Digital inclusion of youngsters in the Viçosa/Minas Gerais micro region
political and subjective dimensions
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v8i1.470Keywords:
Digital Inclusion, Internet, Socio-Technical Web, Youngsters, Public PoliciesAbstract
This article presents results from the diagnosis of the implications of public policies for digital inclusion in secondary schools of the micro-region of Viçosa, Minas Gerais, Brazil. The amplitude and effect of these policies for the youngsters of this region were analyzed, exploring qualitatively the dimensions of the inclusion, especially through the analysis of the uses of technology by the teenagers considered. It could be verified that the insertion of these youngsters in digital inclusion policies at school is limited, and that the Internet has been used by the juveniles interviewed predominantly as a space for sociability and school research. Access to the Internet represents innumerable inequalities.
References
BUZATO, Marcelo El Khouri. Inclusão digital como invenção do quotidiano: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, maio/ago. 2008.
CALLON, Michel. Por uma nova abordagem da ciência, da inovação e do mercado: o papel das rede sócio-técnicas. In: PARENTE, André. Tramas da rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2004.
CALLON, Michel.; LASCOUMES, Pierre; BARTHE, Yannick. Acting in a uncertain world: an essay on technical democracy. London: MIT Press, 2009.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
CASTELLS, Manuel.A galáxia Internet: reflexões sobre Internet, negócios e sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.
CAZELOTO, Edilson. Inclusão digital: uma visão crítica. São Paulo: Editora Senac, 2008.
COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
DOWBOR, Ladislau. Economia da cultura digital. In: SAVAZONI, Rodrigo; COHN, Sérgio (Org.). Cultura digital.br. Rio de Janeiro : Beco do Azougue, 2009. p. 56-65.
DURLI, Zenilde. Políticas educacionais no contexto das políticas sociais. In: HETKOWSKI, Tânia Maria. (Org.). Políticas públicas & inclusão digital. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2008
LATOUR, Bruno. Políticas da natureza: como fazer ciência na democracia. Bauru, SP: Edusc, 2004.
LATOUR, Bruno.Reassembling the social: an introduction to actor- network- theory. Oxford; New York: Oxford University Press, 2005.
LEITE, Ana Maria Alexandre; NUNES, Maria Fernanda. Juventude e inclusão digital: reflexões sobre acesso e uso do computador e da internet pelos jovens. In: ABRAMOVAY, Miriam; ANDRADE, Eliane Ribeiro; ESTEVES, Luiz Carlos Gil (Org.). Juventude: outros olhares sobre a diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade: UNESCO, 2007.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
SILVA, Helena et al. Inclusão digital e educação para a cmpetência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ciência da Informação, v. 34, n. 1, p. 28-36, jan./abr. 2005.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Inclusão digital, software livre e globalização contra- hegemônica. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2003.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. A noção de exclusão digital diante das exigências de uma cibercidadania. In: HETKOWSKI, Tânia Maria. (Org). Políticas públicas & inclusão digital. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2008.
WARSCHAUER, Mark. Tecnologia e inclusão digital: a exclusão digital em debate. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniela Alves de Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0