Dialectics of information

an epistemological approach to Vieira Pinto and Anthony Wilden (II)

Authors

  • Marcos Dantas Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v12i1.892

Keywords:

Information, Marxism, Dialectic, Political Economy

Abstract

This paper essentially proposes a reading of two marxists authors, Brazilian Alvaro Vieira Pinto and British Anthony Wilden. In the 1970s, both tried to develop a concept of "information" from dialectical-materialist assumptions in dialogue with scientists who developed studies and conceptual formulations in this field. The article shows the points approaching Vieira Pinto and Wilden as well as points that distinguish them. It aims to contribute to the epistemological reconstruction of dialectical materialism, and to provide theoretical background for political economy of information and communication. Due to editorial needs, the article was divided in two parts. This second part discusses the Anthony Wilden's thought.

 

References

ASHBY, W. Ross. Introdução à cibernética. São Paulo: Perspectiva, 1970.

ARRIGHI, Giovanni. O longo século XX, Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

ALBORNOZ, Luis (Org.). Poder, médios, cultura: una mirada desde la economia política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós, 2011.

ATLAN, Henri. Entre o cristal e a fumaça, Rio de Janeiro: J. Zahar, 1992. 1. ed. 1979.

AZAÏS, C.; CORSANI, A.; DIEUAIDE, P. Vers un capitalisme cognitif. Paris: L'Harmattan, 2001.

BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986. 1. ed. 1929.

______. Estética da criação verbal. São Paulo: Hucitec, 2011.

BATESON, Gregory. Pasos hacia una ecologia de la mente. Buenos Aires: Ediciones Lohlé-Lumem, 1998. 1. ed. 1972.

BRILLOUIN, Léon. La science et la théorie de l´information. Paris: Éditions Jacques Gabay, 1988. 1. ed. 1959.

CAPURRO, Rafael; HJØRLAND, Birger. The concepts of information. Annual Review of Information Science and Technology, v. 37, cap. 8, p. 343-411, 2003. Disponível em:< http://www.capurro.de/infoconcept.html >.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHESNAIS, François. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.

DANTAS, Marcos. A lógica do capital-informação, Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. 2. ed. 2002.

______. Trabalho e informação: para uma abordagem dialética. Eptic Online, v. 12, n. 1, jan.-abr. 2010. Disponível em: <http://www.eptic.com.br/eptic_es/interna.php?c=82&ct=1215&o=1>. Acesso em: 3 jul. 2013.

______. Milionários nada por acaso: capital rentista e apropriação do trabalho artístico nas redes do espetáculo. Eptic Online, v. 13, n. 2, maio-ago. 2011. Disponível em: <http://www.eptic.com.br/eptic_es/interna.php?c=82&ct=1456&o=1>. Acesso em: 5 jul. 2013

______. Trabalho com informação: valor, acumulação, apropriação nas redes do capital. Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura, Escola de Comunicação, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, UFRJ, 2012. Disponível em: .

DEJOURS, Christophe. O fator humano. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 1997.

ESCARPIT, Robert. L’information et la communication. Paris: Hachette Livre, 1991.

FERRIS, Timothy. O despertar da Via Láctea. Rio de Janeiro: Campus, 1990.

GORZ, André. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.

GRANDIN, Greg. Fordlândia. Rio de Janeiro: Rocco, 2010.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1996. 1 ed. 1989.

JAMESON, Frederic. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Atica, 2006. 1. ed. 1991.

LAZZARATO, M.; NEGRI, A. Trabalho imaterial. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

LIVIO, Mario. Deus é matemático? Rio de Janeiro: Record, 2010.

LOJKINE, Jean. A revolução informacional, São Paulo: Cortez, 1995.

LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe. Rio de Janeiro: Elfos, 1989. 1. ed. 1922.

MARX, Karl. Elementos fundamentales para la crítica de la economia política (borrador) 1857-1858, Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 1973. 3 v.

MARTIN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura, hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.

MOLES, Abraham. Teoria da informação e percepção estética. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1978.

MONOD, Jacques. O acaso e a necessidade. Petrópolis: Vozes, 1976.

MOSCO, Vincent. The political economy of communication. Londres: Sage, 1996.

NOTH, Winfried. Systems theory and semiotics. In: KOCH, Walter (Ed.). Semiotics in the individual sciences. Bochum: Brockmeyer, 1990. p. 536-557.

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008. 2 v.

PRADO Jr., Caio. Dialética do conhecimento. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1969.

PRIGOGINE, Ilya; STENGERS, Isabelle. Entre o tempo e a eternidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

______ . A nova Aliança, Brasília, DF: Ed. UnB, 1997.

RAPOPORT, Anatol. Aspectos matemáticos da análise geral dos sistemas. In: ANOHIN, P. K. et al. Teoria dos sistemas. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 1976.

SCHILLER, Herbert I. Information and the crisis economy. Nova York: Oxford University Press, 1986.

SFEZ, Lucien. Crítica da comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.

SOKAL, Alan; BRICMONT, Jean. Imposturas intelectuais. Rio de Janeiro: Record, 1999.

VON FOERSTER, Heinz. Epistemology of communication. In: WOODWARD, Kathleen (Ed.). The myths of information: technology and post-industrial culture. Londres: Routledge & Keegan-Paul,1980.

WILDEN, Anthony. Informação. In: ENCICLOPÉDIA Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional: Casa da Moeda, 2001. v. 34, Comunicação-Cognição.

WILDER, Carol. Entretien avec Paul Watzlawick. In: BATESON, G. et al. La nouvelle communication. Paris: Éditions du Seuil, 1981.

Published

31/05/2016