Egalitarian metrics in science: pathways to building indicators of diversity, equity, inclusion and accessibility

Authors

  • Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Ciências da Informação.
  • Camila Carneiro Dias Rigolin UFSCar https://orcid.org/0000-0002-9400-2837

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v20i1.7036

Keywords:

DEIA indicators, Scientific metrics, Equality in sicence, Scientific policies, Democratization of science

Abstract

In response to a growing demand for more inclusive scientific environments, there emerged a need to revise the conventional metrics used in academic evaluations and resource distribution. This article investigates the development of Diversity, Equity, Inclusion and Accessibility (DEIA) indicators as fundamental tools for promoting fair metrics in science. The research was motivated by the urgency to create methods that not only assess but also foster a culture of equity, contributing to the modernization of metrics and encouraging the democratization of science. The aim was to propose practical and effective DEI indicators, aligned with principles of justice and accessibility. The adopted methodology included a theoretical-critical approach, supported by theories of intersectionality and Bourdieu's scientific field, and document analysis, which allowed for a detailed investigation of innovative practices. The results identified six indicators: composition of gender and minorities in leadership positions; diversity in publication authorship; equity in access to funding; retention and success rates of diverse student groups; organizational climate and inclusive culture; and engagement with underrepresented communities. These indicators provide a broad view of the challenges in implementing DEI principles, influencing the debate on policy reforms, and promoting more equitable and accessible scientific practices.

Author Biography

  • Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi, Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Departamento de Ciências da Informação.
    1991- 1995 Doutorado em Educação. Universidade Federal de São Carlos, UFSCAR, Brasil. Título: Movimento Estudantil & Memória: Contribuição à Construção de Fontes de Pesquisa em Educação, Ano de Obtenção: 1995. Orientador: Bruno Pucci. Palavras-chave: movimento estudantil; memória; fontes de pesquisa. Grande área: Ciências Humanas/ Área: Educação/ Subárea: Fundamentos da Educação. Setores de atividade: Educação; Outros setores. 1980- 1986 Mestrado em Educação. Universidade Federal de São Carlos, UFSCAR, Brasil. Título: Política e Universidade: a consciência estudantil, Ano de Obtenção: 1986. Orientador: José Claudio Barriguelli. Palavras-chave: universidade; política; movimento estudantil. Grande área: Ciências Humanas/ Área: Educação/ Subárea: Fundamentos da Educação. Setores de atividade: Outros setores. 1975- 1979 Graduação em Ciências Sociais. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Brasil.

References

ALBERT, Mathieu, KLEINMAN, Daniel Lee, 2011. Bringing Pierre Bourdieu to Science and Technology Studies. Minerva [em linha]. 2011. [Acesso em 14 de abril de 2024]. vol. 49, no, 3, p. 263–273. DOI 10.1007/s11024-011-9174-2.

BOURDIEU, Pierre, 1983. O campo científico. Em: Bourdieu: sociologia. São Paulo, SP: Ática. p. 122–155.

BERTERO, Carlos Osmar, 2011. Uma nova dimensão da diversidade nas organizações. Revista de Administração de Empresas [em linha]. 2011. [Acesso em 18 de agosto de 2022], vol. 51, no.5, p.512–513. DOI 10.1590/S0034-75902011000500008.

CARTER-EDWARDS, Lori, HIDALGO, Bertha, LEWIS-HALL, Freda, NGUYEN, Tung, RUTTER, Joni, 2023. Diversity, equity, inclusion, and access are necessary for clinical trial site readiness. Journal of Clinical and Translational Science [em linha]. 2023b. [Acesso em 28 de março de 2024]. vol.7, no. 1, p. 1-5. 7(1). DOI 10.1017/cts.2023.660.

FERNANDES, Camila de Araújo, MACHADO, Márcio André Veras, 2023. Conselho de Administração, Diversidade de Gênero e Monitoramento. Revista de Administração de Empresas [em linha]. 2023. [Acesso em 12 de janeiro de 2024],vol. 63, no. 3, p. 1-23. DOI 10.1590/S0034-759020230303.

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; MAROLDI, Alexandre Masson; HAYASHI, Carlos Roberto. 2022. Diversidade, equidade, inclusão e acessibilidade em podcasts de biblioteconomia e ciência da informação. Revista EDICIC [em linha]. 2022. San Jose (Costa Rica), vol. 2, n.4, p.1-17, [Acesso em 14 de abril de 2024]. Disponível em https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/140/174.

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Linguagem inclusiva na ciência e na comunicação científica. 2023. [Acesso em 14 de abril de 2024]. Disponível em: https://www2.unesp.br/portal#!/prope/apoio-ao-pesquisador/propetips/propetip-37/

HELLERSTEDT, Karin, UMAN, Timur, WENNBERG, Karl. 2024. Fooled by Diversity? When Diversity Initiatives Exacerbate Rather Than Mitigate Bias and Inequality. Academy of Management Perspectives [em linha]. 2024. [Acesso em 27 de abril de 2024]. vol. 38, no.1, p. 1-41, DOI 10.5465/amp.2021.0206.

IRIGARAY, Hélio Artur Reis, STOCKER, Fabricio, MANCEBO Rafael Cuba, 2023. Gaslighting: a arte de enlouquecer grupos minoritários no ambiente de trabalho. Revista de Administração de Empresas [em linha]. 2023. [Acesso em 12 de novembro de 2023] vol. 63, no. 1, p. 1-18. DOI 0.1590/S0034-759020230105

KOZLOWSKI, Diego, LARIVIÈRE Vincent, SUGIMOTO, Cassidy, MONROE-WHITE, Thema, 2022. Intersectional inequalities in science. Proceedings of the National Academy of Sciences of USA. [em linha]. 2022. [Acesso em 29 de outubro de 2023]. vol. 119, no. 2, p. 1-8. DOI 10.1073/pnas.2113067119.

MEDEIROS, Rogério. 2019. Interseccionalidade e Políticas Públicas: Aproximações Conceituais e Desafios Metodológicos. Em: Implementando desigualdades: reprodução de desigualdades na implementação de políticas públicas, Rio de Janeiro, RJ: IPEA, p.79-103

NATIONAL ACADEMIES OF SCIENCES, ENGINEERING, AND MEDICINE (NAS). Advancing Diversity, Equity, Inclusion, and Accessibility in the Leadership of Competed Space Missions [Em linha] Washington,DC: The National Academies Press, 2022 [consult. 2024-03-06] DOI 10.17226/26385

NATIONAL ACADEMIES OF SCIENCES, ENGINEERING, AND MEDICINE (NAS). The State of Anti-Black Racism in the United States: Reflections and Solutions from the Roundtable on Black Men and Black Women in Science, Engineering, and Medicine [Em linha] Washington, DC: The National Academies Press, 2023 [consult. 2024-04-02] DOI 10.17226/26692

NATIONAL ACADEMIES OF SCIENCES, ENGINEERING, AND MEDICINE (NAS). Supporting Family Caregivers in STEMM: A Call to Action. [Em linha]. Washington, DC: The National Academies Press, 2024. [consult. 2024-04-02] DOI 10.17226/27416

NIELSEN, Mathias Wullum, BLOCH, Carter Walter, SCHIEBINGER, Londa 2018. Making gender diversity work for scientific discovery and innovation. Nature Human Behaviour [em linha]. 2018.[Acesso em 09 de junho de 2022], vol. 2, no. 10, p. 726–734. DOI 10.1038/s41562-018-0433-1

RISTA, Fariha Nazneen, AL MOMIM, Khondhaker, SADRI, Arif Mohaimin,2022. Identifying Diversity, Equity, Inclusion, and Accessibility (DEIA) Indicators for Transportation Systems using Social Media Data: The Case of New York City during Covid-19 Pandemic. [em linha] 26 de outubro de 2022. p.1-25 [Acesso em 03 de março de 2024]. Disponível em https://arxiv.org/abs/2210.14962

RODRIGUEZ, Ramiro, OSMAN, Karima, ANDERSON, Lachlan, PASCUAL, Mica, DELLAVALLE, Robert. 2024. Themes and Topics on Diversity, Equity, and Inclusion in JMIR Dermatology Publications. JMIR Dermatology [em linha]. 2024. [Acesso em 10 de abril de 2024], vol. 7, no. 1, p.1-3, DOI: 10.2196/48762

STANICUASKY, Fernanda. The science meritocracy myth devalues women 2023. Science [em linha]. 2023. [Acesso em 02 de fevereiro de 2024]. vol. 379, no. 6639, p.1308. DOI 10.1126/science.adh3071.

US NATIONAL SCIENCE FOUNDATION (NSF). Women, Minorities, and Persons with Disabilities in Science and Engineering. [Em linha] Arlington, VA: National Center for Science and Engineering Statistics, 2017. [consult. 2024-01-03]. Disponível em https://www.nsf.gov/statistics/2017/nsf17310/digest/occupation/women.cfm.

US NATIONAL SCIENCE FOUNDATION (NSF). Diversity, Equity, Inclusion, & Accessibility (DEIA) Strategic Plan. [Em linha]. Arlington, VA: US National Science Foundation, 2022. [consult. 2023-04-08] Dipsonível em https://www.nsf.gov/od/oecr/reports/DEIA_Strategic_Plan_2022.pdf

Published

14/08/2024

Issue

Section

Metrias críticas: representatividade, acesso e democratização dos dados

How to Cite

HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; CARNEIRO DIAS RIGOLIN, Camila. Egalitarian metrics in science: pathways to building indicators of diversity, equity, inclusion and accessibility. Liinc em Revista, [S. l.], v. 20, n. 1, p. e7036, 2024. DOI: 10.18617/liinc.v20i1.7036. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/7036. Acesso em: 9 may. 2025.