The Acquisition and Construction of Scientific Knowledg
a Gap Between Informational Needs and Critical Thinking
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v2i2.208Keywords:
Information Literacy Education, Competences and Abilities, Literacy, Scientific KnowledgeAbstract
Given the contemporary centrality of the relation between information, knowledge and development, it is necessary to discuss the situation of High School and University students, from the point of view of Information Literacy and Information Literacy Education, focusing on the apprehension and construction of scientific knowledge, in the context of a cognitive and technolocal society that
provokes the subject to include himself socially and to fullfill himself individually. The analytical bases of this article are studies and research of national and international institutions on proficiency in Literacy.
References
ABRAMOVAY, M.e CASTRO, M. Ensino Médio: Múltiplas Vozes. Brasília: UNESCO, MEC, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Instituto Nacional de Exames e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio Documento Básico. Brasília, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais – ensino médio: bases legais. Brasília, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Exame Nacional do Ensino Médio: Relatório Pedagó gico 2002. Brasília, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Exame Nacional do Ensino Médio: Relatório Pedagógico 2003. Brasília, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Instituto Nacional de Exames e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio Sumário Executo : Primeiros Resultados. Brasília, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Instituto Nacional de Exames e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica : Resultados do SAEB 2003 : Versão Preliminar. Brasília, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Instituto Nacional de Exames e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio Informativo Enem 2005. Brasília, 2005.
BOUFLEUER, J. P. Pedagogia da ação comunicativa, uma leitura de Habermas. 3ª ed. Unijuí :Santa Rosa-RS, 2001.
DEVLIN, K. Info-senso : como transformar a informação em conhecimento. Lisboa : Livros do Brasil, 2000.
DUDZIAK, E. A. A Information Literacy e o papel educacional das bibliotecas. São Paulo, 2001. Dissertação de Mestrado em Ciências da Comunicação – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. ECO, U. From Internet to Gutenberg: a lecture presented at the Italian Academy for Advanced Studies in America, November 12, 1996. Disponível em http://www.italynet.com/columbia/internet.htm. Acessado em 12.06.2001.
FERNANDES, G. C. O objeto de estudo da ciência da informação. INFORMARE - Cadernos do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Rio de janeiro, v. 1, n. 1, p. 25-30, jan./jun. 1995.
FERREIRA, N.S. A. A pesquisa sobre leitura no Brasil, 1980-2000. Campinas : Komeid : Arte e Escrita, 2001.
__________. Catálogo analítico de dissertações de mestrado e teses de doutorado: a pesquisa sobre leitura no Brasil, 1980-2000. Campinas : FAEP / FE / Gráfica da Unicamp, 2003.
__________. Leitura como objeto de investigação. In: Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade. Departamento de Educação I – vol. 13, n. 21 (jan./jun. 2004). Salvador : Uneb, 2004.
RODRIGUES, M.E.F., CAMPELLO, B S. (Org.). A (Re)Significação do processo de ensino/ aprendizagem em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Niterói : Intertexto. Rio de Janeiro Interciência, 2004. KIRSCH et al. Letramento para mudar : avaliação do letramento em leitura : resultados do PISA 2000. Tradução B & C Revisão de Textos. São Paulo : Moderna, 2004.
KLEIMAN, A. Texto & Leitor: aspectos cognitivos da leitura. 6ª ed. Campinas: Pontes, 1999.
LYMAN, L. Literacy education as Library community servive. Library Friends, v.28, n.2, p.193- 217.
VARELA, A V. Informação e Autonomia : a mediação segundo Feuerstein. Brasília, 2003. Tese (Doutorado) – Universidade de Brasília, Departamento de Ciência da Informação e Documentação.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aida Varela Varela, Igor Guimarães

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0