The culture of media convergence and the fable of autonomy

a brief discussion on the technological paradigm

Authors

  • Mario Gouveia Junior Universidade do Porto. Porto, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v11i1.734

Keywords:

Media Convergence, Web 2.0, The Fable of the autonomy, Users, Collaborativity

Abstract

This article discusses the role of users and their collaborative practices on Web 2.0 within the technological paradigm and the culture of media convergence. This is an epistemological investigation based on a review  of the literature. As a result, one realizes that the act of sharing still confronts the idea that information is synonymous with power. And from this perspective, the role of the user regarding Digital Platforms should be examined carefully, considering the supremacy of large Web companies that act to restrict the alleged infocommunicative freedoms while assuring specific areas of influence where confidence in the systematization of the answers is almost comparable to Ariadne's thread.

 

References

BALDI, V. Velocidade on air: o tempo da ubiquidade e a fábula da horizontalidade. Revista de Comunicação e Linguagens, v.45, p.1-15, , Lisboa, No Prelo, 2013a.

BALDI, V. A retórica dos automatismos intuitivos: a lógica autoritária dos intermediários computacionais.CICOM. No Prelo, 2013b.

BALDI, V.; OLIVEIRA, L. Descodificar a convergência: para uma ética da info-diversidade. Revista Matrizes. v.7, n.2, p.1-28, São Paulo, No Prelo, 2013.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos seres vivos. São Paulo: Cultrix, 2006.

CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

ECO, H. Muito além da Internet. Folha de São Paulo, Caderno Mais, p.4-10, 14 de dezembro de 2003. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/textos_conteudo_print.php?cod=16. Consultado a 15 de Novembro de 2013.

FIDALGO, A. Metáfora e realidade ou cooperação e concorrência na rede. Universidade da Beira Interior, p. 1-7, maio de 2001. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/fidalgo-antonio-rede-metafora-realidade.pdf. Consultado a 4 de Dezembro de 2013.

FOLHA DE S. PAULO. Facebook registra até mensagens não enviadas, diz estudo. São Paulo, 20 de Dezembro 2013. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/tec/2013/12/1387893-facebook-registra-ate-mensagens-nao-enviadas-revela-estudo.shtml. Consultado a 20 de Dezembro de 2013.

GOUVEIA JUNIOR, M.; GALINDO, M. Sistemas memoriais como disseminadores de informação. Transinformação, Campinas, v.24, n.3, p. 207-217, set/dez. 2012. Disponível em: http://revistas.puc-campinas.edu.br/transinfo/index.php. Consultado a 12 de Novembro de 2013.

GOUVEIA JUNIOR, M.; SANTOS, R.N.M. dos. Mudança de paradigma e sua ruptura: um estudo de caso na Museologia e a pluralidade paradigmática da Ciência da Informação. Transinformação, Campinas, v.24, n.2, p. 117-126, maio/ago. 2012. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/769/749. Consultado a 13 de Novembro de 2013.

JENKINS, H. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. 2.ed. São Paulo: Aleph, 2009.

KHUN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1990.

LE GOFF, J. História e memória. 5.ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

McLUHAN, H.M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1969.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 4.ed. Porto Alegre: Sulina, 2011

NEGROPONTE, N. A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

O’REILLY, T. What is web 2.0. O’Reilly Media. O’Reilly website, 2005. Disponível em: http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html Consultado a 12 de Novembro de 2013.

ORTEGA Y GASSET, J. A rebelião das massas. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

ROSA, A.M. Do broadcasting à Internet: critérios de distinção entre os meios clássicos de comunicação de massas e os novos media. Estudos em Comunicação, v.13, p. 1-36, 2013 Disponível em: http://www.ec.ubi.pt/ec/13/pdf/EC13-2013Junho-01.pdf. Consultado a 6 de Dezembro de 2013.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2001. Disponível em: http://www.geociencia.xpg.com.br/dwd/Milton_Santos_A_Natureza_do_Espaco.pdf. Consultado a 10 de Novembro de 2013.

Published

29/05/2015

Issue

Section

Memory in the Digital Era: New Challenges to the Humanities and Information Stud