Concepts, tendencies and actors involved in scientific publicizing

considerations from researches presented at Intercom

Authors

  • João de Melo Maricato Universidade Federal de Goiás. Goiânia - GO, Brasil.
  • Marina Muniz Mendes Universidade Federal de Goiás. Goiânia - GO, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v11i2.809

Keywords:

Communication, Scientific communication, Scientific Publicizing, Intercom, Scientific Journalism

Abstract

The subject of this article is social insertion in the scientific context, discussing the idiosyncrasies of those involved in scientific publicizing. The objective is to understand concepts, tendencies and actors in contemporary scientific research. The publicizing of science is investigated based on work published between 2010 and 2014 in national Intercom congresses using methods of bibliographical research, principles of content analysis and scientometry. The conclusion notes a preference for topics dealing with health and environmental issues and investigation of traditional media.

 

       

References

BUENO, W. Jornalismo cientifico no Brasil: os compromissos de uma prática dependente. 1984. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.

BUENO, W. Jornalismo científico no Brasil: os desafios de uma longa trajetória. PORTO, C. (Org.). Difusão e cultura científica. Salvador: Edufba, 2009. p. 113-124.

DIAS, R.; DAGNINO, R. A política científica e tecnológica brasileira: três enfoques teóricos, três projetos políticos. Revista de Economia, v. 33, n. 2, p. 91-113, 2007.

GARVEY, W.; GRIFFITH, B. Communication and information processing within scientific disciplines: empirical findings for psychology. Information Storage and Retrieval, v. 8, n. 3, p. 123-136, 1972.

GIBBONS, M. et al. La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación em las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 1997.

MEADOWS, A. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MELO, J. Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. Campos do Jordão: Mantiqueira, 2003.

MERTON, R. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970.

SANTOS, B. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.

SANTOS, W.; MORTIMER, E. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2002.

Published

30/11/2015

Issue

Section

Ethical and Epistemological Dilemmas of Information Age