Use of open educational resources (oer)

benefits for students and teachers. The Portuguese open access repository

Authors

  • Maria Teresa Ferreira Costa

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v8i2.445

Keywords:

Open Access, Open Educational Resources, Teaching-learning process, Portugal

Abstract

Open Educational Resources (OER) have been used all over the world by Universities with the purpose of sharing knowledge with those who seek it, and often developing as an objective for social issues. Its production is becoming a common procedure by teachers, in a way to both involve students and to transform a certain reality of the teaching-learning process into a more inclusive one. The use of free digital pedagogical material gives the teacher the possibility of adapting those objects to the many different contexts of the learning process, according to the students’ level, styles and specific needs. The choice for the use of OER, closely associated to the Open Access Movement (OAM), allows establishing an innovative methodology in the teaching-learning process, a technological solution that potentiates the use of the new information and communication technologies (ICT).

 

References

D’ANTONI, S. Open educational resources: The way forward. Paris: UNESCO, 2008. Disponível em < http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001579/157987e.pdf>. Acesso em 15 Outubro, 2011.

BORGES, et al. Estudos cognitivos em Ciências da Informação. Encontros Bibli: revista electrónica de biblioteconomia e ciência da informação.15, pp1-18, 2003.

CARVALHO, J. et.al. O repositório científico de acesso aberto de Portugal: origem, evolução e desafios. In GOMES, M. J.; ROSA, F., Org.. Repositórios institucionais : democratizando o acesso ao conhecimento. Salvador : EDUFBA.

GARCÍA RAMÓN, et al. Beneficios para el alumno derivados de la adopción de Recursos

Educativos Abiertos (REA) en la práctica educativa. In RAMIREZ MONTOYA & BURGOS

AGUILAR, J.V. (Coords.). Recursos educativos abiertos en ambientes enriquecidos con

tecnología: Innovación en la práctica educativa. México, 2010.

Disponível em < http://www.lulu.com/items/volume_68/9417000/9417001/2/print/9417001.pdf>

Acedido em 22 Setembro de

HYLÉN,J. Open Educational Resources: Opportunities and Challenges. OECD’s Centre for Educational Research and Innovation. 2005.

Disponível em < http://www.oecd.org/dataoecd/5/47/37351085.pdf>. Acesso em 12 de Novembro de 2011)

JOHNSTONE, S. Open Educational Resources Serve the World. EDUCAUSE Quarterly Magazine, Volume 28, Number 3, 2005.

Disponível em < http://www.educause.edu/ir/library/pdf/EQM0533.pd>. Acesso em 12 Novembro de 2011.

MORAIS, et al. Teoreria (s) e Prática (s) em Ensino das Ciências. Lisboa: Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Departamento de Educação, 1989.

PINTO, M. L. S. Práticas Educativas numa Sociedade Global. Porto.Edições ASA. 2002

PORTUGAl. MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E ENSINO SUPERIOR Memorando de entendimento entre o Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior da República Portuguesa e o Ministério da Ciência e Tecnologia da República Federativa do Brasil em matéria de reforço da língua portuguesa na Sociedade da Informação através de repositórios científicos de acesso aberto/livre, disponibilização de recursos para o processamento computacional da língua portuguesa, medição dos conteúdos da Web em português, e arquivo da Web. Brasília, 2009. Disponível em < http://www.umic.pt/images/stories/publicacoes3/MoU_Lingua_Portuguesa_Final.pdf> Acedido em 23 de Novembro de 2011.

RODRIGUES, E. O repositórium – repositório institucional da universidade do minho: da génese à maturidade.Democratizando o acesso ao conhecimento. Disponível em <http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/11232/1/RI_Eloy%20Rodrigues.pdf>. Acesso em 20 de Outubro de 2011

Published

19/12/2012

Issue

Section

New Paradigms of Scholarly Communication: Widening the Debate