Scientific Knowledge Divulgation and Appropriation
The Physical Education Case
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v7i2.443Keywords:
Scientific divulgation, Physical education, Open Access, Open archives, Information and communication technologiesAbstract
This essay approaches the process of knowledge socialization by discussing the relations and the unfoldings which are implicit in the choice of the term divulgation both in a national and international scientific field. In a second moment, the implications of this process to the knowledge appropriation and production are presented. Then, afterwards, it is discussed the incorporation of the new information and communication technologies in the Physical Education specific field. At last, it is argued the importance of the constitution of a new culture for those who research the divulgation of the knowledge related to the great public and to the society.
References
ALBAGLI, S & MACIEL, M. L. Informação e conhecimento na inovação e no desenvolvimento local. Revista Ciências da Informação. Vol. 03, nº. 33 p. , 2004.
AULER, D. & DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica pra quê? Ensaio –Pesquisa em educação em ciências. Vol. 03, nº 01 p. , junho/2001.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In. Revista Brasileira de Educação. N. 19 p. 20-28, 2002.
BRASIL, CAPES. Relatório anual: avaliação continuada – 2005 - ano base 2004 área de avaliação: educação física. Disponível em
http://www.capes.gov.br/export/sites/capes/download/avaliacao/DocArea04_06_Sociologia.pdf Acesso: 20-06-2008.
CUNHA, A. G. Dicionário etimológico nova fronteira da língua portuguesa. Rio de Janeiro:Nova Fronteira, 2001. 966p.
FERREIRA, N. S. C.; PACHECO, J. A. As políticas de formação de pesquisadores: análise comparativa (Portugal-Brasil) em contextos de programas de pós-graduação. Ensaio: Avaliação em Políticas Púbicas e Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 65, dez. 2009 . Disponível em
<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104- 40362009000400009&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 07 set. 2010. doi: 10.1590/S0104- 40362009000400009.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro:Paz e Terra, 1992.
FOUREZ, G. Alfabetización científica y tecnológica. Buenos Aires:Calihue, 1999.
MASSARANI, L. & MOREIRA, I. C. Divulgación de la ciência: perspectiva histórica y dilemas permanentes. Revista Quark. Nº 32 p. , abr-jun/2004.
MELO, V.; MONTEIRO, M.; PERES, F.; PEREIRA, C.; CAMPOS, L.; SILVA, M.; VIEIRA, B.; GAMA, I.; CABRAL, M.; LACERDA, C.; PEREIRA, D.; RAMOS, J.. O projeto "Esporte e Arte: Diálogos": A construção de um banco de dados. Revista Pensar a Prática, Goiânia, Vol.10
n. 2 p. 169-187, 2007. Disponível em http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/1072/1677. Acesso: 08-08-2008.
MELO, V. A. Internet como recurso auxiliar del investigador en el area de historia de la educación física e del deporte: experiencias nacionales e internacionales. Lecturas: Educación Física y Deportes. Año 3, Nº 10. Buenos Aires. May/1998.
MOLINA NETO, V. et all. Reflexões sobre a produção do conhecimento em Educação Física e Ciências do Esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n.1 p. 145-165, set. 2006.
KURAMOTO, H. Informação científica: proposta de um novo modelo para o Brasil. Ciência da Informação, Brasília, DF, V.35, n.2 p. 91-102, maio/ago 2006. Disponível em: <http://www.ibict.br/cienciadainformacao/viewarticle.php?id=930>. Acesso em: 09 05 2008.
YOGUEL, G. Desarrollo del processo de aprendisaje de las firmas: los espacios locales y las tramas produtivas. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1998. (Universidad Nacional de General Sarmiento/Ar).
SILVA, A. M. . Uma Política Científica para a Educação Física ou De Alice e a Toca do Coelho. In: CARVALHO, Y. M.; LINHALES, M. A. (Org.). Política Científica e Produção do Conhecimento. 01 ed. Goiânia: Editora da UFG, 2007, v. 01, p. 159-171.
SILVA, C. M. T.; AZEVEDO, N. S. N.. O significado das tecnologias de informação para educadores. Ensaio: Avaliação em Políticas Púbicas e Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 46, mar. 2005 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362005000100003&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 07 set. 2010. doi: 10.1590/S0104-40362005000100003.
TARGINO, M. G.. Revendo critérios referentes à autoria científica. In. FERREIRA, S. M. S. P.,
TARGINO, M. G. Preparação de revistas científicas - teoria e prática. São Paulo: Reichmann & Autores, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Márcia Silva, Ari Lazzarotti Filho, Ana Paula Salles da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0