ShowAtHome: Art, Technology and Decolonial Experience in the Pandemic Context
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v17i2.5774Keywords:
Pandemic, Art, Technology, Teaching/Learning, Decolonial ExperienceAbstract
The work deals directly with the experience in conducting an open course in the online modality, as a complementary activity to the curriculum in an undergraduate course in the field of Communication at the University of the State of Bahia (Uneb). This activity appears as a possibility to contribute to the construction of courses/directions for education in the context of the Covid-19 pandemic, as it reflects the teaching/learning locus- processes, spaces, subjects- through art and technology from a decolonial perspective. The course ShowAtHome (MostrEmCasa) aimed to reflect on the importance of art and media languages as a fundamental element for awareness, acceptance and facing the challenges lived worldwide, seeking to experience them in the “minimum” daily life imposed by this period of social isolation/confinement. The results show that art, through digital technologies, from a decolonial perspective, constitutes a resource for free thinking/doing about oneself and about the world
References
Akotirene, Carla. 2019. O Que é Interseccionalidade? Coleção Fe. São Paulo, Brasil: Sueli Carneiro; Pólen.
Bachelard, Gaston. 2000. A Poética Do Espaço. Sao Paulo - Brasil: Martins Fontes.
Barbier, René. 1998. “A Escuta Sensível Na Abordagem Transversal.” In Multirreferencialidade Nas Ciências e Na Educação, edited by Joaquim Barbosa. São Carlos, SP-Brasil: Editora da UFSCar.
Beck, Ulrich, Anthony Giddens, and Scott Lasch. 1995. Modernização Reflexiva: Política, Tradição e Estética Na Ordem Social Moderna. São Paulo, Brasil: UNESP.
Bronowski, Jacob. 1983. Arte e Conhecimento: Ver, Imaginar, Criar. Lisboa, Portugal: Edições 70.
Burke, Peter. 2003. Uma História Social Do Conhecimento: De Gutemberg à Diderot. Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar.
Escobar, Arturo. 2005. Más Allá Del Tercer Mundo. Globalización y Diferencia. Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano de Antropologia e História-Universidad del Cauca.
Fidalgo, António. 2020. “Ensino de Corpo e Alma.” Jornal Observador, 2020.
Fróes Burnham, Teresinha. 2000. Sociedade Da Informação, Sociedade Do Conhecimento, Sociedade Da Aprendizagem: Implicações Ético-Políticas No Limiar Do Século. Edited by Lídia Lubisco, Nídia; Brandão. Informação. Salvador - Brasil: EDUFBa.
Gadamer, Hans-Gerg. 1997. Verdade e Método. 2nd ed. Petrópolis, RJ Brasil: Vozes.
Jenkins, Henry. 2008. Cultura Da Convergência. Trad. Susa. São Paulo, Brasil: Aleph.
Lander, Edgardo. 2005. “Ciências Sociais: Saberes Coloniais e Eurocêntricos.” In A Colonialidade Do Saber: Eurocentrismo e Ciências Sociais. Perspectivas Latinoamericanas, 08–23. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, AR: CLACSO.
Lash, Scott. 2005. Crítica de La Información. 1st ed. Buenos Aires, AR: Amorrortu.
Lévy, Pierre. 1999. Cibercultura. Edited by Carlos Irineu da Costa. São Paulo, Brasil: Editora 34.
Marotta, Vince. 2017. “The Cyborg Stranger and Posthumanism.” In Theories of the Strange: Debates on Cosmopolitanism, Identity and Cross-Cultural Encounters, 1st ed. New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Mattos, Wilson Roberto de. 2007. Contribuição Historiográfica Ao Debate Sobre Ações Afirmativas: Exclusão Racial Na Bahia Do Século XIX. Salvador - Brasil: EDUFBa.
Meneses, Maria Paula, and Boaventura de Sousa Santos. 2009. Epistemologias Do Sul. Revista Crítica de Ciências Sociais. Coimbra, Portugal: Edições Almedina SA. https://doi.org/10.4000/rccs.689.
Morin, Edgar. 1993. “Edgar Morin, Contrabandista Dos Saberes.” In Do Caos à Inteligência Artificial: Quando Os Cientistas Se Interrogam, edited by Guitta Pessis-Pasternak, 83–94. Sao Paulo - Brasil: Editora da Universidade Estadual Paulista.
OCDE. 2020. “The Impact of COVID-19 on Education: Insights from Educations at a Glance 2020.” OCDE. 2020.
OMS. 2020. “WHO Director-General’s Opening Remarks at the Media Briefing on COVID-19.” OMS. 2020.
Pareyson, Luigi. 2001. Os Problemas Da Estética. 3a ed. São Paulo, Brasil: Martins Fontes.
Queiroz, Delcele Mascarenhas. 2000. “Desigualdades Raciais No Ensino Superior: A Cor Da UFBA.” In Educação, Racismo e Anti-Racismo. Programa “A Cor Da Bahia” - UFBA, edited by Delcele Mascarenhas et al Queiroz, 11–44. Salvador - Brasil: UFBA.
Queiroz, Delcele Mascarenhas. 2002. “Desigualdades Raciais No Ensino Superior No Brasil.” In O Negro Na Universidade. Programa "A Cor Da Bahia - UFBA, edited by Delcele Mascarenhas et al Queiroz, 13–55. Salvador - Brasil: UFBA.
Ribeiro, Renato Janine. 2020. “Educação Na Pandemia e Volta Às Aulas: Ex-Ministro Renato Janine Ribeiro Conversa Com Paulo Makun.” 2020.
Ribeiro, Renato Janine. 2021. “Ex-Ministro Da Educação Critica: Brasil é Um País Apaixonado Pela Abstração.” Revista Ensino Superior. 2021.
Rubino, Silvana, and Marina Grinover. 2009. Lina Por Escrito. Sao Paulo - Brasil: Cosac Nayfy.
Santos, Boaventura de Sousa. 2001. Pela Mão de Alice: O Social e o Político Na Pós-Modernidade. 8a ed. Sao Paulo - Brasil: Cortez.
Santos, Boaventura de Sousa. 2020. A Cruel Pedagogia Do Vírus. Coimbra, Portugal: Edições Almedina SA.
UNICEF, WHO, and IFRC. 2020. “Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control Is Schools.” 2020.
Vicini, Andrea, and Agnes M. Brazal. 2015. “Longing for Transcendence: Cyborgs and Trans- and Posthumans.” Theological Studies 76 (1): 148–65. https://doi.org/10.1177/0040563914565308.
Wertheim, Margaret. 2001. Uma História Do Espaço de Dante Aà Internet. Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Claudio Xavier, Katia Santos de Morais, Nadia Virginia Barbosa Carneiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0