Online inequalities as an obstacle to digital democracy: the case of e-Cidadania website

Authors

  • Christiana Soares de Freitas Departamento de Gestão de Políticas Públicas; Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0923-843X
  • Letícia Pereira de Alcântara Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Democracia Digital, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1451-7110
  • Samuel Barros Departamento de Ciência Política; Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8931-3262

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v18i2.6031

Keywords:

Digital literacy, Digital cultural practices, digital skills, digital divide, digital inequalities

Abstract

The article investigates the profile of users of the e-Cidadania portal (Federal Senate) with the greatest number of support in their proposals. The hypothesis that guides the research is that those with greater digital capital have greater power of influence in digital environments and, therefore, achieve more support on the platform. The accumulation of this capital, in particular, is observed in contemporary societies and requires the individual to obtain material devices - such as access to technological artifacts, internet connection - and intangible elements, such as socio-technical and educational elements that allow the individual to acquire digital skills indispensable in contemporary times. The research used as a method the prosopographic analysis of the 10 proponents that appear in the ranking of those who received the most support for their ideas in e-Cidadania, a platform of the Federal Senate developed to offer citizens possibilities of collaborative production of laws. The analyzed users have high schooling and digital footprints that reveal high digital capital, confirming the initial hypothesis

References

BONFADELLI, H. (2002). The internet and knowledge gaps: a theoretical and empirical investigation, European Journal of Communication, 17(1): 65–84.

BOURDIEU, Pierre (1998). O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. 2ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

BRUNO, F (2013). Rastros digitais sob a perspectiva da teoria ator-rede. Revista FAMECOS, v. 19, n. 3, p. 681-704, 2 jan.

CASTELLS, Manuel (1999). A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura Vol. 1 - O Poder da Identidade. São Paulo, Ed. Paz e Terra.

CASTELLS, Manuel (2013). Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar.

COLEMAN, S (2017). Can the Internet Strengthen Democracy? Cambridge: Polity Press.

CORREIO BRAZILIENSE, (2020). Pandemia revela deserto digital no Brasil, afirma Fábio Faria. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/economia/2020/09/ 4877119-pandemia-revela-deserto-digital-no-brasil-afirma-fabio-faria.html. Acesso em: 13/10/2020.

DE LUCCA, Djuli Machado (2022). A competência crítica em informação como estratégia para minimização de vulnerabilidade social: apontamentos a partir de pesquisa realizada com idosos In: Competência crítica em informação: teoria, consciência e práxis / Arthur Coelho Bezerra; Marco Schneider (org.). Rio de Janeiro: IBICT. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/1200

FARIA, Cristiano Ferri Soares (2012). O parlamento aberto na era da internet: pode o povo colaborar com o Legislativo na elaboração das leis?. Vol. 18. Edições Câmara.

FREITAS, C. S. (2004). O capital tecnológico-informacional. Estudos de Sociologia. Araraquara, v. 9, n. 17, p. 115-132.

GOHN, Maria da Glória Marcondes (2019). Participação e democracia no Brasil: da década de 1960 aos impactos pós-junho de 2013. Editora Vozes.

GALVÃO, Nilson (2014). Sistemas públicos de petições eletrônicas e participação política: um estudo comparativo. [Citado: 20/05/2020]. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/download/16732/11086/0.

GOMES, Wilson (2018). A democracia no mundo digital (Coleção Democracia Digital). Edições Sesc SP. Edição do Kindle.

GOMES, W. (2016). 20 anos de política, Estado e democracia digitais: uma cartografia do campo. In: SILVA, S.; BRAGATOO, R.; SAMPAIO, R. Democracia Digital, Comunicação Política e Redes: teoria e prática. Rio de Janeiro: Folio Digital: Letra e Imagem.

HARGITTAI, E. (2002). “Second-level Digital Divide: Differences in People’s Online Skills”. First Monday, v. 7, n. 4.

HELSPER, E. J., VAN DEURSEN, A. J., and EYNON, R. (2015) Tangible Outcomes of Internet Use: From Digital Skills to Tangible Outcomes Project Report. Oxford: Oxford Internet Institute.

IBGE ¬– INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA, 2020. PNAD contínua : acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2018 [Citado: 11/09/2021]. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/10d5c0576ff8d726467f1d4571dd8e62.pdf

IBGE ¬– INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA, 2021. PNAD contínua : acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2019 [Citado: 11/09/2021] . Disponível em : https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101794 MIGUEL, Luis Felipe (2016). Desigualdade e democracia: o debate da teoria política. 1a ed. São Paulo: Editora Unesp.

NORRIS, P. (2001). Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty, and the Internet Worldwide. Cambridge: Cambridge University Press.

NOVECK, Beth (2019). CROWDLAW: INTELIGÊNCIA COLETIVA E PROCESSOS LEGISLATIVOS. Tradução: Christiana Freitas, Samuel Barros e Sivaldo Pereira da Silva. Esferas, n. 14, p. 80-98.

O GLOBO, (2018). Em portal do Senado, uso de ferramenta criada para sugerir leis dispara. [Citado: 13/10/2020]. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/em-portal-do-senado-uso-de-ferramenta-criada-para-sugerir-leis-dispara-22699542.

RAGNEDDA, M. (2017). The Third Digital Divide: A Weberian Approach to Digital Inequalities. New York: Routledge.

SANTOS, Samara Marinho Mendonça dos (2021). A interferência da desigualdade digital no acesso às políticas públicas: um estudo de caso do Programa Auxílio Emergencial. 2021. 104 f., il. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Gestão de Políticas Públicas) — Universidade de Brasília, Brasília.

SANTOS, A. D. G.; PEREIRA, D.; MORAIS, F. A.; LEMOS, M. C (2020). Letramento informacional, Covid-19 e infodemia. Liinc em Revista, [S. l.], v. 16, n. 2, p. e5214.

SENNE, Fabio Jose Novaes (2019). Mapeando a origem das desigualdades digitais: um estudo empírico sobre a cidade de São Paulo. Revista de Direito, Estado e Telecomunicações, v. 11, n. 1.

SHANE, Peter (2012). Online Consultation and Political Communication in the Era of Obama: An Introduction. In S. Coleman & P. Shane (Eds.), Connecting democracy: Online consultation and the flow of political communication, p. 9-34. MIT Press. Edição do Kindle.

STONE, L (2011). Prosopografia. Rev. Sociol. Polit. [online]. v.19, n.39, p.115-137.

VAN DEURSEN, A.; VAN DIJK, J. (2011). Internet skills and the digital divide. New Media & Society; v. 13, n. 6, p. 893-911.

VAN DEURSEN, A.; VAN DIJK, J; PETERS, O (2012). Proposing a Survey Instrument for Measuring Operational, Formal, Information, and Strategic Internet Skills, International Journal of Human–Computer Interaction, v. 28, n. 12, p. 827-837.

VAN DIJK, J. A. G. M. (2020). The digital divide. Cambridge, England: Polity.

Published

11/11/2022

Issue

Section

O papel dos algoritmos e das plataformas digitais em contextos sociopolíticos

How to Cite

FREITAS, Christiana Soares de; ALCÂNTARA, Letícia Pereira de; BARROS, Samuel. Online inequalities as an obstacle to digital democracy: the case of e-Cidadania website. Liinc em Revista, [S. l.], v. 18, n. 2, p. e6031, 2022. DOI: 10.18617/liinc.v18i2.6031. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6031. Acesso em: 1 jul. 2025.