Educational Public Policies in the Contemporary World

Authors

  • Nelson Pretto Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia. Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v2i1.201

Keywords:

Information technology, Educational technology, Internet, Curriculum, Public policies

Abstract

The paper begins describing educational and technological scenes apart centuries. Brazilian
education policies are analyzed within the context of culture, telecommunications, science and
technology policies. The great transformations that have taken place in the realms of information
and communication technologies (ICT) – Internet in particular - bring great challenges to
education, because these technologies contribute to the transformation of the way of we think
and behave. The paper highlights the open source movement inside the Federal Government,
promotion of a digital culture and discussion about a Brazilian Digital Television System,
however little is being done at the level of teacher training and development. The linear rationale
of curriculum is unable to deal with these challenges and we propose another curricular
approach, based on hypertextual logic. 

References

AREDE. Relatório do TCU tira o Fust da geladeira. São Paulo: Momento Editorial, ano 1, n° 10, janeiro de 2006.

BARBOSA FILHO, A. et al. Mídias Digitais: convergência tecnológica e inclusão social. São Paulo, Paulinas, 2005.

BARRETO, R. G. (org). Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro, Quartet, 2001. BRASIL. Decreto nº 4.901, de 26.11.2003, publicado no D.O.U. de 27.11.2003, Seção 1, pág. 7, disponível em http://www.mct.gov.br/legis/decretos/4901_2003.htm

ESTADO DE SÃO PAULO. Um cantinhoWi-Fi no interior de SP, Edição de 21/02/2005, nº 695, pág. 05, Reportagem de Kátia Arima

FNDC. Inclusão digital: coordenação ainda não saiu do papel, http://www.fndc.org.br/internas.php?p=noticias&cont_key=3490, capturado em 20/01/2006.

INTERVOZES – Coletivo Brasil de Comunicação Social. TV Digital: princípios e propostas para uma transição baseada no interesse público: uma contribuição do Intervozes – coletivo Brasil de Comunicação Social ao debate sobre o modelo de TV digital a ser adotado no país. http://www.intervozes.org.br, capturado em 31/01/2006.

PRETTO, N. Publicidade e Educação. Salvador, Jornal A Tarde, 25/01/2006, pág. 02.

_______, N (Org). Tecnologia e Novas Educações. Salvador: Edufba, 2005. _______, N. Políticas Públicas Educacionais: dos materiais didáticos aos multimídias. Reunião Anual da ANPEd, 1999.

_______, N. Políticas Públicas Educacionais: dos materiais didácticos aos materiais multimédia. Revista de Educação, Lisboa, Portugal, v. X, n. 1, p. 5-20, 2001.

TEIXEIRA, A. Mestres de amanhã. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.40, n.92, out./dez. 1963. p.10-19.

VERISSIMO, E. (1962). O tempo e o vento I: O continente - segundo tomo. Porto Alegre, Editora Globo.

Published

14/11/2025

Issue

Section

Changes on Learning in the Information Society