The terminological-conceptual debate around the use of the terms competência em informação, competência informacional e letramento informacional in the first decade of the 2000s in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6576Keywords:
Concept, Information literacy, Terminology, Scientific field, Epistemic biasAbstract
The objective of this article is to present an excerpt of the debate around three translations of information literacy in the field of Library Science and Information Science in Brazil, namely, competência em informação, competência informacional and letramento informacional, in the first decade of the 2000s. The intention is to understand which elements sustain this debate and how Pierre Bourdieu's notions (1976) about the scientific field and Gustavo Caponi’s notions about epistemic biases (2023) can be materialized in the arguments presented by the authors to justify the choice of terms. This research has an exploratory-descriptive nature; in terms of purposes and means, it is characterized as a bibliographic research. As a collection procedure, we carried out a systematic survey of the three terms in question in the following databases: Portal de Periódicos Capes; BENANCIB collection; BRAPCI; BDTD; CTDC. We identified that the existence of different epistemic positions around the proposition of these terms evidences the fact that these are not neutral words but represent a certain discursive and methodological arrangement coined by their authors. These authors, in turn, are situated historically and culturally in determined conditions. This makes it possible for them to trace specific discursive paths in order to imprint in their choices the fundamentals originating from their academic and professional experiences. We conclude that studies of this nature are relevant to the area, since the terminological-conceptual appropriations made based on the authors presented cannot disregard factors such as habitus, strategies, scientific capital, and the epistemic biases involved in the approaches of each author
References
ALVES, Mariana de Souza. Apropriação do termo letramento pela Biblioteconomia e Ciência da Informação brasileira: tensões terminológico-conceituais em torno do letramento informacional. Orientação: Marcos Galindo Lima. Coorientação: Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo. 2023. 542f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2023. Disponível em: https://attena.ufpe.br/handle/123456789/53340. Acesso em: 16 nov. 2023.
BARDIN, Laurence, 2008. Análise de conteúdo. [Lisboa]: Edições 70.
BOURDIEU, Pierre, 1976. Le champ scientifique. Actes de Ia Recherche en Sciences Sociales, n. 2/3, jun., p. 88-104. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1976_num_2_2_3454#:~:text=Le%20champ%20scientifique%20comme%20syst%C3%A8me,comme%20capacit%C3%A9%20technique%20et%20comme. Tradução para o português de Paula Montero. Extraído de: ORTIZ, Renato (org.). 1983. Bourdieu – Sociologia. São Paulo: Ática. Coleção Grandes Cientistas Sociais, vol. 39. p. 122-155.
BOURDIEU, Pierre, 2004a. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução de Denice Barbara Catani. São Paulo: Editora UNESP. Texto original: Les usages sociaux de la science: por une sociologie du champ scientifique. Conferência e debate organizados pelo grupo Sciences em Questions, Paris, INRA, 11 de março de 1997.
BOURDIEU, Pierre, 2004b. Leitura, leitores, letrados, literatura. In: Bourdieu, Pierre. Coisas ditas. Tradução Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. Revisão técnica Paula Monteiro. São Paulo: Brasiliense. p. 134- 146. Conferência pronunciada em Grenoble em 1981 e publicada em Recherches sur Ia Phi/osophie et le Langage, Grenoble, Universidade das Ciências Sociais, Cahier du Groupe de Recherches SUl' Ia Philosophie et le Langage, 1981
BOURDIEU, Pierre, CHARTIER, Roger, 2011. O sociólogo e o historiador. Belo Horizonte: Autêntica.
BUFREM, Leilah Santiago, GABRIEL JUNIOR, Rene Faustino, 2011. A apropriação do conceito como objeto na literatura periódica científica em ciência da informação. Informação & Informação, v. 16, n. 2, p. 52-9. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10387. Acesso em: 15 abr. 2023.
CAPONI, Gustavo, 2023. ¿Qué es un sesgo ideológico? Revista de Humanidades de Valparaíso, n. 21, 65-82. Disponível em: https://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/3726. Acesso em: Acesso em: 15 abr. 2023.
GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi, KLAUS, Viviane, PEREIRA, Ana Paula Marques, 2022. Pesquisa documental histórica e pesquisa bibliográfica: focos de estudo e percursos metodológicos. Pro-Posições, Campinas, SP, V. 33. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670505. Acesso em: 24 jul. 2023.
HORTON, JR., F. W, 2013. Overview of information literacy: resources worldwide. Paris:
UNESCO. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219667e.pdf. Acesso em: 2 maio 2016.
OWUSU-ANSAH, Edward K, 2005. Debating definitions of information literacy: enough is enough! Library Review, United Kingdom, v. 54, n. 6, p. 366-374. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00242530510605494/full/html. Acesso em: 18 nov. 2020.
SANTOS, Alessandra de Souza, MAIA, Luiz Cláudio Gomes, 2022. O quê há num nome? Information Literacy e a Coinfo. Ciência da Informação, v. 51. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/193704. Acesso em: 24 dez. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariana de Souza Alves, Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Marcos Galindo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0