Educational Public Policies in the Contemporary World
DOI:
https://doi.org/10.18617/liinc.v2i1.201Keywords:
Information technology, Educational technology, Internet, Curriculum, Public policiesAbstract
The paper begins describing educational and technological scenes apart centuries. Brazilian
education policies are analyzed within the context of culture, telecommunications, science and
technology policies. The great transformations that have taken place in the realms of information
and communication technologies (ICT) – Internet in particular - bring great challenges to
education, because these technologies contribute to the transformation of the way of we think
and behave. The paper highlights the open source movement inside the Federal Government,
promotion of a digital culture and discussion about a Brazilian Digital Television System,
however little is being done at the level of teacher training and development. The linear rationale
of curriculum is unable to deal with these challenges and we propose another curricular
approach, based on hypertextual logic.
References
AREDE. Relatório do TCU tira o Fust da geladeira. São Paulo: Momento Editorial, ano 1, n° 10, janeiro de 2006.
BARBOSA FILHO, A. et al. Mídias Digitais: convergência tecnológica e inclusão social. São Paulo, Paulinas, 2005.
BARRETO, R. G. (org). Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro, Quartet, 2001. BRASIL. Decreto nº 4.901, de 26.11.2003, publicado no D.O.U. de 27.11.2003, Seção 1, pág. 7, disponível em http://www.mct.gov.br/legis/decretos/4901_2003.htm
ESTADO DE SÃO PAULO. Um cantinhoWi-Fi no interior de SP, Edição de 21/02/2005, nº 695, pág. 05, Reportagem de Kátia Arima
FNDC. Inclusão digital: coordenação ainda não saiu do papel, http://www.fndc.org.br/internas.php?p=noticias&cont_key=3490, capturado em 20/01/2006.
INTERVOZES – Coletivo Brasil de Comunicação Social. TV Digital: princípios e propostas para uma transição baseada no interesse público: uma contribuição do Intervozes – coletivo Brasil de Comunicação Social ao debate sobre o modelo de TV digital a ser adotado no país. http://www.intervozes.org.br, capturado em 31/01/2006.
PRETTO, N. Publicidade e Educação. Salvador, Jornal A Tarde, 25/01/2006, pág. 02.
_______, N (Org). Tecnologia e Novas Educações. Salvador: Edufba, 2005. _______, N. Políticas Públicas Educacionais: dos materiais didáticos aos multimídias. Reunião Anual da ANPEd, 1999.
_______, N. Políticas Públicas Educacionais: dos materiais didácticos aos materiais multimédia. Revista de Educação, Lisboa, Portugal, v. X, n. 1, p. 5-20, 2001.
TEIXEIRA, A. Mestres de amanhã. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.40, n.92, out./dez. 1963. p.10-19.
VERISSIMO, E. (1962). O tempo e o vento I: O continente - segundo tomo. Porto Alegre, Editora Globo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nelson Pretto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant Liinc em Revista the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors have permission and are encouraged to deposit their manuscripts and versios of record (VoR) in their personal web pages or institutional repositories, generic repositories etc., before (pre-print) or after (post-print) the publication in Liinc em Revista, according to its open access depositing policy registered in the Directory of Editorial Policies of Brazilian Journals (DIADORIM), kindly providing a link to the article published on Liinc's website.
Liinc em Revista, published by Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License – CC BY 4.0