Representation of Information and Use Paradigm

Authors

  • Marilucy Ferreira Universidade Federal de Pernambuco. Recife - PE, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18617/liinc.v9i1.520

Keywords:

Paradigm use, Information representation, Collection development, EAD, Discipline

Abstract

The paradigm of use acquires meaning when the user is the protagonist. We approach the subject by presenting it in a practical way, describing teaching materials prepared for Online Education (OE). The goal was to demonstrate that the paradigm was applied, based on the approach presented by Collection Development notebooks for the student. We adopted a discursive approach, focused on the product. It was found that the paradigm was applied, once the notebook was presented with an interactive and dialogical language.

 

References

BOEIRA, Sérgio L.; KOSLOWSKI, Adilson A. Paradigma e disciplina nas perspectivas de Kuhn e Morin. R. Inter. Interdisc. INTERthesis, Florianópolis, v.6, n.1, p. 90-115, jan./jul. 2009. Disponível em: <http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/10034>. Acesso em: 21 jan. 2013.

BORBA, Marcelo de Carvalho; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; ZULLATO, Rúbia Barcelos Amaral. Educação à distância online. 3. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2011.

CUNHA, Murilo B.; CAVALCANTI, Cordélia R. Dicionário de biblioteconomia e arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos / Livros, 2008.

DODEBEI, Vera Lúcia D. Tesauro: linguagem de representação da memória documentária. Rio de Janeiro: Intertexto, 2002. 119p.

LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004, 124 p.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993. 203 p.

PINHO, Fábio. Aspectos éticos em representação do conhecimento: em busca do diálogo entre Antonio García Gutiérrez, Michèle Hudon e Clare Beghtol. 2006, 123 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências. Disponível em:< http://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/pinho_fa_me_mar.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2013.

MONTEIRO, Silvana D.; GIRALDES, Maria Júlia C. Aspectos lógico-filosóficos da organização do conhecimento na esfera da ciência da informação. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v.18, n.3, p. 13-27, set./dez. 2008. Disponível em: <http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/1775 >. Acesso em: 05 jan. 2013.

MOREIRA, Jonatan; CARVALHO, José Oscar Fontanini de. Estudo de Métodos e Técnicas da Ciência da Informação Aplicáveis à Educação a Distância. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v.4, n.2, p.15-32, 2008. Disponível em: < http://www.febab.org.br/rbbd/ojs-2.1.1/index.php/rbbd/article/view/103/121 >. Acesso em: 08 jan. 2013.

NOVELLINO, Maria S. F. A linguagem como meio de representação ou de comunicação da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo horizonte, v. 3, n. 1, p. 137-146, jul./dez. 1998. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/viewFile/602/371>. Acesso em: 13 fev. 2013.

WEITZEL, Simone da R. O desenvolvimento de coleções e a organização do conhecimento: suas origens e desafios. Perspectivas em Ciência da Informação, v.7, n.1, p.61-67, 2002. Disponívem em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/414 >. Acesso em: 07 jan. 2013.

Published

27/05/2013