Comic book library: Information unit for comics’ reading mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i1.6312

Keywords:

Reading, Reader, Comic Books, Library, Reading and Information Mediation, Comic Book Library

Abstract

Considering comic books as informational resources, and comic book libraries (gibitecas) as information units, which contain in their collections several comics, this study aims to identify actions or events sponsored by these comic book libraries, oriented towards reading mediation, based on the information mediation dimensions as highlighted by Gomes (2014, 2017, 2019, 2020). A case study was chosen, having a qualitative and explanatory case study carried out on a few Brazilian comic book libraries, listing some of their activities and projects, aiming to highlight them as relevant initiatives towards reading mediation. Analyzing these initiatives, it can be seen that comic book libraries offer actions that can be classified as pertinent to information mediation, which also acts in favor of comics engagement and reading practices, adding to the reading mediator’s course of actions as professionals aware of their role regarding comics choices and approaches, as well as the readers, as reading information beneficiaries, favoring their formation as readers from different contexts and social realities, endorsing information introjection and to be conscious and active as social protagonists

References

ABREU, Flávia Ferreira, DUMONT, Lígia Maria Moreira, 2020. Adolescentes e mediação da leitura em biblioteca escolar. Em Questão [em linha]. 2020. vol. 27, no. 1. [Acesso em 11 fevereiro 2023]. DOI: 10.19132/1808-5245271.388-402. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102875

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de, 2015. Mediação da informação: um conceito atualizado. Em: BORTOLIN, Sueli, SANTOS NETO, João Arlindo dos, SILVA, Rovilson José da. Mediação Oral da Informação e da Leitura. Londrina, Paraná: ABECIN. p. 9-32.

ALVES, Mariana de Souza, CORREIA, Anna Elizabeth Galvão Coutinho, SALCEDO, Diego Andres, 2017. Práticas leitoras e informacionais: mediação e apropriação. Em: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação [em linha]. Marília, SP: Ancib; UNESP. 2017 [Acesso em 28 janeiro 2023]. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/25/649

ASSIS, Pamela Oliveira, SANTOS, Raquel do Rosário, 2022. O ato de ler e a mediação da leitura conscientes: perspectivas fundamentadas nas dimensões da mediação da informação. Informação & Informação [em linha]. 2022. Vol. 27, no. 1, [Acesso em 11 fevereiro 2023]. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43754/pdf

BARROS, Maria Helena Toledo Costa de, 2006. A mediação da leitura na biblioteca. Em: BARROS, Maria Helena Toledo Costa de. Leitura: mediação e mediador. São Paulo, SP: FA. P. 17-22.

BORTOLIN, Sueli, 2007. O mediador da leitura. Infohome [em linha]. 25 janeiro 2023. [Acesso em 25 janeiro 2023]. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=302

CALHEIRA, Fausto José Silva, SANTOS, Raquel do Rosário, 2022. As dimensões da mediação da informação como fundamento para a mediação da leitura voltada para o idoso. Em Questão [em linha]. 2022. vol. 28, no. 2. [Acesso em 12 janeiro 2023]. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/112916

DUMONT, Lígia Maria Moreira, 2017. Leitura e competência informacional: interseções e interlocuções. Em: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação [em linha]. Marília, SP: Ancib; UNESP. 2017 [Acesso em 28 janeiro 2023]. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/569/690

DUMONT, Lígia Maria Moreira, RAMOS, Rubem Borges Teixeira, 2018. A leitura de histórias em quadrinhos da Marvel e da DC Comics e a etnometodologia: relevância e desdobramentos. Perspectivas em Ciência da Informação [em linha]. 2018. vol. 23, n. 3. [Acesso em 14 fevereiro 2023]. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22577/18170

DUMONT, Lígia Maria Moreira, 2020. Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte, Brasil: ECI/UFMG. [Acesso em 26 janeiro 2023]. Disponível em: http://biblio.eci.ufmg.br/ebooks/2020070001.pdf

GIL, Antônio Carlos, 2008. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, SP: Atlas.

GOMES, Henriette Ferreira, 2014. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação [em linha]. 2014. Vol. 19, no. 2 [Acesso em 10 fevereiro 2023]. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994/19090

GOMES, Henriette Ferreira, 2017. Mediação da informação e protagonismo social:

relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen

Habermas. Em: Informação e Protagonismo Social. Salvador, BA: EDUFBA. p. 27-44. [Acesso em 23 fevereiro 2023]. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/33742/1/informacao-e-protagonismo-social-RI.pdf

GOMES, Henriette Ferreira, 2019. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: Filosofia da Informação [em linha]. 2019. Vol. 5, no. 2. [Acesso em 8 janeiro 2023]. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4046

GOMES, Henriette Ferreira, 2020. Mediação da informação e suas dimensões

dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da

Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: estudos [em linha]. 2020. Vol. 30, no. 04 [Acesso em 18 fevereiro 2023]. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/57047/32516

LAKATOS, E. M., MARCONI, M. A. A. de, 2017. Metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas.

LEMOS, Antônio A. B.,1998. Bibliotecas. Em: Formas e expressões do conhecimento: introdução as fontes de informação. Belo Horizonte, MG: Escola de Biblioteconomia/UFMG. P. 347 – 366.

MINAYO, M. C. S., 2009. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

NOGUEIRA, N. A. S., 2008. Gibiteca e o estímulo à leitura. Em: Encontro de literatura infantil e juvenil – leitura e crítica. Rio de janeiro, RJ: Anais. P. 2-15. [Acesso em 23 fevereiro 2023]. Disponível em: https://xdocz.com.br/doc/gibiteca-como-estimulo-a-leituratextoufrj-qjovryqyp4nv

PETIT, Michele, 2008. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo, Brasil: Editora 34.

PUSTZ, Matthew, 2000. Comic Book Culture: Fanboys and True Believers. Mississipi, EUA: University Press.

RAMOS, Rubem Borges Teixeira, 2017. Com grandes poderes vêm grandes responsabilidades: um estudo etnometodológico sobre o leitor e a leitura de histórias em quadrinhos de super-heróis da Marvel e da DC Comics [em linha]. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais. [Acesso em 6 março 2023]. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-AXWMUC/1/tese_doutorado___vers_o_para_encaderna__o___vers_o_final.pdf

RASTELI, Alessandro, 2013. Mediação da leitura em bibliotecas públicas [em linha]. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Marília, SP: Universidade Estadual Paulista. [Acesso em 18 fevereiro 2023]. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/rasteli_a_me_mar.pdf

SANTOS, Raquel do Rosário, SOUSA, Ana Cláudia Medeiros de, ASSIS, Pamela Oliveira, SOUSA, Gisele Meneses de Paula Almeida, SANTOS, João Manoel Santana Ferreira e SANTOS, Erick Alves dos, 2023. O descortinar da mediação da leitura no espetáculo crianceiras. Em Questão [em linha]. 2023. vol. 29. [Acesso em 14 março 2023]. DOI: 10.19132/1808-5245.29.122027 Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122027/87055

SANTOS NETO, João Arlindo dos; BORTOLIN, Sueli; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. 2017. A concepção de apropriação da informação nos periódicos da área “comunicação e informação” e anais do Enancib. Em: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação [em linha]. Marília, SP: Ancib; UNESP. 2017 [Acesso em 28 janeiro 2023]. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/546/688

SOUSA, Ana Cláudia Medeiros de, SANTOS, Raquel do Rosário, JESUS, Ingrid Paixão de, 2020. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação [em linha]. 2020. vol. 16. [Acesso em 18 fevereiro 2023]. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226

VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos, 1994. Comic book collections in Brazilian public libraries: the “gibitecas”. New Library World [em linha]. 1994. v.95, no. 1117.

VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos, 2005. Histórias em quadrinhos e serviços de informação: um relacionamento em fase de definição. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação [em linha]. 2005. vol. 6, no. 2, 2005. [Acesso em 8 janeiro 2023]. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/44838

YIN, R. K., 2005. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, Brasil: Bookman.

ZAFALON, Zaira Regina, 2017. Recurso informacional e representação documental. Em: I EnReDo – Encontro de Representação Documental [em linha]. São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos. 2017 [Acesso em 31 janeiro 2023]. Disponível em: http://www.telescopium.ufscar.br/index.php/enredo/enredo/paper/viewFile/110/107

ZANINELLI, Thais Batista, LIPINSKI, Bárbara, PINTO, Danieli, FONSECA, Diego Leonardo de Souza e MENEZES, Priscila Lopes, 2022. O conceito de unidades de informação: uma revisão sistemática na Ciência da Informação. Revista Ibero Americana de Ciência da Informação - RICI [em linha]. 2022. Vol. 15, no. 2, 2022. [Acesso em 29 janeiro 2023]. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42562/34375

Published

04/06/2023

Issue

Section

The Digital, the Traditional, the New Normal? Spaces, Policies, and Agents of Reading

How to Cite

Comic book library: Information unit for comics’ reading mediation. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 1, p. e6312, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i1.6312. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6312. Acesso em: 18 apr. 2025.