Information design in the modeling of health websites
information policies before, during and after the Zika Virus epidemic
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v14i2.4307Keywords:
Health Information Design, Health Information Websites, Health Literacy, Health Information Policies, Zika Virus Epidemic, MicrocephalyAbstract
Health information available on websites may not have the expected effects on the communities of interest due to inadequacies in their information design project. The aim of this paper is to analyze three of these websites of Brazilian public institutions with information about zika virus and microcephaly, from the bibliographic analysis, under the perspective of information design. The results of the analyzes are presented and recommendations are made for new materials available on web 2.0, focused on the topic of microcephaly by zika virus. Reflection is necessary in view of the sociopolitical and cultural reality of Brazilian contemporaneity.
References
ARAÚJO, C. A. A. Arquivologia, Biblioteconomia, Museologia e Ciência da Informação: O Diálogo Possível. Brasília; São Paulo: Briquet de Lemos, 2014.
AUSTIN, P. E. et al. Discharge instructions: do illustrations help our patients understand them? Ann Emerg Med, Washington, v. 4, n. 26, p.317-320, mar. 1995.
BORKO, H. Information science: What is it? American Documentation, v. 19, n. 1, p. 3–5, 1968.
CARLSON, M. C. et al. Aging, distraction, and the benefits of predictable location. Psychology and Aging, [s. l.], v. 10, n. 3, p. 427–436, 1995.
CAVALCANTE, R. B.et al. Panorama de definição e implementação da Política Nacional de Informação e Informática em Saúde. Cadernos de Saúde Pública [online]. 2015, v. 31, n. 5, pp. 960-970. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0102-311X00095014>. Acesso em: 01 jul. 2018.
CAVALCANTE, R. B.; PINHEIRO, M. M. K. Política Nacional de Informação e Informática em Saúde: avanços e limites atuais. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 1, n. 2, p. 106-119, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc>. Acesso em: 01 jul. 2018.
DICIONÁRIO ELETRÓNICO DE TERMINOLOGIA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (DELTCI). Ciência da Informação. Disponível em: <https://paginas.fe.up.pt/~lci/index.php/1691>. Acesso em: 9 jul. 2018.
FERREIRA, S. M. G. Oficina de capacitação para docentes do curso de atualização em gestão municipal na área de saúde. Tema: Sistema de Informação em Saúde. Fevereiro de 1998. Disponível em: <https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/2249.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2018.
GRIFFIN, J.; WRIGHT, P. Older readers can be distracted by embellishing graphics in text. European Journal of Cognitive Psychology, 21:5, 740-757, 2009. DOI: 10.1080/09541440802155627.
HENRIQUES, M. S. Comunicação e mobilização em saúde: da propaganda à interlocução. Diversa - Revista da Universidade Federal de Minas Gerais. Ano 07, Número 16, 2008. Disponível em: <https://www.ufmg.br/diversa/16/index.php/diversidade/comunicacao-e-mobilizacao-em-saude-da-propaganda-a-interlocucao>. Acesso em: 04 jul. 2018.
JOLLY, B. T.; SCOTT, J. L; SANFORD, S. M. Simplification of emergency department discharge instructions improves patient comprehension. Ann Emerg Med, Washington, v. 4, n. 26, p.443-446, mar. 1995.
JORENTE, M. J. V. Relações Sistêmicas Entre a Teoria da Complexidade, o Design da Informação e a Ciência da Informação na Pós-Modernidade. In: Informação, conhecimento e modelos. ALVES, M. A, Grácio, M. C. C., Martinez-Ávila, D. (org.). – Campinas : UNICAMP, Centro de Lógica, Epistemologia e História da Ciência ; Marília : Oficina Universitária, 2017.
KRIPALANI, S. et al. Development of an illustrated medication schedule as a low-literacy patient education tool. Patient Educ Couns, 66, 2007, pp. 368-377
MEPPELINK, C. S. Designing digital health information in a health literacy context. Amsterdan: 9789402801194, 2016. Disponível em: <http://dare.uva.nl/search?identifier=220fb9ef-1a51-4325-9019-61cfdaf8633f>. Acesso em: 29 jun. 2018.
MORIN, E. Ciência com Consciência. Publicações Europa-América, 2007, 268p.
OLIVEIRA, J. A. B. E.; JORENTE, M. J. V. Design da informação e ciência da informação: uma aproximação possível. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, v. 16, 2015.
PADOVANI, S. Professor Jorge Frascara, Departamento de Arte e Design. InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação, v. 1, n. 1, p. 64–66, 2004.
PASSOS, R. F. O Design da Informação em Interfaces de Hipermídias. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Design, Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2008.
PETTERSSON, R. Basic ID-concepts. Sweden, Tullinge: Institute for infology, 2018a.
PETTERSSON, R. Information Design - It Depends. Sweden, Tullinge: Institute for infology, 2018b.
POMBO, O. Epistemologia da Interdisciplinaridade. Ideação, v. 10, n. 1, p. 9–40, 29 set. 2010.
SILVA, A. R. Curadoria digital em ambiente digital para arquivamento de informação em apoio a famílias com casos de microcefalia advindo do Zika vírus. 2017. 88 f. TCC (Graduação) - Curso de Arquivologia, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017.
SKINNER, H. A.; MALEY, O.; NORMAN, C. D. Developing Internet-Based eHealth Promotion Programs: The Spiral Technology Action Research (STAR) Model. Health Promotion Practice, vol. 7, num. 4, p. 406-417, ano, 2006. Disponível em: <http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1524839905278889#articleCitationDownloadContainer>. Acesso em: 17 jun. 2018.
SØRENSEN, K. et al. Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health, v. 12, p. 80, 25 jan. 2012.
SQUIERS, L. et. al. The health literacy skills framework. Journal of Health Communication, 17(sup3), 30-54, 2012. doi:10.1080/10810730.2012.713442.
SWELLER, J. Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 257–285, 1988.
WILSON, E. A. H.; WOLF, M. S. Working memory and the design of health materials: A cognitive factors perspective. Patient Education and Counseling, Theories in Health Communication Research. v. 74, n. 3, p. 318–322, 1 mar. 2009.
WOLF, M. S. et al. Misunderstanding of prescription drug warning labels among patients with low literacy. American journal of health-system pharmacy: AJHP: official journal of the American Society of Health-System Pharmacists, v. 63, n. 11, p. 1048–1055, 1 jun. 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria José Vicentini Jorente, Laís Alpi Landim, Anahi Rocha Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0