Reflexões sobre as atuações do bibliotecário e jornalista como agentes facilitadores na construção de saberes no combate à desinformação
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5701Keywords:
Digital cultural practices, Librarians, Journalists, Infodemic, ; MisinformationAbstract
The present work initially highlights the importance of studies on the phenomenon of information in the digital environment. It makes considerations about the possibility of interdisciplinary action by professionals in the field of Information and Communication Science, specifically Librarians and Journalists. The critical reflection on the possibilities of these professionals' joint work in the fight against infodemic and misinformation brings as a structural definition the practices of digital culture proposed by the author Dalton Martins, characterized as: informational, communicational, relational and curatorial practices. Within this scope, approximations in the performance of librarians and journalists are presented and based on their specific skills and abilities. It was concluded that, although there are differences in the temporality of performance between both areas, since journalists basically deal with information that needs to be revealed immediately, an interdisciplinary trajectory that involves the librarian in this journalistic context appears to be unfolding as a huge potential for leveraging fact checking actions by making it possible to accurately and reliably back up information sources for the initial stages of the journalists' work, providing greater agility in the production of news
References
ASSOCIATION OF COLLEGE E RESEARCH LIBRARIES, 2011. Information Literacy Competency Standards for Journalism Students and Professionals [em linha]. Chicago: ALA. [Acesso em 26 março 2021]. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/il_journalism.pdf
CBO. CLASSIFICAÇÃO BRASILEIRA DE OCUPAÇÕES, 2021. Profissionais da Informação, Bibliotecário [em linha]. [Acesso em 26 março 2021]. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/pesquisas/ResultadoOcupacaoMovimentacao.jsf
CBO. CLASSIFICAÇÃO BRASILEIRA DE OCUPAÇÕES, 2021. Profissionais do Jornalismo, Jornalista [em linha]. [Acesso em 26 março 2021]. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/pesquisas/ResultadoOcupacaoMovimentacao.jsf
CGI, 2019. TIC Domicílios. Coletiva de imprensa [em linha]. 26, mai 2020. [Acesso em 26 março 2021]. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf
DUNKER, Christian, TEZZA, Cristóvão, FUKS, Julián, TIBURI, Márcia, SAFATLE, Vladimir, 2017. Ética e pós- verdade. Porto Alegre: Ed.Dublinense.
INTERNATIONAL FACT-CHECKING NETWORK - IFCN, 2021. The International Fact-Checking Network [em linha]. [Acesso em 26 março 2021]. Disponível em: https://www.poynter.org/ifcn/
KASPERSKY, 2020. 62% dos brasileiros não sabem reconhecer uma notícia falsa. Comunicado à imprensa [em linha]. 13, fev 2020. [Acesso em 14 março 2021]. Disponível em: https://www.kaspersky.com.br/about/press-releases/2020_62-dos-brasileiros-nao-sabem-reconhecer-uma-noticia-falsa .
LEITE, Leonardo Ripoll Tavares, MATOS, José Claudio, 2017. Zumbificação da informação: a desinformação e o caos informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação [em linha]. 2017. vol. 13, p. 2334-2349. [Acesso em 28 março 2021]. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/918
MAFFESOLI, Michel. Desencantamento e reencantamento: Michel Maffesoli fala sobre o pensamento pós-moderno na FAMECOS. [Entrevista cedida a PPGCOM, PUCRS, Porto Alegre, 2019. Disponível em: http://projetos.eusoufamecos.net/b-ppgcom/2019/05/30/desencantamento-e-reencantamento-michel-maffesoli-fala-sobre-o-pensamento-pos-moderno-na-famecos/
MARTINS, Dalton Lopes, 2018. As práticas da cultura digital. Revista do Centro de Pesquisa e Formação [em linha]. 2018. no. 7, p. 51-60. [Acesso em 02 fevereiro 2021]. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/files/artigo/b9f41213/29af/44b8/9c66/ae47437a7b3e.pdf
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, 2001. Parecer CNE/CES nº492/2001 de 03/04/2001 que estabelece as diretrizes curriculares nacional do curso de Biblioteconomia [em linha]. 03 abril 2001. [Acesso em 27 março 2021]. disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2001/pces492_01.pdf
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE, 2020. Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a covid-19 [em linha]. [Acesso em 29 março 2021]. Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/52054
PARISER. Eli, 2011. O filtro invisível: O que a internet está escondendo de você. Tradução de Diego Alfaro. Rio de Janeiro: Zahar.
PINHEIRO, Lena Vânia R, 1999. Campo interdisciplinar da ciência da informação: fronteiras remotas e recentes. Em: PINHEIRO, L.V.R. (Org.) Ciência da informação, ciências sociais e interdisciplinaridade, Brasília: IBICT. 1999. p.155-182.
SANTAELLA, Lucia, 2018. A Pós verdade é verdadeira ou falsa? Organizado por Fabio Cypriano. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores.
SANTAELLA, Lucia, 2003. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista Famecos [em linha]. 2003. no. 22, p. 23-32. [acesso em 20 fevereiro 2021]. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3229/2493
RUSA, 2008. Diretrizes para a introdução de recursos de informação eletrônica para usuários, American Library Association – ALA [Em linha]. 29 de setembro de 2008. [Acesso em 27 março 2021]. Disponível em: http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/guidelinesintroduction
SARACEVIC, Tefko, 2014. Information Literacy in the United States: Contemporary Transformations and Controversies. Em: Aprendizagem ao longo da vida e cidadania digital no século XXI [em linha]. 2014. vol. 492, p. 19-30. [Acesso em 27 março 2021]. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/308012310_Information_Literacy_in_the_United_States_Contemporary_Transformations_and_Controversies
SARACEVIC, Tefko, 1999. Information science. Em: Journal of the American Society for Information Science, Washington. 1999. vol.50, n. 12, p. 1051-1063.
SILVA, Terezinha Elisabeth da, 1991. Ação cultural e biblioteca pública: algumas questões. Em: Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e documentação [Em linha]. Salvador: Associação Profissional dos Bibliotecários do Estado da Bahia.1991. p.60-64. [Acesso em 26 março 2021]. Disponível em: http://eprints.rclis.org/14827/1/AcaoCultural_e_BibliotecaPub.pdf
UNESCO, 2020. Periodismo, “noticias falsas” e desinformación: manual de educación y capacitación en periodismo [Em linha]. Paris: UNESCO. [Acesso em 27 março 2021]. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373349.locale=es
WARDLE, Clair, Derakhshan, Hossein, 2017. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making [em linha]. France: Council of Europe. [Acesso em 27 março 2021]. Disponível em: https://rm.coe.int/information-disorder-report-november-2017/1680764666
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0