Combating disinformation about the covid pandemic 19 in the amazon

the case of Sespa (PA) profile on Instagram

Authors

  • Ivana Oliveira Universidade da Amazônia (UNAMA)
  • Maíra Evangelista de Sousa Universidade da Amazônia (UNAMA)
  • Giovanna Figueiredo de Abreu Universidade da Amazônia (UNAMA)

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2020v7n1.p141-160

Keywords:

Misinformation, Covid-19 pandemic, Amazon, Instagram, Sespa

Abstract

In March 2020, the World Health Organization (WHO) decreed that the world is experiencing the Covid-19 pandemic, an acute respiratory disease caused by the SARS-CoV-2 Coronavirus. The Amazon region was one of the first epicenters of the disease in Brazil. In a context of a society connected by networks (CASTELLS, 1999), the spread of false information about Pandemic was one of the challenges to be faced. In this sense, this descriptive article aims to understand how the State Secretariat of Public Health of Pará (Sespa) started  to fight against misinformation about the Covid-19 pandemic. The posts of the @sespapara profile on Instagram about false information published between March and May of this year were adopted as our empirical object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivana Oliveira, Universidade da Amazônia (UNAMA)

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC/UNAMA).

  • Maíra Evangelista de Sousa, Universidade da Amazônia (UNAMA)

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC/UNAMA).

  • Giovanna Figueiredo de Abreu, Universidade da Amazônia (UNAMA)

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC/UNAMA).

References

ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, v. 31, n. 2, p. 211-36, 2017.

BENTES, Anna. O texto além do texto. Revista do Instituto Humanitas Unisinos. IHU On-line. n. 520, p. 41-46, 2018.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede (v. 01.). São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, Manuel. O poder da comunicação. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

CHRISTOFOLETTI, Rogério. Padrões de manipulação no jornalismo brasileiro: fake news e a crítica de Perseu Abramo 30 anos depois. Rumores, v. 12, n. 23, p. 56-82, 2018.

DENNETT, Daniel. A perigosa ideia de Darwin. São Paulo: Companhia das Letras. 1998.

DUARTE, Jorge. Instrumentos de Comunicação Pública. In: DUARTE, Jorge (Org). Comunicação Pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas, 2012

FABIO, André Cabette. O que é 'pós-verdade', a palavra do ano segundo a Universidade de Oxford. Disponível em: https://cutt.ly/kfCT2iK Acesso em 18 set. 2020.

FLORIDI, Luciano. What is the Philosophy of Information? Metaphilosophy, v. 33, n. 1-2, p. 123–145, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2010.

HJARVARD, Stig. Da Mediação à Midiatização: a institucionalização das novas mídias. Parágrafo. v. 2, n. 3, 2015.

JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

MERRIAN-WEBSTER DICTIONARY. Disponível em: https://cutt.ly/1fCT4q7 . Acesso em: 21 set. 2020.

OMS. Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a Covid-19. Disponível em https://cutt.ly/DfCT6bH . Acesso: em 21 set. 2020.

ONU. COVID-19: Chefe da ONU alerta para ‘epidemia de desinformação. Disponível em: https://cutt.ly/tfCYwpE. Acesso em: 20 set. 2020.

RECUERO, Raquel; FRAGOSO, Suely; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2011.

SESPA PARÁ (Perfil no Instagram). Disponível em: https://www.instagram.com/sespapara. Acesso em: 20 set. 2020.

SOUSA JÚNIOR, João Henriques de; RAASCH, Michele; SOARES, João Coelho; RIBEIRO, Letícia Virgínia Henriques Alves de Sousa. Da Desinformação ao Caos: uma análise das Fake News frente à pandemia do Coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção. v. 13, n. 2, p. 331-346, 2020.

WARDLE, Claire. Por que diferenciar desinformação de "fake news"? Disponível em: https://cutt.ly/ZfCYrAK Acesso em: 18 set. 2020.

Published

26/09/2020

How to Cite

OLIVEIRA, Ivana; SOUSA, Maíra Evangelista de; ABREU, Giovanna Figueiredo de. Combating disinformation about the covid pandemic 19 in the amazon: the case of Sespa (PA) profile on Instagram . P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 1, p. 141–160, 2020. DOI: 10.21721/p2p.2020v7n1.p141-160. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5460. Acesso em: 24 may. 2025.

Similar Articles

1-10 of 99

You may also start an advanced similarity search for this article.