On the track of digital TV

how and why capital re-invented television

Authors

  • Marcos Dantas Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v3i2.226

Keywords:

Digital TV, Terrestrial TV, NHK, BBC, Pay TV, Computers industry, Electronic industry, Competition in communication, Information society, Information capitalism

Abstract

In some countries, digital TV has been developed and introduced into everyday life after an economic and political race for industrial hegemony between Japan, European Community and United States, in the context of the last long-term kondratieffian crises of capitalism.
The electronic industry of those economic blocks, with their commercial or state owned broadcast systems, this under pay-TV and cell phones operators pressure, lead the decisions that improved R&D on ISDB, DVB and ATSC systems, during the 80s and 90s of the past century. The
national states of Japan, European Community and USA, with their governments and agencies, played a fundamental role joining the main economic actors and making the needed political decisions. 

References

ADORNO, Theodor e HORCKHEIMER, Mark. Dialética do esclarecimento, Rio de janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985 [1944][1969], trad.

ANALYSYS. Public Policy Treatment of Digital Terrestrial Television (DTT) in Communictions Markets, Final Report for the European Commission, 2005, disponível em http://ec.europa.eu/information_society/policy/economm/doc/info_centre/studies_ext_consult/dtt v/final_rep, acessado em 22/06/2007

ANTONOFF, Michael. “February 17, 2009, is D-day”, Scientific American, Fev. 2007, pp 59-63

AZAÏS, Christian, CORSANI, Antonella, DIEUAIDE, Patrick. Vers un capitalisme cognitif, Paris: L’Harmattan, 2001

AZOUAOU, Alain e MAGNAVAL, Robert. Silicon Valley, un marché aux puces, Editions Ramsey, 1986.

BAGDIKIAN, Ben. Máquinas de informar, Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 1973 [1971], trad.

BATESON, Gregory; BIRDWHISTELL, Roy; GOFFMAN, Erving; HALL, Edward; JACKSON, Don; SCHEFLEN, Albert; SIGMAN, Stuart; WATZLAWICK, Paul. La nouvelle communication, Textos recolhidos e apresentados por Yves Winkin. Paris: Éditions du Seuil, 1981

BORRUS, Michael e ZYSMAN, John. “Japan”, In RUSHING, Francis e BROWN, Carole G., National Policies for Developing High Technology Industries, pp. 111-142. Boulder: Westview Press, 1986.

BRETON, Philippe. História da informática. São Paulo: Editora Unesp, 1991 [1987], trad.

BRITTOS, Valério C.. Recepção e TV a cabo: a força da cultura local, S. Leopoldo: Editora Unisinos, 2ª ed., 2001

CLIFFORD CHANCE. Information Technology – 1992, mimeo, 104 pags (arquivos do autor).

COLETIVO INTERVOZES. TV digital: saiba por que você precisa participar desse debate, 15 pags, sem indicação de local, nov. 2005, disponível em http://www.intervozes.org.br

CSE MICROELECTRONICS GROUP. Microelectronics: Capitalist Technology and Working Class. Londres: CSE Books, 1980

DANTAS, Marcos. O crime de Prometeu. ABICOMP: Rio de Janeiro, 1989, disponível em www.mci.org.br/biblioteca/o_crime_de_prometeu.pdf, acessado em 22/06/2007

DANTAS, Marcos. “Capitalismo na era das redes: trabalho, informação e valor no ciclo da comunicação produtiva”, In LASTRES, Helena e ALBAGLI, Sarita, Informação e globalização na Era do Conhecimento, pp. 216-261, Editora Campus, 1999, disponível em http://redesist.ie.ufrj.br/dados/nt_count.php?projeto=Lv11&cod=11, acessado em 22/06/2007

DANTAS, Marcos, A lógica do capital-informação, Rio de Janeiro: Ed. Contraponto, 2ª ed., 2002a

DANTAS, Marcos, “Informação, capitalismo e controle da esfera pública: as determinações produtivas no ordenamento dos meios de comunicação”, 2002b, In BRITTOS, Valério (Org.), Comunicação, informação e espaço público. Rio de Janeiro: Papel Virtual Editora, pp 77-109.

DANTAS, Marcos. “Informação e trabalho no capitalismo contemporâneo”, Lua Nova, nº 60,

pp. 5-44, 2003, disponível em http://www.scielo.br/pdf/ln/n60/a02n60.pdf, acessado em 22/06/2007.

DAVID GRAHAM AND ASSOCIATES. Impact Study of Measures (Community and National) Concerning the Promotion of Distribution and Production of TV Programmes Provided for Un-der Article 25(a) of the TV Without Frontiers Directive, Relatório para a Comissão Européia, 2005, disponível em http://ec.europa.eu/avpolicy/stat/2003/4-5/27-03-finalreport.pdf

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Ed. Contraponto, 1997 [1992], trad.

DIBEG – Digital broadcasting expert group. Domestic shipments of digital terrestrial broadcast receivers, 2007, disponível em http://www.dibeg.org/news/news-5/news- e5.htm#dn068e, acessado em 22/06/2007

de FLEUR, Melvin. Teorias de comunicação de massa. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976 [1968], trad.

FLICHY, Patrice. Une moderne histoire de la communication moderne. Paris: Éditions La Découverte,1991

FUNDAÇÃO CPqD. Projeto modelo de implantação da TV digital no Brasil, Relatório Produto II, Panorama mundial da implantação da tecnologia digital na transmissão terrestre de televisão, Parte I, 2002, disponível em http://www.anatel.gov.br/radiodifusao/ tv_digital/partei.pdf, acessado em 22/06/2007

FUNDAÇÃO CPqD. Panorama mundial de modelos de exploração e implantação, Projeto Brasileiro de Televisão Digital, OS 40539, 2005, disponível em http:// www. direitoacomunicacao.org.br/novo/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=19 5, acessado em 22/06/2007

GALPERIN, Hernan. New Television, Old Politics, Cambridge: Cambridge University Press, 2004

GELLMAN, Aaron. “U.S. National Policies for High Technology Industries”, In RUSHING, Francis e BROWN, Carole G., National Policies for Developing High Technology Industries. EUA: Westview Press, Boulder, pp 227-236, 1986

HAAG, Marcel e SCHOOF, Hans. “Telecommunications regulation and cable TV infrastructure in the European Union”, Telecommunications Policy, v. 18, n. 5, pp 367-377, 1994

HART Jeffrey; REED, Robert e BAR, François. “The building of the Internet”,

Telecommunications Policy, v. 16, nº 8, pp. 666-689, 1992

HART, Jeffrey. Technology, Television and Competition, Cambridge: Cambridge University Press, 2004

LAZARSFELD, Paul e MERTON, Robert K. “Comunicação de massa, gosto popular e a organização da ação social”, In COSTA LIMA, Luiz, Teoria da Cultura de Massa. Rio de Janeiro: Editora Paz E Terra, 3ª ed., 1982

LEAL FILHO, Laurindo Lalo. A melhor televisão do mundo. Sâo Paulo: Summus Editorial, 2ª ed, 1997

KEANE, John. “Transformações estruturais da esfera pública”, Comunicação&política, v. 8, nº 2, nova série, pp. 6-29, 1996

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 6ª ed., 1996, trad.

MACKINTOSH, Ian M. “Micros: the coming World War”, In FORESTER, Tom (Ed.), The Mi-croelectronics Revolution. Cambridge: The MIT Press, 1980

MARX, Karl. O Capital. São Paulo: Abril Cultural, 4 vols, 1983 [1867], trad. MAZZUCCHELLI, Frederico. A contradição em processo. São Paulo:Editora Brasiliense, 1985

MATTELART, Armand Historia de la sociedad de la información. Buenos Aires: Editorial Paidós, 2002 [2001], trad.

MESQUITA, Lucio. “O modelo de TV pública da BBC”, In LAGO, Graça (Ed.), O desafio da TV pública. Rio de Janeiro, Publicação da ACERP, 2003

MIZRAHI, Mizrahi. L´échiquier de l´électronique. Paris: Hachette, 1986 NOBLE, David. America by Design, Oxford: Oxford University Press, 1979

OCDE. Télécommunications et Radiodiffusion: convergence ou collision. Paris: Organization de Coopération et de Dévéloppement Économiques, 1992

SARTORI, Carlo. “O rádio, um veículo para todas as ocasiões”, In GIOVANNINI, Giovani,

Evolução na Comunicação. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1987 [1984], trad.

SANCHEZ, J. Manuel Martinez, 2007. Las ondas largas de Kondratieff, disponível em http://www.eumed.net/cursecon/colaboraciones/jmms/index.htm, acessado em 17/04/2007.

TIGRE, Paulo. Computadores brasileiros. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1984

Published

18/11/2025

Issue

Section

Innovation Policies and Digital TV