Artistic practices in the face of the Anthropocene: an experience of refuge
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v18i1.5908Keywords:
art, climate crises, life practies, utopiaAbstract
The climate crisis is a situation that highlights the environmental emergency of the planet related to extreme weather events and the way nature responds to the action of human destruction. It is above all a political issue as it involves ways of producing, living and dying. Faced with the crisis, or this specific crisis: what can the artist do? How does art relate to these issues? What images are possible in the face of a catastrophe? What articulations can we invent as artists or cultural workers? What alliances are needed to avoid the 6th. mass extinction, what is happening now? This text aims to present an experience, an attempt at refuge and creation. The proposal brought together artistic and educational actions that blur the boundaries between art and climate activism, to imagine other possible worlds in the face of the catastrophe that Brazil is experiencing today. The project was designed mainly to take place at a distance, creating a platform for monthly meetings between groups from Brazil and other countries to think about "tasks" of proximity between art, life and art, art and planetary care. The proposals and tasks carried out by the participants were published on an online platform created especially for the project. Based on this experience, the text intends to point out some possible ways to think about art and its role in this crucial moment in the history of the planet.
References
BISPO, Antônio dos Santos, 2021. Diálogos sobre Natureza, Cosmologias e Território. Conferência virtual de formação com professores promovida pela Oficina Francisco Brennand (http://www.brennand.com.br/) junto com a Universidade Federal de Pernambuco, jul./ago./set. 2021. [Acesso em 20 de abril de 2022]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cnhIpOwKAsA
BISPO, Antônio dos Santos, 2015. Colonização, Quilombos, Modos e Significações. Brasília: INCTI/UnB.
BONA, Dénètem Touam, 2020. Cosmopoéticas do refúgio. Desterro: Cultura e Barbárie.
COCCIA, Emanuele, 2018. A vida das plantas: Uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie.
DAMASCENO, Lia, 2022. Do corpo suspenso ao corpo dialético: movimentos contemporâneos. Tese ( em Estética e História da Arte). São Paulo, SP. Universidade de São Paulo.
ESBELL, Jaider, 2021. Universos que espelham as artes. In: n-1. O teatro dos povos indígenas. [Acesso em 20 de abril de 2022] Disponível em: https://www.n-1edicoes.org/universos-que-se-espelham-nas-artes?.
GLISSANT, Éduard, 2014. O pensamento do tremor. Juiz de Fora: Editora UFJF.
GUATTARI, Félix, 2011. As três ecologias; tradução Maria Cristina F. Bittencourt. 21ª edição. Campinas, SP: Papirus.
GUZZO, Marina., & TADDEI, Renzo. (2019). Experiência estética e antropoceno. Políticas do comum para os fins de mundo. Desigualdade & Diversidade, (17), 72–88. doi: https://doi.org/10.17771/PUCRio.DDCIS.46021. [Acesso em 20 de abril de 2022]. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/46021/46021.PDFXXvmi=
GUZZO, Marina; ALVES, Kidauane. Dança menor: políticas para criar o corpo e o comum. Arte da Cena (Art on Stage), Goiânia, v. 7, n. 1, p. 376–397, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.65652. [Acesso em 20 de abril de 2022]. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/65652. Acesso em: 21 abr. 2022.
HARAWAY, Donna, 2016a. Antropoceno, Capitaloceno, Plantationoceno, Chthuluceno: fazendo parentes. Trad. Susana Dias, Mara Verônica e Ana Godoy. ClimaCom – Vulnerabilidade [Online], Campinas, ano 3, n. 5 [Acesso em 20 de abril de 2022] Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/antropoceno-capitaloceno-plantationoceno-chthuluceno-fazendo-parentes/
HARAWAY, Donna, 2016b. Staying with the Trouble: Making kin in the Cthulhucene. Duke University Press, Durham e Londres.
HARAWAY, Donna, 2021. O manifesto das espécies companheiras -cachorros, pessoas e alteridade significativa. Bazar do Tempo, Rio de Janeiro.
KILOMBA, Grada, 2019. Memórias da Plantação: episódios de racismo contemporâneo. Rio de Janeiro: Cobogó.
KRENAK, Ailton; CESARINO, Pedro N, 2016. “As alianças afetivas”. In: Incerteza Viva: Dias de estudo São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, p. 169-184.
LATOUR, Bruno. Facing Gaia: Eight lectures on the new climatic regime. John Wiley & Sons, 2017.
LEPECKI, André. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1,2, p. 041-060, 2011.
MBEMBE, Achille, 2018. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1 edições.
NASCIMENTO, Beatriz, 2006. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. In: RATTS, Alex. Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. SP: Instituto Kuanza, 2006, p. 117-125; [Acesso em 20 de abril de 2022] Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4934276/mod_resource/content/1/Untitled_29082019_194415.pdf
PEREIRA, Flávio de Leão Bastos. Desenvolvimentismo e ecocídio: causa e (possível) consequência no contexto de ruptura das bases existenciais dos povos originários no Brasil. Boletim Científico ESMPU, Brasília, a. 17 – n. 51, p. 257-281 – jan./jun. 2018. [Acesso em 20 de abril de 2022]. Disponível em: https://escola.mpu.mp.br/publicacoescientificas/index.php/boletim/article/view/527
RANCIÈRE, Jaques, 2005. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO/34.
SOUTO, Stéfane, 2020. Aquilombar-se: Insurgências negras na gestão cultural contemporânea. Revista Metamorfose, vol. 4, nº 4, jun de 2020. S. Souto 133-144. [Acesso em 20 de abril de 2022]. Disponível em: v. 4 n. 4 (2020): Dossier Arte, cuidado e tecnologias do bem viver
SPINOZA, Baruch, 2008. Ética (2a. ed.) (T. Tadeu, Trad.). Belo Horizonte: Autêntica.
STENGERS, Isabelle, 2001. Cosmopolitiques. La Découverte Poche/Sciences humaines et sociales 160.
STENGERS, Isabelle, 2015. No tempo das catástrofes.- resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo, Cosac Naify.
TSING, Anna. 2019. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marina Souza Lobo Guzzo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0