Discovering the paths taken by browsers on “canal ciência” via information metrics
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v9i1.529Keywords:
Scientific Divulgation, Canal Ciência, Information Metrics, Bradford’s Law, Webmetrics, Information managementAbstract
Analysis of access to information on "Canal Ciência", Ibict’s popularization of science homepage, based on data collected by Google Analytics and Bradford’s Law application to the "Banco de Pesquisas Científicas" (Scientific Research Database). The data analyzed refer to 58,938 users and 111,396 page views. The majority of the accessed research topics show the predominance of those related to national and international debates. The indicators found are useful to diverse activities on “Canal Ciência”, and application of Bradford´s Law to this type of analysis was confirmed, being both of them efficient tools for information management.
References
CALDAS, Graça. Quem deve ter voz em deliberações sobre política científica? In: SIMPÓSIO NACIONAL DE JORNALISMO CIENTÍFICO, 2., 2012. Anais eletrônicos... Universidade Estadual do Norte Fluminense (Uenf), Campos dos Gottacazes, 2012. Disponível em: http://www.fapeam.am.gov.br/noticia.php?not=7464 . Acesso em: 6 jan. 2013.
CUTRONI, Justin. Google Analytics, understanding visitor behavior. Sebastopol, CA: O'Reilly Media. 2010.
FERREIRA, J.; ROCHA, M. E. M.. Democracia digital: para além da ideia de justiça distributiva. In: MACIEL, M. L.; ALBAGLI, S. Informação, conhecimento e poder: mudança tecnológica e inovação social. Rio de Janeiro: Ed. Garamond. 2011.
GATO, Rubenise et al. Gestão da informação na Embrapa Amazônia Oriental: uso relativo versus uso efetivo da literatura técnico-científica agropecuária periódica – 1990-1999. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 83-90, maio/ago. 2004. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/260/228 . Acesso em: 3 jan. 2013.
GOOGLE ANALYTICS. Ajuda do Google Analytics. Disponível em: http://support.google.com/analytics/?hl=pt_BR . Acesso em:
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Canal Ciência: Guia informacional para professores. Rio de Janeiro: IBICT. 2008. Disponível em: http://ibict.phlnet.com.br/anexos/CanalCienciaGuiaProfessores.pdf. Acesso em: 9 jan. 2013.
MINISTÉRIO DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Sociedade da informação no Brasil. Livro verde. Brasília: MCT, 2000.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Lei de Bradford: uma reformulação conceitual. Ciência da Informação, Brasília, v. 12, n. 2, p. 59-80, 1983. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/1498/1116 . Acesso em: 6 jan. 2013.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro; SILVA, Giselle Santos. Cartografia histórica e conceitual da bibliometria/informetria no Brasil. In: CONFERÊNCIA IBERO-AMERICABA DE PUBLICAÇÕES ELETRÔNICAS NO CONTEXTO DA COMUNICAÇÃO CIENTÍFICA – CIPECC, 2., 2008. Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: http://cipecc2008.ibict.br/index.php/CIPECC2008/cipecc2008 Acesso em: 6 jan. 2013.
PRITCHARD, Alan. Statistical Bibliography or Bibliometrics? Journal Documentation, v. 25, p. 348-349, 1969.
ROBREDO, Jaime; VILAN FILHO, Jayme Leiro. Metrias da informação: história e tendências. In: ROBREDO, J.; BRÄSCHER, M. (Orgs.). Passeios no bosque da informação: estudos sobre representação e organização da informação e do conhecimento. Brasília DF: IBICT, 2010. cap. 10, p. 184-258. Edição eletrônica. Disponível em: http://www2.senado.gov.br/bdsf/bitstream/id/189812/1/eroic.pdf . Acesso em: 5 fev. 2013.
ROCHA, Eliana da Conceição; SOUSA, Márcia Figueiredo Evaristo de. Metodologia para avaliação de produtos e serviços de informação. Brasília, 2010.
SILVA, Marcia Rocha; PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Análise de metrias para dimensionar o acesso, o uso e a repercussão do portal de divulgação científica CanalCiência. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE JORNALISMO CIENTÍFICO,9., 2007. São Paulo, 2007.
SILVA, Marcia Rocha da; PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. A popularização da ciência e as tecnologias da informação e comunicação no diálogo com a educação. In: REUNIÃO BIENAL DA RedPOP- Rede de Popularização da Ciência e Tecnologia da América Latina e do Caribenha profissionalização do trabalho de divulgação científica, 12., 2011, Campinas, SP. Caderno de Resumos. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 2011.
THELWALL, Mike. Bibliometrics to webometrics. Journal of Information Science, v.34, n. 4, p. 1–18, 2007.
URBIZAGÁSTEGUI ALVARADO, Rubén. A bibliometria no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 13, n. 2, p. 91-105, jul./dez. 1984. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/1444/1063 Acesso em: 8 jan. 2013.
VANTI, Nadia. Os links e os estudos webométricos. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 1, p.78-88, 2005. Disponíel em: http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/614/548. Acesso em: 6 jan. 2013.
WERSIG, Gernot. Information Science: the study of postmodern knowledge usage. Information Processing and Management, v.29, n.2, p.229-239, 1993.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lena Vania Ribeiro Pinheiro, Tania Chalhub, Moisés André Nisenbaum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0