Interdisciplinarity and integration of knowledge

Authors

  • Olga Pombo Centro de Filosofia das Ciências. Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v1i1.186

Keywords:

Interdisciplinaridade; Especialização; Heurística; Epistemologia; Universidade

Abstract

Aiming to contribute to the overcoming of the equivocity in which is involved the concept of interdisciplinarity; we begin by a proposal of stabilization of its meaning. In a second moment, we try to explain the recursive use of this concept by the search of a positive answer for especialization, that is, by the attempt of overcoming its serious cultural, institutional and heuristic costs. At last, we stress the thesis according to which interdisciplinarity corresponds to a deep epistemological transformation which is taking place nowadays and we indicate those we
consider to be the its two main consequencies: the enlargment of the concept of science and the
transformation of University. 

References

BACHELARD, G. La formation de l'esprit scientifique: contribution à une psychanalyse de la connaissance objective. Paris: Vrin, 1975.

CARNEIRO LEÃO, E. Pour une critique de l’interdisciplinarité. In : PORTELLA, E. (Ed.). Entre savoirs: l’interdisciplinarité en actes: enjeux, obstacles, résultats. Toulouse: Èrès: Unesco, 1992. p. 333-47.

DURAND, G. Multidisciplinarités et heuristique. In: PORTELLA, E. (Org.). Entre savoirs: l'interdisciplinarité en actes: enjeux, obstacles, résultats. Toulouse: Érès: Unesco, 1991. p. 35-48.

FALENDA, I. C. A interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. São Paulo: Papirus, 2003.

FAZENDA, A. La Formation des enseignants pour l’interdisciplinarité: une synthèse des recherches effectuées au Brésil. Revue des Sciences de l’Éducation, v. 24, n. 1, p. 95-114, 1998.

FERRY, L.; PERSON, J. P.; RENAULT, A. (Ed.). Philosophies de l'université : l'idéalisme allemand et la question de l'université. Paris: Payot, 1979. Liinc em Revista, v.1, n.1, março 2005, p. 3 -15 http://www.ibict.br/liinc 13

FREITAG-ROUANET, B. Alphabétisation et développement humain au Brésil. In: PORTELLA, E. (Org.). Entre Savoirs: l'interdisciplinarité en acte: enjeux, obstacles, perspectives. Toulouse: Ères: Unesco, 1991. p. 211-25.

GASSET, O. La rebelion de las massas. Madrid: Revista de Occidente, 1970. 1. ed. 1929.

GUSDORF, G. Les modéles épistémologiques dans les sciences humaines. Bulletin de Psychologie, n. 397, t. 43, fasc. 18, p. 858-68, 1990.

HABERMAS, J. Technick und Wissenschaft als Ideologia. Lisboa: Edições 70, 1987. 1. ed. 1968.

HAMBURGER, J. (Org.). La philosophie des sciences aujourd'hui. Paris: Gauthier-Villars, 1986.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LEVY, T. Is the publicity of science in danger? In: INTERNATIONAL HISTORY, PHILOSOPHY AND SCIENCE TEACHING CONFERENCE, 7., 2003, Winnipeg. Proceedings...Winnipeg: [s.n., 2003?].

LRUYTEN, N. A. A interdisciplinaridade: meio privilegiado para exercer a função crítica e espiritual. Atualização, p. 1059-69, 1973.

LÜCK, H. Pegadogia da interdisciplinaridade: fundamentos teórico-metodológicos. Petropolis: Vozes, 1994.

LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Lisboa: Gradiva, 1989.

McLUHAN, M. La galaxie Gutenberg. Paris: Gallimard, 1977.

OPPENHEIMER, J. R. La science et le bon sens. Paris: Gallimard, 1955.

PAVIANI, J. Disciplinaridade e interdisciplinaridade. Revista de Estudos Criminais, v. 3, n. 12, p. 59-85, 2003.

PAVIANI, J.; BOTOMÉ, S. P. Interdisciplinaridade: disfunções conceituais e enganos acadêmicos. Caxias do Sul: Educs, 1993.

POMBO, O. Comunicação e construção do conhecimento científico. In: ______. A escola, a recta e o círculo, Lisboa: Relógio d'Água, 2002. p. 182-227.

______. Interdisciplinaridade: ambições e limites. Lisboa: Relógio d’Água, 2004.

POMBO, O.; GUIMARÃES, H.; LEVY, T. Interdisciplinaridade: reflexão e experiência. Lisboa: Texto, 1993.

PORTELLA, E. (Org.). Entre savoirs: l’interdisciplinarité en actes: enjeux, obstacles, résultats. Toulouse: Érès:Unesco, 1992.

SNOW, C. P. The two cultures and a second look: an extended version of the two cultures and the scientific revolution. London: Cambridge University Press, 1964.

STENGERS, I. L’invention des sciences modernes. Paris : Flammarion, 1995. 1. ed. 1993. Liinc em Revista, v.1, n.1, março 2005, p. 3 -15 http://www.ibict.br/liinc 14

KNORR, K.; KROHN, R.; WHITLEY, R. (Ed.). The social process of scientific investigation. London: D. Reidel Publishing Company, 1980.

WEINBERG, A. M. Reflexions on big science. Cambridge, MA: The MIT Press, 1967.

WIENER, N. Cybernetics, or Control and communication in the animal and the machine. Cambridge, MA: The MIT Press, 1967. 1. ed. 1948.

WHITLEY, R. Umbrella and polytheistic scientific disciplines and their elites. Social Studies of Science, v. 6, n. 3-4, 471-97, 1976.

VIEIRA; DURVAL. A coordenação das disciplinas no curso ginasial. Revista Pedagogia, v.11, n. 19/20, 102-40, 1965.

ZILLES, U. Pesquisa de carácter interdisciplinar na universidade. Convivium, v. 17, n. 3, p. 241- 53, 1974.

Published

05/05/2025

Issue

Section

New Roads of Interdisciplinarity

How to Cite

POMBO, Olga. Interdisciplinarity and integration of knowledge. Liinc em Revista, [S. l.], v. 1, n. 1, p. e3082, 2025. DOI: 10.18617/liinc.v1i1.186. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3082. Acesso em: 10 may. 2025.