Training indigenous teachers and decolonial possibilities
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v17i2.5781Keywords:
Indigenous teacher training, Coloniality, Decoloniality, Cultural studiesAbstract
This article deals with the training of indigenous teachers in the state of Mato Grosso do Sul. To approach the topic, analysis that bring to reflection questions like the issue of rights, the identity of indigenous communities and the changes that are taking place in the community from the relationship with an education formulated by non-Indians were prioritized. Thus, we sought to sew the article with support in different fields of knowledge, such as history, sociology, anthropology and education, in a decolonial perspective, which break with the modern-Western narratives imposed by colonization. The objective of this production was to seek an understanding of the constructions of training courses for indigenous teachers in the referred state using documentary and bibliographic analysis as a methodology. Literature was reviewed, using similar studies published in the main scientific databases, such as Scielo, Pubmed and Lilacs. In view of what was said, the importance of personal, social and legal recognition of indigenous peoples is perceived, in an equal, isonomic manner and with the correct distribution among peoples, giving rise to training courses for indigenous teachers in that state
References
BALLESTRIN, Luciana, 2013. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política. 2013 (11), 89–117. [Acesso em 26 junho 2021]. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/2069
BRASIL, 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Congresso Nacional.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação, 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores Indígenas em cursos de Educação Superior e de Ensino Médio. Brasília, DF.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação a Distância (SEED) [s. d.]. Programa de Formação de Professores em Exercício. [Acesso em 18 julho 2021]. Disponível em: http://proformacao.proinfo.mec.gov.br/historico.asp
BRASIL, 2012. Resolução CNE/CEB n. 5/2012. Diário Oficial da União, Brasília, 25 de junho de 2012, Seção 1.
CAMPO GRANDE. Secretaria Estadual de Educação, 2018. Projeto do Curso de Formação de Normal Médio Intercultural Indígena – povos do Pantanal. Campo Grande, MS, 2018.
CAMPO GRANDE. Secretaria Estadual de Educação, 1999. Projeto do Curso de Formação de Professores Indígenas Ara Verá. Campo Grande, MS.
CAMPO GRANDE. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2010. Projeto Pedagógico do Curso de Formação de Professores Indígenas Povos do Pantanal. Campo Grande, MS.
CANDAU, Vera Maria Ferrão, 2011. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Revista Educação e Sociedade. Campinas, mar. 2011. vol. 33, no. 118, p. 235-250.
CORTESÃO, Luiza, 2012. Professor: produtor e/ou tradutor de conhecimentos? Trabalhando no contexto do arco-íris sociocultural da sala de aula. Educação & Realidade. Porto Alegre, set./dez. 2012. vol. 37, no. 3, p. 719–735.
DOURADOS. Universidade Federal da Grande Dourados, 2005. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena Teko Arandu. Dourados, MS.
DOURADOS. Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, 2002. Projeto Pedagógico do Curso Normal Superior Indígena. Dourados, MS.
DUSSEL, Enrique, 2000. Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes.
DUSSEL, Enrique, 1995. Filosofia da libertação: crítica à ideologia da exclusão. São Paulo: Paulus.
ESCOBAR, Arturo, 2003. Mundos y conocimientos de otro modo: el programa de investigación modernidad/colonialidad Latino Americano. Tabula Rasa. jan./dez. 2013. no 1, p. 58–86.
FERREIRA, Mariana Kawal Leal, 2001. A educação escolar indígena: um diagnóstico crítico da situação no Brasil. Em: SILVA, Aracy Lopes da Silva, org. Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo: Global.
FERREIRA, Suelise de Paula Borges de Lima, 2006. A prática do professor guarani e kaiowá: o ensino de ciências a partir do Projeto Ara Verá. Dissertação (Mestrado em Educação). Campo Grande, MS: Universidade Católica Dom Bosco.
HALL, Stuart, 1997. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Em: K. THOMPSON, ed. Media and cultural regulation. London, Thousand Oaks, New Delhi: The Open University; SAGE Publications.
HALL, Stuart, 2005. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A.
HALL, Stuart, 2011. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DPeA.
LANDER, Edgardo, org., 2005. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Clacso.
MAHER, Terezinha Much. Formação de professores indígenas: uma discussão introdutória, 2006. Em: L. D. B. GRUPIONI. Formação de professores indígenas: repensando trajetórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. p. 11–37.
MCLAREN, Peter, 1997. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez.
MCLAREN, Peter, 2000. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do descenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artmed.
MCLAREN, Peter, 1993. Pós-modernismo, pós-colonialismo e pedagogia. Em: Tomaz Tadeu SILVA, org. Teoria educacional crítica em tempos pós-modernos. Porto Alegre: Artes Médicas.
MELIÀ, Bartolomeu, 1979. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Loyola.
MEYER, Dagmar Estermann e PARAÍSO, Marlucy Alves, orgs., 2014. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições.
MIGNOLO, Walter, 2007. Delinking: the rhetoric of modernity, the logic of coloniality and the grammar of de-coloniality. Cultural Studies. 2007. vol. 21, no. 2–3, p. 449–514.
MIGNOLO, Walter, 2003. Histórias locais / projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: UFMG.
MIGNOLO, Walter, 2013. Historias locales / diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.
MIGNOLO, Walter, 2008. Novas reflexões sobre a “ideia da América Latina”: a direita, a esquerda e a opção descolonial. Caderno CRH. Salvador, maio/ago. 2008. vol. 21, no. 53, p.239–252.
MONTE, Nieta Lindemberg, 2000. Os outros, quem somos? Formação de professores indígenas e identidades culturais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, no. 111.
NASCIMENTO, Adir Casaro, 2007. Educação escolar indígena: entre os limites e os limiares da inclusão e exclusão. Quaestio (UNISO). 2007. vol. 9, p. 73–82.
QUIJANO, Aníbal, 2003. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Em: E. LANDER, comp. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso. p. 201–246.
ROMÃO, José Eustáquio e GADOTTI, Moacir, 2012. Paulo Freire e Amílcar Cabral: a descolonização das mentes. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire.
TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz, 2001. Escola indígena: novos horizontes teóricos, novas fronteiras de educação. Em: A. L. SILVA e A. M. FERREIRA, orgs. Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo: Mari/Fapesp/Global Editor. p. 44–77.
WALSH, Catherine, 2009a. Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar.
WALSH, Catherine, 2009b. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial. Em: Vera Maria Ferrão CANDAU, ed. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras. p. 12–42.
WILLIAMS, Raymond, 1992. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ailton Salgado Rosendo, Heitor Queiroz de Medeiros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0