Comic book library: Information unit for comics’ reading mediation
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v19i1.6312Keywords:
Reading, Reader, Comic Books, Library, Reading and Information Mediation, Comic Book LibraryAbstract
Considering comic books as informational resources, and comic book libraries (gibitecas) as information units, which contain in their collections several comics, this study aims to identify actions or events sponsored by these comic book libraries, oriented towards reading mediation, based on the information mediation dimensions as highlighted by Gomes (2014, 2017, 2019, 2020). A case study was chosen, having a qualitative and explanatory case study carried out on a few Brazilian comic book libraries, listing some of their activities and projects, aiming to highlight them as relevant initiatives towards reading mediation. Analyzing these initiatives, it can be seen that comic book libraries offer actions that can be classified as pertinent to information mediation, which also acts in favor of comics engagement and reading practices, adding to the reading mediator’s course of actions as professionals aware of their role regarding comics choices and approaches, as well as the readers, as reading information beneficiaries, favoring their formation as readers from different contexts and social realities, endorsing information introjection and to be conscious and active as social protagonists
References
ABREU, Flávia Ferreira, DUMONT, Lígia Maria Moreira, 2020. Adolescentes e mediação da leitura em biblioteca escolar. Em Questão [em linha]. 2020. vol. 27, no. 1. [Acesso em 11 fevereiro 2023]. DOI: 10.19132/1808-5245271.388-402. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102875
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de, 2015. Mediação da informação: um conceito atualizado. Em: BORTOLIN, Sueli, SANTOS NETO, João Arlindo dos, SILVA, Rovilson José da. Mediação Oral da Informação e da Leitura. Londrina, Paraná: ABECIN. p. 9-32.
ALVES, Mariana de Souza, CORREIA, Anna Elizabeth Galvão Coutinho, SALCEDO, Diego Andres, 2017. Práticas leitoras e informacionais: mediação e apropriação. Em: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação [em linha]. Marília, SP: Ancib; UNESP. 2017 [Acesso em 28 janeiro 2023]. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/25/649
ASSIS, Pamela Oliveira, SANTOS, Raquel do Rosário, 2022. O ato de ler e a mediação da leitura conscientes: perspectivas fundamentadas nas dimensões da mediação da informação. Informação & Informação [em linha]. 2022. Vol. 27, no. 1, [Acesso em 11 fevereiro 2023]. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43754/pdf
BARROS, Maria Helena Toledo Costa de, 2006. A mediação da leitura na biblioteca. Em: BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. Leitura: mediação e mediador. São Paulo, SP: FA. P. 17-22.
BORTOLIN, Sueli, 2007. O mediador da leitura. Infohome [em linha]. 25 janeiro 2023. [Acesso em 25 janeiro 2023]. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=302
CALHEIRA, Fausto José Silva, SANTOS, Raquel do Rosário, 2022. As dimensões da mediação da informação como fundamento para a mediação da leitura voltada para o idoso. Em Questão [em linha]. 2022. vol. 28, no. 2. [Acesso em 12 janeiro 2023]. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/112916
DUMONT, Lígia Maria Moreira, 2017. Leitura e competência informacional: interseções e interlocuções. Em: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação [em linha]. Marília, SP: Ancib; UNESP. 2017 [Acesso em 28 janeiro 2023]. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/569/690
DUMONT, Lígia Maria Moreira, RAMOS, Rubem Borges Teixeira, 2018. A leitura de histórias em quadrinhos da Marvel e da DC Comics e a etnometodologia: relevância e desdobramentos. Perspectivas em Ciência da Informação [em linha]. 2018. vol. 23, n. 3. [Acesso em 14 fevereiro 2023]. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22577/18170
DUMONT, Lígia Maria Moreira, 2020. Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte, Brasil: ECI/UFMG. [Acesso em 26 janeiro 2023]. Disponível em: http://biblio.eci.ufmg.br/ebooks/2020070001.pdf
GIL, Antônio Carlos, 2008. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, SP: Atlas.
GOMES, Henriette Ferreira, 2014. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação [em linha]. 2014. Vol. 19, no. 2 [Acesso em 10 fevereiro 2023]. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994/19090
GOMES, Henriette Ferreira, 2017. Mediação da informação e protagonismo social:
relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen
Habermas. Em: Informação e Protagonismo Social. Salvador, BA: EDUFBA. p. 27-44. [Acesso em 23 fevereiro 2023]. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/33742/1/informacao-e-protagonismo-social-RI.pdf
GOMES, Henriette Ferreira, 2019. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: Filosofia da Informação [em linha]. 2019. Vol. 5, no. 2. [Acesso em 8 janeiro 2023]. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4046
GOMES, Henriette Ferreira, 2020. Mediação da informação e suas dimensões
dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da
Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: estudos [em linha]. 2020. Vol. 30, no. 04 [Acesso em 18 fevereiro 2023]. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/57047/32516
LAKATOS, E. M., MARCONI, M. A. A. de, 2017. Metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas.
LEMOS, Antônio A. B.,1998. Bibliotecas. Em: Formas e expressões do conhecimento: introdução as fontes de informação. Belo Horizonte, MG: Escola de Biblioteconomia/UFMG. P. 347 – 366.
MINAYO, M. C. S., 2009. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.
NOGUEIRA, N. A. S., 2008. Gibiteca e o estímulo à leitura. Em: Encontro de literatura infantil e juvenil – leitura e crítica. Rio de janeiro, RJ: Anais. P. 2-15. [Acesso em 23 fevereiro 2023]. Disponível em: https://xdocz.com.br/doc/gibiteca-como-estimulo-a-leituratextoufrj-qjovryqyp4nv
PETIT, Michele, 2008. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo, Brasil: Editora 34.
PUSTZ, Matthew, 2000. Comic Book Culture: Fanboys and True Believers. Mississipi, EUA: University Press.
RAMOS, Rubem Borges Teixeira, 2017. Com grandes poderes vêm grandes responsabilidades: um estudo etnometodológico sobre o leitor e a leitura de histórias em quadrinhos de super-heróis da Marvel e da DC Comics [em linha]. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais. [Acesso em 6 março 2023]. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-AXWMUC/1/tese_doutorado___vers_o_para_encaderna__o___vers_o_final.pdf
RASTELI, Alessandro, 2013. Mediação da leitura em bibliotecas públicas [em linha]. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista. [Acesso em 18 fevereiro 2023]. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/rasteli_a_me_mar.pdf
SANTOS, Raquel do Rosário, SOUSA, Ana Cláudia Medeiros de, ASSIS, Pamela Oliveira, SOUSA, Gisele Meneses de Paula Almeida, SANTOS, João Manoel Santana Ferreira e SANTOS, Erick Alves dos, 2023. O descortinar da mediação da leitura no espetáculo crianceiras. Em Questão [em linha]. 2023. vol. 29. [Acesso em 14 março 2023]. DOI: 10.19132/1808-5245.29.122027 Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122027/87055
SANTOS NETO, João Arlindo dos; BORTOLIN, Sueli; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. 2017. A concepção de apropriação da informação nos periódicos da área “comunicação e informação” e anais do Enancib. Em: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação [em linha]. Marília, SP: Ancib; UNESP. 2017 [Acesso em 28 janeiro 2023]. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/546/688
SOUSA, Ana Cláudia Medeiros de, SANTOS, Raquel do Rosário, JESUS, Ingrid Paixão de, 2020. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação [em linha]. 2020. vol. 16. [Acesso em 18 fevereiro 2023]. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226
VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos, 1994. Comic book collections in Brazilian public libraries: the “gibitecas”. New Library World [em linha]. 1994. v.95, no. 1117.
VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos, 2005. Histórias em quadrinhos e serviços de informação: um relacionamento em fase de definição. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação [em linha]. 2005. vol. 6, no. 2, 2005. [Acesso em 8 janeiro 2023]. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/44838
YIN, R. K., 2005. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, Brasil: Bookman.
ZAFALON, Zaira Regina, 2017. Recurso informacional e representação documental. Em: I EnReDo – Encontro de Representação Documental [em linha]. São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos. 2017 [Acesso em 31 janeiro 2023]. Disponível em: http://www.telescopium.ufscar.br/index.php/enredo/enredo/paper/viewFile/110/107
ZANINELLI, Thais Batista, LIPINSKI, Bárbara, PINTO, Danieli, FONSECA, Diego Leonardo de Souza e MENEZES, Priscila Lopes, 2022. O conceito de unidades de informação: uma revisão sistemática na Ciência da Informação. Revista Ibero Americana de Ciência da Informação - RICI [em linha]. 2022. Vol. 15, no. 2, 2022. [Acesso em 29 janeiro 2023]. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42562/34375
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rubem Borges Teixeira Ramos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0