Estéticas Insurgentes e Mídia-Multidão │ Insurgent esthetics and multitude-media
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v10i1.704Keywords:
Midiativismo, Midia Ninja, Estéticas, Audiovisual, Redes.Abstract
RESUMO Nas jornadas de Junho de 2013 vimos emergir novas formas de midialivrismo e midiativismo em que a linguagem e a experimentação criam outra partilha do sensível. Uma experiência no fluxo e em fluxo, que inventa tempo e espaço, poética do descontrole e do acontecimento. Exprimir o “grito”, como escreveu Jacques Ranciere, tanto quanto tomar posse da palavra é o modo de desestabilizar a partilha do sensível e produzir um deslocamento dos desejos e constituir o sujeito político multidão. A importância das mídias on-line, mídias livres e midiativistas nesse grito desestabilizador nos parecem decisivas na constituição de uma nova forma de experimentar a politica. A multidão capaz de se autogovernar a partir de ações e proposições policêntricas, distribuídas, atravessadas por poderes e potências muitas vezes em violento conflito, constitui uma esfera pública em rede, autônoma em relação aos sistemas midiáticos e políticos tradicionais. Uma análise da experiência de transmissão ao vivo da Midia Ninja, sua relação com os processos do cinema e sua filiação e parte das chamadas revoluções P2P ou revoluções distribuídas em que a heterogeneidade da multidão emerge em sinergia com os processos de auto-organização (autopoiesis) das redes.
Palavras-chave: Midiativismo; Midia Ninja; Estéticas; Audiovisual; Redes.
ABSTRACT In the June Journeys of 2013 we saw an emergence of new forms of mediactivism in which language and experimentation create another distribution of the sensitive . An experiment on the flow which invents time and space , a poetics of flux and the event. To express the " Scream ", wrote Jacques Ranciere, as much as taking ownership of the word is the way to destabilize the distribution of the sensitive and to produce a displacement of desires and to constitute the multitude as a political actor. The importance of online media , free media and destabilizing mediactivists seems decisive in the architecture of a new form of political experience . A multitude capable of self-government based on polycentric and distributed action, crossed by frequently conflicting powers, constitutes a public networked sphere - autonomous with regard to traditional media and political systems . An analysis of live broadcasting by Media Ninja, its relation with the processes of cinema and its filiation, and part of the so-called P2P revolutions or distributed revolutions in which the heterogeneity of the multitude emerges in synergy with self-organization processes (autopoiesis ) of networks is attempted in this article.
Keywords: Mediactivism; Midia Ninja; Aesthetic; Audiovisual networks.Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0