The terminological-conceptual debate around the use of the terms competência em informação, competência informacional e letramento informacional in the first decade of the 2000s in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6576

Keywords:

Concept, Information literacy, Terminology, Scientific field, Epistemic bias

Abstract

The objective of this article is to present an excerpt of the debate around three translations of information literacy in the field of Library Science and Information Science in Brazil, namely, competência em informação, competência informacional and letramento informacional, in the first decade of the 2000s. The intention is to understand which elements sustain this debate and how Pierre Bourdieu's notions (1976) about the scientific field and Gustavo Caponi’s notions about epistemic biases (2023) can be materialized in the arguments presented by the authors to justify the choice of terms. This research has an exploratory-descriptive nature; in terms of purposes and means, it is characterized as a bibliographic research. As a collection procedure, we carried out a systematic survey of the three terms in question in the following databases: Portal de Periódicos Capes; BENANCIB collection; BRAPCI; BDTD; CTDC. We identified that the existence of different epistemic positions around the proposition of these terms evidences the fact that these are not neutral words but represent a certain discursive and methodological arrangement coined by their authors. These authors, in turn, are situated historically and culturally in determined conditions. This makes it possible for them to trace specific discursive paths in order to imprint in their choices the fundamentals originating from their academic and professional experiences. We conclude that studies of this nature are relevant to the area, since the terminological-conceptual appropriations made based on the authors presented cannot disregard factors such as habitus, strategies, scientific capital, and the epistemic biases involved in the approaches of each author

Author Biographies

  • Mariana de Souza Alves, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil

    Doutoranda em Ciência da Informação, UFPE (2019). Especialista em Literatura Infantojuvenil, FAFIRE-PE (2018). Mestra em Ciência da Informação, UFPE (2017).Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). Bibliotecária da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE (2019). Bibliotecária do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Pernambuco, IFPE (2014). Mediadora de Leitura pelo CCLF/FUNCULTURA (2017). Formação em Contação de Histórias, Pronatec (2014) e Zumbaiar (2018). Coordenadora de projeto e cursos de Extensão no IFPE. Atuou na coordenação do Núcleo de Arte e Cultura, IFPE. É membro do GPEALE- Grupo De Pesquisa Em Alfabetização, Linguagem e Decolonialidade, da Universidade Federal de São João Del-Rei, sob coordenação da professora Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo.Produções acadêmicas e área de atuação voltadas para as seguintes temáticas: Literacy. Letramento. Letramento informacional. Leitura, Literatura, Literatura Infantil, Bibliotecas comunitárias, Práticas informacionais e leitoras, Mediação da Leitura, Biblioteconomia, Negritude, Relações Étnico- Raciais, Inclusão e Direitos Humanos.ORCID ID= http://orcid.org/0000-0002-3452-9629 e-mail: mariana.souzaalves@ufpe.br

  • Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, RJ, Brasil

    Professora Titular da Universidade Federal de São João del-rei. Doutora em educação pela UFMG. Pós- doutorado pela University of London, King's College, (2009), pela Goldsmits University of London (2019), pela UFSCAR, 2019-2020). Líder do (GPEALE) grupo de pesquisa Alfabetização, Linguaguem e Colonialidade. É pesquisadora da área alfabetização, letramento, internacionalização do ensino superior. Orientadora de mestrado e doutorado nos Programas de Pós-Graduação em Educação da UFSJ e da UFPE. Coordena projetos que investigam práticas escolares de alfabetização no contexto da pandemia em áreas urbanas e no campo. Pesquisa letramento acadêmico em contextos de internacionalização da universidade. Foi vice-presidente da ABALF 2014-2017. Bolsista produtividade do CNPq. Coordenadora do FORPRED SUDESTE 2021-2022. Membro do Comitê Científico da Anped 2021-2023. Coordenadora geral da ALFAREDE( Rede de Pesquisa em Alfabetização). Coordenadora Geral da Alfabetização de Adultos na DPAEJA/SECADI-MEC.

  • Marcos Galindo, Departamento de Ciência da Informação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil

    Professor Titular do Departamento de Ciência da Informação (2022) da Universidade Federal de Pernambuco e do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação. Doutor em História pelo Departamento de Línguas e Cultura da América Latina da Leiden University ? Países Baixos (2004), mestre em História pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e bacharel em Biblioteconomia (1984), pela UFPE. É Coordenador científico do Laboratório de Tecnologia do Conhecimento - Liber onde desenvolve os projetos Rede Memorial de Pernambuco e Preservação da memória digital: um panorama brasileiro. Áreas de Interesse: Teoria da Informação, Memória e Uso de tecnologia em sistemas memoriais.

References

ALVES, Mariana de Souza. Apropriação do termo letramento pela Biblioteconomia e Ciência da Informação brasileira: tensões terminológico-conceituais em torno do letramento informacional. Orientação: Marcos Galindo Lima. Coorientação: Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo. 2023. 542f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2023. Disponível em: https://attena.ufpe.br/handle/123456789/53340. Acesso em: 16 nov. 2023.

BARDIN, Laurence, 2008. Análise de conteúdo. [Lisboa]: Edições 70.

BOURDIEU, Pierre, 1976. Le champ scientifique. Actes de Ia Recherche en Sciences Sociales, n. 2/3, jun., p. 88-104. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1976_num_2_2_3454#:~:text=Le%20champ%20scientifique%20comme%20syst%C3%A8me,comme%20capacit%C3%A9%20technique%20et%20comme. Tradução para o português de Paula Montero. Extraído de: ORTIZ, Renato (org.). 1983. Bourdieu – Sociologia. São Paulo: Ática. Coleção Grandes Cientistas Sociais, vol. 39. p. 122-155.

BOURDIEU, Pierre, 2004a. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução de Denice Barbara Catani. São Paulo: Editora UNESP. Texto original: Les usages sociaux de la science: por une sociologie du champ scientifique. Conferência e debate organizados pelo grupo Sciences em Questions, Paris, INRA, 11 de março de 1997.

BOURDIEU, Pierre, 2004b. Leitura, leitores, letrados, literatura. In: Bourdieu, Pierre. Coisas ditas. Tradução Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. Revisão técnica Paula Monteiro. São Paulo: Brasiliense. p. 134- 146. Conferência pronunciada em Grenoble em 1981 e publicada em Recherches sur Ia Phi/osophie et le Langage, Grenoble, Universidade das Ciências Sociais, Cahier du Groupe de Recherches SUl' Ia Philosophie et le Langage, 1981

BOURDIEU, Pierre, CHARTIER, Roger, 2011. O sociólogo e o historiador. Belo Horizonte: Autêntica.

BUFREM, Leilah Santiago, GABRIEL JUNIOR, Rene Faustino, 2011. A apropriação do conceito como objeto na literatura periódica científica em ciência da informação. Informação & Informação, v. 16, n. 2, p. 52-9. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10387. Acesso em: 15 abr. 2023.

CAPONI, Gustavo, 2023. ¿Qué es un sesgo ideológico? Revista de Humanidades de Valparaíso, n. 21, 65-82. Disponível em: https://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/3726. Acesso em: Acesso em: 15 abr. 2023.

GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi, KLAUS, Viviane, PEREIRA, Ana Paula Marques, 2022. Pesquisa documental histórica e pesquisa bibliográfica: focos de estudo e percursos metodológicos. Pro-Posições, Campinas, SP, V. 33. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670505. Acesso em: 24 jul. 2023.

HORTON, JR., F. W, 2013. Overview of information literacy: resources worldwide. Paris:

UNESCO. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219667e.pdf. Acesso em: 2 maio 2016.

OWUSU-ANSAH, Edward K, 2005. Debating definitions of information literacy: enough is enough! Library Review, United Kingdom, v. 54, n. 6, p. 366-374. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00242530510605494/full/html. Acesso em: 18 nov. 2020.

SANTOS, Alessandra de Souza, MAIA, Luiz Cláudio Gomes, 2022. O quê há num nome? Information Literacy e a Coinfo. Ciência da Informação, v. 51. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/193704. Acesso em: 24 dez. 2022.

Published

30/11/2023

Issue

Section

Guerras Culturais: Informação, Política e Disputas Simbólicas

How to Cite

The terminological-conceptual debate around the use of the terms competência em informação, competência informacional e letramento informacional in the first decade of the 2000s in Brazil. Liinc em Revista, [S. l.], v. 19, n. 2, p. e6576, 2023. DOI: 10.18617/liinc.v19i2.6576. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6576. Acesso em: 19 apr. 2025.