Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference

Authors

  • Mario Gaudencio Universidade Federal da Paraíba; Universidade Federal Rural do Semi-Árido http://orcid.org/0000-0002-5387-2385
  • Maria Elizabeth Baltar Carneiro de Albuquerque Universidade Federal da Paraíba
  • Gisele Rocha Côrtes Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v14i2.4297

Abstract

ABSTRACT This research aims to analyze the contribution markers of social difference as potential categories for a social representation of knowledge. This is postulated by realizing that the answers to the problem must be answered: why the knowledge representation historically has valued the physical paradigm at the expense of the social paradigm (CAPURRO, 2003)? In order to answer this question, we have as methodology two epistemological positions which to a certain extent and kept the due proportions, complement each other and dialogue. In this sense, we bring up the dialogical relationship between critical theory and poststructuralism to subsidize an intersectional analysis and allow a reflection around markers of social difference, which highlight the way in which knowledge in action is being represented in Database of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the point of view of the final considerations, there is a need for an interdisciplinary dialogue conducted and articulated by the intersectional perspective which is, at the same time, complex and critical, but also conciliatory and inclusive.

Keywords: Social Representation of Knowledge; Markers of Social Difference; Intersectionality; Social Knowledge; Sociology of Knowledge.

Author Biographies

  • Mario Gaudencio, Universidade Federal da Paraíba; Universidade Federal Rural do Semi-Árido
    Doutorando e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Gestão Educacional e da Criatividade pelas Faculdades Integradas de Patos (FIP). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bibliotecário-Documentalista da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Tem interesse em Ciência da Informação nas áreas de domínio: Mídias Digitais, Análise de Redes em Mídias Sociais, Cibercultura, Cultura Híbrida, Blogosfera, Cultura Popular, Cibercordel, Netnografia (Etnografia Virtual), Curadoria Digital, Sociologia da Informação e Organização da Informação e do Conhecimento.
  • Maria Elizabeth Baltar Carneiro de Albuquerque, Universidade Federal da Paraíba
    Professora do Departamento de Ciência da Informação e do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba com Graduação em Letras pela Universidade Católica de Pernambuco (1983), Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (1984), Mestrado em Biblioteconomia pela Universidade Federal da Paraíba (1992), Doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2011) e Pós-doutorado em Ciência da Informação pela Universidade de São Paulo (2016). Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia, atuando principalmente nos seguintes temas: Representação temática, Representação descritiva, Biblioteca Digital, Cultura Popular, Literatura Popular, Semântica Discursiva. Na graduação em Biblioteconomia ministra disciplinas em Representação Temática e Representação Descritiva. Na Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba, ministra a disciplina Representação da Informação e do Conhecimento. Recebeu o Prêmio Rodrigo Melo Franco de Andrade ? edição 2012, promovido pelo Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional ‐ IPHAN, em nível estadual, na categoria ?Pesquisa e Inventário de Acervos? com sua tese e recomendado ao prêmio em nível nacional. Obteve também o reconhecimento internacional de sua tese, sendo convidada pelo Consórcio CDU para participar da atualização da Classificação Decimal Universal. Recebeu o Diploma de Honra ao Mérito Cultural da Academia de Cordel do Vale do Paraíba (2016).
  • Gisele Rocha Côrtes, Universidade Federal da Paraíba
    Graduada em Pedagogia (1996) e Ciências Sociais (1998) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Possui Mestrado (2002) e Doutorado (2008) em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Atualmente é professora adjunto IV do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba e professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB). Atua nos seguintes temas: Organização Acesso e Uso da Informação, Gênero e Sexualidade. Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa em Sociologia e Informação (GEPSI), Vice Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos de Gênero de Araraquara (NEGAr)/Faculdade Ciências e Letras

Published

17/12/2018

Issue

Section

Knowledge Organization: social and political agendas and their historical conflicts

How to Cite

Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference. Liinc em Revista, [S. l.], v. 14, n. 2, 2018. DOI: 10.18617/liinc.v14i2.4297. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/4297. Acesso em: 21 nov. 2024.