices adopted in two remote teaching activities, with the use of different Information and Communication Technologies (ICT), considering elements of the reflections on education of Paulo Freire. The first was the extension course “Fake News is bad for your health? Reflections on the consumption of information in times of a pandemic ”, offered by the Instituto Nutes/UFRJ. After, the experience with the discipline “Curricular Planning and Teaching in the Health Area” of the Graduate Program in Science and Health Education (PPGECS / Nutes) is reported, which is compulsory offered to Master and Doctoral students of the Faculty of Medicine at UFRJ. In conclusion, some issues raised by these experiences are dealt with, such as the importance of developing a critical approach that considers the interaction between subjects who are located in the world and act as health and education professionals in search of the involvement of students, aiming at coping of the challenge that disinformation represents

References

BONTCHEVA, Kalina e POSETTI, Jolie, 2020. Desinfodemia: decifrando ladesinformación sobre el covid-19.Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura (Unesco), 2020. [Acesso em 20 março 2020]. Disponível em: https://en.unesco.org/sites/default/files/disinfodemic_deciphering_covid19_disinformation_es.pdf

BORN, Kelly, 2021. Can Digital Disinformation Be Disarmed? Project Syndicate 2021, no.1. [Acesso em 09 março 2020]. Disponível em: https://joserobertoafonso.com.br/can-digital-disinformation-be-disarmed-born/.

BRASIL. Lei nº 8080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 20 set. 1990; Seção 1.

CALY, Leon, DRUCE, Julian, CATTON, Mike, JANS, David e WAGSTAFF, Kylie, 2020. The FDA-approved Drug Ivermectin inhibits the replication of SARS-CoV-2 in vitro, Antiviral Research, 2020. vol. 178. [Acesso em 05 março 2021]. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166354220302011.

COMISSÃO EUROPEIA, 2018. Combater a desinformação em linha: uma estratégia europeia. COM, 2018, 236 final. [Acesso em 20 março 2020]. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/ TXT/?uri=CELEX:52018DC0236.

DIAS, Juliana, FONSECA, Alexandre Brasil, LIMA E SILVA, Juliana Cintia, MANGABEIRA, Elliz e LIMA, Aline, 2020. Desinformação na cultura digital: reflexões a partir da Democracia Cognitiva e do Diálogo de Saberes. REVISTA OBSERVATÓRIO. 2020. vol. 6, p. 1-22.

FALLIS, Dom., 2015. Exploring Philosophies of Information. LIBRARY TRENDS.2015. vol. 63, no. 3, pp. 401–426. edited by Ken Herold, The Board of Trustees, University of Illinois.

FONSECA, Alexandre Brasil, DIAS, Juliana, LIMA, Aline e LIMA E SILVA, Juliana Cintia, 2020. Desocultando verdades: desinformação e mortes por Covid-19. CTS em Foco. 202. vol. 1, p. 77-84.

FONSECA, Alexandre Brasil, 2020. A Covid-19 e a desinformação que mata. Le Monde Diplomatique Brasil, mai 2020. [Acesso em 20 março 2020]. Disponível em: https://diplomatique.org.br/a-covid-19-e-a-desinformacao-que-mata/.

FONSECA, Alexandre Brasil, (2020b). Indústria 4.0 e desigualdades: desafios para a educação. CADERNOS ADENAUER (SÃO PAULO). 2020. vol. 21, p. 143-163.

FLORIDI, Luciano, 1996. Brave.Net.World: The Internet as a Disinformation Superhighway?.The Electronic Library, vol. 14, no. 6, p.509-514, 1996. [Acesso em 05 julho 2020]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3128817 .

FREIRE, Paulo,1967. A educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

FREIRE, Paulo, 1970. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

INSTITUTO DATAFOLHA. Pandemia e vacina. Abril, 2021. Disponível em: http://media.folha.uol.com.br/datafolha/2021/03/22/6v879812aac6be2ac83138hf6379eif571n1cd.pdf.

MCGOWAN, Todd, 2020. Por que a ultradireita teme um Estado de Emergência. Outras Palavras. 2020. [Acesso em 05 de abril 2021]. Disponível em: https://outraspalavras.net/crise-civilizatoria/por-que-ultradireita-teme-um-estado-de-emergencia/.

OMS. Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a covid-19. Departamento de evidência e inteligência para ação em saúde. Pag. Informativa 5. [Acesso em 10 julho 2020]. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52054/Factsheet-Infodemic_por.pdf?sequence=14.

PENNYCOOK, Gordon e RAND, David G., 2019 . Lazy, not biased: Susceptibility to partisan fake news is better explained by lack of reasoning than by motivated reasoning. Cognition. 2019. vol. 188, p. 39–50.

RODRIGUES, Altamiro Manoel, . K, 2020. Saúde Baseada em Evidências e a Pesquisa. Revista Saúde.2020, vol.14, no.½.

SALCI, Maria Aparecida, MACENO, Priscila, ROZZA, Soraia Geraldo, SILVA, Denise Maria Guerreiro Vieira, BOEHS, Astrid Eggert e HEIDEMANN, Ivonete Teresinha Schulter Buss, 2013. EDUCAÇÃO EM SAÚDE E SUAS PERSPECTIVAS TEÓRICAS: ALGUMAS REFLEXÕES. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis. 2013. vol. 22, no.1, p. 224-30. .

SCHMITH, Virginia D., ZHOU, Jie Jessie e LOHMER, Lauren R.L., 2020. The Approved Dose of Ivermectin Alone is not the Ideal Dose for the Treatment of COVID-19. Clin Pharmacol Ther. 2020. vol. 108, no.4, p.762-765. [Acesso em 20 setembro 2020]. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32378737/.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PSICOLOGIA, 2020. Como manter a saúde mental em época de COVID-19. [Acesso em 21 março 2020] Disponível em: http://www.sbponline.org.br/2020/03/como-manter-a-saude-mental-em-epoca-decovid-19.

SUNY DOWNSTATE MEDICAL CENTER. Evidence Based Medicine Course Evidence pyramid. 2001.

WALLACE, Rob, 2020. Pandemia e agronegócio: doenças infecciosas, capitalismo e ciência. Trad.: Allan Rodrigo de Campos Silva. São Paulo: Elefante, 2020.

WARDLE, Clarie, 2017. Fake news. It’s complicated. Inglaterra: First Draft. 16 de fevereiro de 2017. [Acesso em 20 de março de 2021]. Disponível em: https://firstdraftnews.org/latest/fake-news-complicated/.

Published

21/06/2021

Issue

Section

Reports in Informational Perspectives and Challenges in Times of the COVID-19

How to Cite

CORDEIRO, Juliana Dias Rovari; FONSECA, Alexandre Brasil; LESSA, Luciana Rodrigues; LIMA, Aline Guarany Ignacio; NOBILE, Myrla. Science and Health Education and tackling disinfomedia: a report of critical experiences in online education. Liinc em Revista, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e5720, 2021. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5720. Acesso em: 30 jun. 2025.