Experiences of quilombola students in library studies courses: the analysis of information and reading mediation activities
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v19i2.6627Keywords:
Information Mediation, Reading Mediation, Quilombola Communities, Quilombola Library Studies StudentsAbstract
This study aims to highlight the experience of quilombola students of library studies courses regarding access to information and reading and according to a conception of the importance of mediation activities. A descriptive analysis was performed, and its method was based on field survey. Data were collected through an online questionnaire with Brazilian students enrolled in library studies courses in both face-to-face and distance learning. Data analyses followed a qualitative approach. This investigation has identified that all 17 participants in this study perceive mediation activities and libraries as significant aspects for the quilombola community. However, eight of them suggested that they did not have access to informational environments during middle and high school. The protagonist role of these students as future librarians and other mediator agents can favor performing information mediation and reading mediation activities that aim to expand access possibilities and appropriation of informational devices by members of quilombola communities. Thus, these activities could be a tool for enabling cultural protagonism and freedom of these peoples
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de, 2015. Mediação da informação: um conceito atualizado. Em: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin. p. 9-32.
CAVALCANTE, Lídia; QUEIROZ, Damaris; SOUSA, Laiana, 2020. Mediações de leitura: o ato de ler que nos conecta. Fortaleza: Edições Pausa.
DUMONT, Lígia Maria Moreira, 2020. Construtos próprios sobre leitura na Ciência da Informação. Em: DUMONT, Lígia Maria Moreira (org.). Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte: ECI/UFMG. p. 21-52.
FREIRE, Paulo, 1981. Ação cultural para liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro, Paz e Terra.
FREIRE, Paulo, 1989. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez.
GIL, Antonio Carlos, 2002. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.
GOMES, Henriette Ferreira, 2010. Tendências de pesquisa sobre mediação, circulação e apropriação da informação no Brasil: estudo em periódicos e anais dos Enancib (2008-2009). Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação [em linha]. jan./dez. 2010. vol. 3, no. 1, p. 85-99. [Acesso em 15 dezembro 2022]. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000009337/16317a98d523661d93fddb019e58510a/.
LEITE, Ilka Boaventura, 2008. O projeto político quilombola: desafios, conquistas e impasses atuais. Estudos Feministas [em linha]. Set./dez. 2008. vol. 16, no. 3, p. 965-977. [Acesso em 14 novembro 2022]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/PkRZPC6gwHRkLMMKkPxCvyd/?format=pdf&lang=pt.
MARTINS, Maria Helena, 1988. O que é Leitura. Brasília: Editora Brasiliense.
MINAYO, Maria Cecília de Souza, 2001. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes.
NASCIMENTO, Abdias, 2009. Quilombismo: um conceito emergente do processo histórico-cultural da população afro-brasileira. Em: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro. p. 197-218.
PERROTTI, Edmir, 2017. Sobre informação e protagonismo cultural. Em: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira (org.). Informação e protagonismo social. Salvador: EDUFBA. p. 27-44.
PIERUCCINI, Ivete, 2007. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. Em: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2007. 1 CD-ROM.
SANTOS, Raquel do Rosário; SOUSA, Ana Claudia Medeiros de; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de, 2021. Os valores pragmático, afetivo e simbólico no processo de mediação consciente da informação. Informação & Informação [em linha]. Jan./mar. 2021. vol. 26, no. 1, p. 343-362. [Acesso em 14 novembro 2022]. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/35431/1/40808-216100-1-PB.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Raquel do Rosário Santos, Kátia de Oliveira Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0