Social Networks and education

what does the alt+tab generation protesting on the streets want?

Authors

  • Nelson De Luca Pretto Universidade Federal da Bahia. Salvador, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v10i1.643

Keywords:

Social Networks, Education, Activism, Educational Politics

Abstract

The paper begins with a brief description of recent demonstrations in Brazil against various economic and politics aspects. From the diversity of their demands the paper analyses the concept science used to criticize these demonstrations. The use of Information and Communication Technologies by youth in coverage of these events and the consequent by passing of the traditional mass media are examined. Education was one of the most common complaints and we ask what kind of education they want. Continuing the present system base on productivity approach  will not solve the problem. We propose an “ecosystem of teaching and learning to promote the production of culture and knowledge” as a way for schools to face contemporary challenges.

 

References

CANEVACCI, M. Culturas eXtremas: mutações juvenis nos corpos das metrópoles. Tradução de Alba Olmi. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

FREIRE, M R. Arquitetura na Interface com a Educação: outras referências. 2006. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo).

GLEICK, J. Chaos - the amazing science of the unpredictable. London: Vintage, 1998.

HARVEY, D et al. Occupy: movimentos de protesto que tomaram as ruas.

Tradução: João Alexandre Peschanski... et al.. São Paulo: Carta Maior e Boitempo, 2012.

HORTON, R. Diferenças entre culturas tradicionais e culturas de orientação científica, in DEUS, J. A Crítica da Ciência, Rio: Zahar, 1974, p. 187-205.

MAGRIS, P. Escola-Cidade, Cidade-Escola: espaços de aprendizagem do tempo agora. 2004. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Bahia.

PRETTO, N D L. Professores-autores em rede, in SANTANA, B. et al. Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas públicas. Salvador: Edufba, 2012, p. 91-108.

PRETTO, N D L. Reflexões: redes sociais, ativismo e educação. Salvador: Edufba, 2013.

RAVITCH, D. Vida e Morte do grande sistema escolar americano, tradução: Marcelo Duarte, Porto Alegre: Sulina, 2011.

ROSSI, C. A PM começou a batalha na Maria Antonia. Folha de São Paulo, 13/06/2013, http://www1.folha.uol.com.br/colunas/eliogaspari/2013/06/1294837-a-pm-comecou-a-batalha-na-maria-antonia.shtml. Acesso em 17ago13.

SANTOS, B S e MENESES, M P (org). Epistemologia do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SGUISSARDI, V e SILVA Júnior, J R. Trabalho Intensificado nas Federais: Pós Graduação e Produtivismo Acadêmico, Xamã, 2009.

TEIXEIRA, A. Mestres de Amanhã, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília: INEP, v. 85, n. 209/201/211, p. 143-148, jan.dez.2004

VENTURA, Z. Alice no reino do iPad. Rio de Janeiro, O Globo, 26/10/11, p. 7.

WISNIK, J M. Mídia Ninja. O Globo, Segundo Caderno p. 2, 17/08/2013. Disponível em http://oglobo.globo.com/cultura/midia-ninja-9586115#ixzz2cFnetKwB. Acesso em 18 ago13.

Published

28/05/2014