The inverted laboratory

distribution of computational power as decentration of the laboratory experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v13i1.3750

Keywords:

Inverted Laboratory, Laboratory Experience, Digital Convergence, West

Abstract

This article seeks to link the growing distribution of computational power and the contemporary informational explosion as driving forces towards decentralising laboratory experience. We thus investigate the occidental mindset, that is, the western tendency to privilege processes tending towards the abstraction, universalization, formalization and dessubstancialization of experience, pointing to systemic thinking as the guiding paradigm of contemporary society. We conclude that the intensive use of routine computing power contributes to the construction of new decentralized laboratory experiences.

 

References

ANDERSON, C. Makers: The New Industrial Revolution, 2012.

ASSIS, A.; TEIXEIRA, O. P. B. Algumas considerações sobre o ensino e a aprendizagem do conceito de energia. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 9, n. 1, p. 41-52, 2003 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132003000100004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 13 Jan. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132003000100004.

BADIOU, A. Saint Paul: the foundation of universalism, Cultural memory in the present. Stanford, Calif: Stanford University Press, 2003.

BERTALANFFY, L. V. Teoria general de los sistemas. 10 ed. México: FCE, 1995.

BURTET, C. G. Os saberes desenvolvidos nas práticas em um hackerspace de Porto Alegre, 2014. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/109016>. Acesso em: 12 julho de 2015.

CASTRO, M. C. DE; CASTRO, R. C. DE; CASTRO, J. C. DE. Genealogia, ontologia e paradigma da informática. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 14, n. 27, p. 1–21, 2009.

CASTRO, M. C. DE; CASTRO, R. C. DE; CASTRO, J. C. DE. Genealogia, ontologia e paradigma da informática. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 14, n. 27, p. 1–21, 2009.

CAVALHEIRO, E. A. A nova convergência da ciência e da tecnologia. Novos estud. - CEBRAP, São Paulo , n. 78, p. 23-30, July 2007 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002007000200004&lng=en&nrm=iso>. access on 14 Jan. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-33002007000200004.

CROMBIE, A. C. Science, art, and nature in medieval and modern thought. London ; Rio Grande, Ohio: Hambledon Press, 1996.

CUSHMAN, K. Alchemy and Meggy Swann. Boston: Sandpiper, 2010.

DE BONI, L. A. A entrada de Aristóteles no Ocidente Medieval, EST Edições – Editora Ulysses, Porto Alegre 2010.

DUMONT, L. Homo Hierarchicus: The Caste System and Its Implications. Complete rev. English Chicago: University of Chicago Press, 1980.

EYCHENNE, F.; NEVES, H. Fab Lab: A vanguarda da nova revolução industrial. São Paulo: Editorial Fab Lab Brasil, 2013.

GAROA HACKERS CLUB. FAQ, 2015. Disponível em: <https://garoa.net.br/wiki/FAQ>. Acesso em: 12 julho de 2015.

IEEE. IEEE 802.3 Ethernet Working Group Communication 2012. [online] Disponível em <http://www.ieee802.org/3/ad_hoc/bwa/BWA_Report.pdf>. Acesso em: 23 julho de 2016.

JÚNIOR, A. F. N. Fragmentos da história das concepções de mundo na construção das ciências da natureza: das certezas medievais às dúvidas pré-modernas. Ciencia & Educação, v. 9, n. 2, p. 277–299, 2003.

KOMOROWSKI, M. A History of Storage Cost, 2013. [online] Disponível em http://www.mkomo.com/cost-per-gigabyte Acesso em: 13 julho de 2015.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

LANHAM, R. The economics of attention: style and substance in the age of information. The University of Chicago Press, 2006.

LATOUR. B.; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumara, 1997.

LEVY, P. A máquina universo: criação, cognição e cultura informática. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.

MAAR, J. H. Materiais, equipamentos, métodos e objetivos: outra revolução química? Scientiae Studia, v. 10, n. 4, p. 671–680. doi: 10.1590/S1678-31662012000400003, 2012.

MARTIN, P. C. Galileu e o Telescópio. In: XXIII Semana Acadêmica da Matemática, UNIOESTE, 2009.

MILNER, J. C. A obra clara: Lacan, a ciência, a filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

PUTTINI, R. F.; PEREIRA JUNIOR, A. Além do mecanicismo e do vitalismo: a "normatividade da vida" em Georges Canguilhem. Physis, Rio de Janeiro , v. 17, n. 3, p. 451-464, 2007 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312007000300003&lng=pt&nrm=iso>. acesso em: 13 jan. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312007000300003.

RIFKIN, J. The zero marginal cost society: the internet of things, the collaborative commons, and the eclipse of capitalism. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

SAINI, A. DIY gadgetry, 2009. Disponível em: <http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8107803.stm>. Acesso em: 13 julho de 2015.

SANDRONI, P. Dicionário de economia do século XXI. Ed. rev. e atualizada do Novíssimo dicionário de economia ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2005.

SILVA, F. L. Descartes: a metafísica da modernidade. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

SILVA, S. B. A emergência dos livings labs no Brasil como um meio para a promoção da inovação social. In: Seminário de Ciências Sociais Aplicadas, Vol. 3, No 3, 2012. Disponível em: <http://periodicos.unesc.net/index.php/seminariocsa/article/view/653> Acesso em: 18 julho. 2014.

SIMMEL, G. O dinheiro na cultura moderna. SOUZA, J. e ÖELZE, B. (orgs.) Simmel e a Modernidade. Brasília: Unb, 1998.

SINGER, S. R.; HILTON, M. L.; SCHWEINGRUBER, H. A.; NATIONAL RESEARCH COUNCIL (U.S.) (ORGS.). America’s lab report: investigations in high school science. Washington, DC: National Academies Press, 2006.

TIGRE, P. B.; NORONHA, V. B. Do mainframe à nuvem: inovações, estrutura industrial e modelos de negócios nas tecnologias da informação e da comunicação. Rev. Adm. (São Paulo), São Paulo , v. 48, n. 1, p. 114-127, Mar. 2013 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-21072013000100009&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 24 July 2015. http://dx.doi.org/10.5700/rausp1077.

TORRES, P. L. Laboratório on-line de aprendizagem: uma experiência de aprendizagem colaborativa por meio do ambiente virtual de aprendizagem Eurek@Kids. Cad. CEDES, Campinas , v. 27, n. 73, p. 335-352, Dec. 2007 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622007000300006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 13 Jan. 2017.

WOODS JR, Thomas E. Como a Igreja Católica Construiu a Civilização Ocidental.

Published

05/06/2017

Issue

Section

Citizen Science and Citizen Labs