Concepts, tendencies and actors involved in scientific publicizing
considerations from researches presented at Intercom
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v11i2.809Keywords:
Communication, Scientific communication, Scientific Publicizing, Intercom, Scientific JournalismAbstract
The subject of this article is social insertion in the scientific context, discussing the idiosyncrasies of those involved in scientific publicizing. The objective is to understand concepts, tendencies and actors in contemporary scientific research. The publicizing of science is investigated based on work published between 2010 and 2014 in national Intercom congresses using methods of bibliographical research, principles of content analysis and scientometry. The conclusion notes a preference for topics dealing with health and environmental issues and investigation of traditional media.
References
BUENO, W. Jornalismo cientifico no Brasil: os compromissos de uma prática dependente. 1984. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.
BUENO, W. Jornalismo científico no Brasil: os desafios de uma longa trajetória. PORTO, C. (Org.). Difusão e cultura científica. Salvador: Edufba, 2009. p. 113-124.
DIAS, R.; DAGNINO, R. A política científica e tecnológica brasileira: três enfoques teóricos, três projetos políticos. Revista de Economia, v. 33, n. 2, p. 91-113, 2007.
GARVEY, W.; GRIFFITH, B. Communication and information processing within scientific disciplines: empirical findings for psychology. Information Storage and Retrieval, v. 8, n. 3, p. 123-136, 1972.
GIBBONS, M. et al. La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación em las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 1997.
MEADOWS, A. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.
MELO, J. Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. Campos do Jordão: Mantiqueira, 2003.
MERTON, R. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970.
SANTOS, B. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.
SANTOS, W.; MORTIMER, E. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João de Melo Maricato, Marina Muniz Mendes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0