The corporative university

theory and documentary  analysis

Authors

  • Claudio Henrique Schons Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.
  • Claudine Schons Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.
  • Maristela Silveira Ribeiro Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.
  • Nilson Lage Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Francisco Antonio Pereira Fialho Pereira Fialho Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.
  • Aline França de Abreu Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v4i1.256

Keywords:

Corporate University, e-Learning, Information Technology

Abstract

This article presents a theoretical and practical panorama of the Corporate University. It discusses the role of e-Learning and information technology in the support of the organizational process of Corporate Universities. To explicit these relations based on a review of the literature, several aspects were considered in a multinational firm in order to highlight the importance attributed to communication, knowledge construction and continuous organizational learning. The methodology was based on the bibliographical and documentary research. In conclusion, the paper considers the importance of Corporate University as a catalyser of human and intellectual capital, as well as of individual and corporate learning.

Author Biographies

  • Claudine Schons, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.

     

     

  • Maristela Silveira Ribeiro, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.

     

     

     

  • Nilson Lage, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

     

     

  • Francisco Antonio Pereira Fialho Pereira Fialho, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.

     

     

  • Aline França de Abreu, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, RS, Brasil.

     

References

AISENBERG, Daniel. A Educação bate à porta das empresas. Internet Business. Rio de Janeiro, out. 1999. Disponível em: <http://www.informal.com.br> Acesso em 4 de setembro de 2006.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa. vol.29 n.2 São Paulo jul./dic. 2003, p.327-340. ISSN 1517-9702.

ARETIO, Lorenzo Garcia. Educación a Distancia Hoy. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid, 1994.

BATISTA, Pablo Dantas. O papel da intranet na comunicação organizacional. Disponível em: http://www.facom.ufba.br/pex/pablodantas.doc>. Acesso em 2 de outubro de 2006.

CARVALHO, Renata Pinheiro. Universidade Corporativa: uma nova estratégia para a aprendizagem organizacional. 2001. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis.

EBOLI, Marisa. Desenvolvimento e alinhamento dos talentos humanos às estratégias empresariais: o surgimento das Universidades Corporativas. São Paulo: Schmukles Editores, 1999.

EBOLI, Marisa. Educação Corporativa - Desenvolvendo a Excelência Profissional e Organizacional. Palestra ministrada na Escola de Governo – Goiás, jun. 2006.

FREITAS, Maria do Carmo Duarte. Educação corporativa: um método de apoio à decisão para implantação nas organizações empresariais. 2003. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis.

GARVIN, David A. Learning in Action: A Guide to Putting the Learning Organization to Work. Massachusetts. Harvard Business School Press, 2000.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GUNDRY, John. How Flexible is E-Learning? Article from Knowledge Ability Ltd, Malmesbury UK, 2003. Disponível em: <http://www.knowab.co.uk/elflexible> Acesso em 16 de setembro de 2006.

HALL, B. A receita do e-learning. In. HSM Management, ano 5, n. 29, Novembro/Dezembro. São Paulo: HSM, 2002.

HOLMBERG, Borje. Status and Trends of Distance Educacion. 2nd Edition, Sector Publishing: Sweden, 1985, In Revista Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, Vol. I, nº 3, junho de 1989, pg. 20.

KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2004.

MEISTER, Jeanne C. Educação Corporativa. São Paulo: Makron Books, 1999.

OLIVEIRA, Jayr Figueiredo de. T.I.C – Tecnologias da Informação e da Comunicação. São Paulo: Érica, 2003.

ROSENBERG, Marc. E-learning: estratégias para a transmissão do conhecimento na era digital. São Paulo: Markon Books, 2001.

TARAPANOFF, Kira. Educação Corporativa. In: GECIC – I Congresso Ibero-Americano de Gestão do Conhecimento e Inteligência Competitiva. 2006. Curitiba. Anais. Curitiba: 2006.

TAVARES, André Cardoso; VASCONCELLOS, Jorge Eduardo de. Universidade Corporativa. Disponível em: http://www.jorgeeduardo.cjb.net>. Acesso em: maio 2004.

ULRICH, Dave; Von Glinow, Mary Ann e Jick, Todd. High Impact learning: building and diffusing learning capability. Organizational Dynamics , pág. 52-66, EUA, autumn, 1993.

VERGARA, S. C. Universidade Corporativa: a parceria possível entre empresa e universidade tradicional. Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas,v. 34, n.5, p. 181-188, set./out. 2000.

Published

18/11/2025

Issue

Section

Networks: Connections Between Science, Technology and Society