Archivology and education

multiple approaches

Authors

  • Fernanda da Silva Rodrigues Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • Priscila Ribeiro Gomes

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2021v7n2.p63-87

Keywords:

Archivology, Education, School archives, Heritage education

Abstract

This work aimed to present an overview of the interlocutions between Archivology and Education, from multiple approaches to be explored such as: diffusion, educational actions, educational service in archives, Heritage education and initiatives that come from universities via extension projects, research groups, discipline and events. We consider this panorama to be relevant, as it presents the possibility of themes and actions that may arise from the dialogue between the fields of knowledge, in addition to demonstrating that the intersection between these fields has been developing over time. Subsequently, we approach the school archive as a relevant course of this approach, from some aspects as a contextualization of its construction as an object of study and as its possibilities and uses. We consider that approximation between the areas offers a multidimensional understanding of the archives as instruments not only aimed at meeting legal, supporting, administrative and regulatory demands, but also educational, historical and cultural functions. In addition, we defend that both in schools and in archival institutions we can make efforts to enhance the uses of archives for educational purposes, making them selected to be used as favorable instruments in the teaching and learning processes, with emphasis on heritage education methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, S. A. Educação patrimonial e ensino de história - conhecendo Rondonópolis através do patrimônio histórico e cultural - um guia educacional como proposta. In: XXIX Simpósio Nacional de História: contra preconceitos: história e democracia, 2017, Brasília. Anais do XXIX. Simpósio Nacional de História - contra os preconceitos: história e democracia. Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.snh2017.anpuh.org/resources/anais/54/1502244885_ARQUIVO_EDUCACAOPATRIMONIALEENSINODEHISTORIA.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.

ARQUIVO NACIONAL. Dicionário Brasileiro de Terminologia Arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. Disponível em: http://conarq.arquivonacional.gov.br/images/publicacoes_textos/dicionrio_de_terminologia_arquivistica.pdf. Acesso em 15 fev.2021.

BALBINO, G. M. S.; CHAGAS, C. A. Papel pedagógico do arquivista e sua inserção na difusão e mediação da informação. Ágora, Vitória, v. 28, n. 57, p. 227-238, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/101428. Acesso em: 22 fev. 2021.

BARROSO, J. Cultura, cultura escolar, cultura de escola: Princípios Gerais da Administração Escolar, v. 1, 2012. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/ handle/123456789/65262. Acesso em: 20 fev.2021.

BELLOTTO, H. Difusão Editorial, Cultural e Educativa. In: BELLOTTO, H. Arquivos Permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: FGV, 2004. p. 227-247. Disponível em: http://www.arquivoestado.sp.gov.br/site/assets/difusao/curso_usp/AULA_7_Bellotto_Difusao.pdf. Acesso em: 22 fev.2021.

BELLOTTO, H. L. Patrimônio cultural, arquivo e Universidade. Boletim do Centro de Memória - Unicamp. Campinas, v. 6, n.11, p. 11-18, jan./jun. 1994. Disponível em: https://issuu.com/centrodememoriaunicamp/docs/boletim_11/1?ff. Acesso em: 15 fev. 2021.

BONATO, N. M. C. Os Arquivos escolares como fonte para a história da educação. Revista Brasileira de história da educação, Maringá, n. 10, jul./dez. 2005. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38652. Acesso em: 15 fev. 2021.

BURKE, Peter. A Escola dos Annales. São Paulo: UNESP, 1990.

CARLOS, A. L. G. Arquivos escolares e ensino de história: interlocuções possíveis. Aedos: Revista do Corpo Discente do Programa de Pós-Graduação em História da UFRGS (Online), Porto Alegre, v. 4, p. 282-293, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/aedos/article/view/31624/20870. Acesso em: 21 fev.2021.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa, DIFEL; Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 1990.

COSTA, N. M.; IGNACIO, S. C. F. C. O acervo da Escola Técnica Estadual Henrique Lage como fontes de pesquisa para a história da educação fluminense. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 30, maio/ago. 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/21498/pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.

FARIA FILHO, L. M. et al. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 139-159, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022004000100008. Acesso em: 21 fev.2021.

FEIJÓ, V. M. Documentação e arquivos. Porto Alegre: Sagra, 1988.

FONSECA, M. O. Arquivologia e ciência da informação. Rio de Janeiro: FGV, 2005. Acesso em: 22 fev.2021.

FRATINI, R. Educação patrimonial em Arquivos. Revista Eletrônica do Arquivo Público do Estado de São Paulo, São Paulo, n. 34, 2009. Disponível em http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao34/materia05/texto05.pdf. Acesso em 16 fev.2021.

FURTADO, A. C. Os arquivos escolares e sua documentação: possibilidades e limites para a pesquisa em História da Educação. INCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 2, n. 2, p. 145-159, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/42357. Acesso em: 15 fev.2021.

GIL, C. Z. V. Arquivos escolares e ensino de História. Revista Criar Educação, Criciúma, v. 1, p. 1-13, 2012. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/criaredu/article/view/864/817. Acesso em: 22 fev. 2021.

GOMES, P.; MONTEIRO, M. Arquivo e escola: buscando ações extensionistas como possibilidade de aproximação. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 10, p. 61-80, 2016. Disponível em: http://wpro.rio.rj.gov.br/revistaagcrj/wp-content/uploads/2016/11/e10_a03.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

GONÇALVES, N. O arquivo histórico escolar, a Universidade e a Escola: diálogos possíveis. Cadernos de Educação, Pelotas, jul./dez., 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1741/1621. Acesso em: 22 fev. 2021.

HUNT, L. Nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

JARDIM, J. M. A pesquisa em Arquivologia: um cenário em construção. In: VALENTIM, M. L. P. (org.). Estudos avançados em Arquivologia. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 135-153. Disponível em: http://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/estudos_avancados_arquivologia.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.

JULIA, D. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, 2001. Disponível em: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/39195. Acesso em 22 fev. 2021.

MAGALHÃES, J. Um apontamento metodológico sobre a história das instituições educativas. In: SOUSA, C. P.; CATANI, D. B. (Orgs.). Práticas educativas, culturas escolares, profissão docente. São Paulo: Escrituras, 1998.

MARQUES, A. A. C. Interlocuções entre a arquivologia nacional e a internacional no delineamento da disciplina no Brasil. 2011. 399 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) -Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2011.

MEDEIROS, R. H. A. Arquivos escolares: breve introdução a seu conhecimento. Revista Histedbr, Campinas, 2003. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/artigos_pdf/Ruy_Medeiros2_artigo.pdf. Acesso em: 17 fev. 2021.

MOGARRO, M. J. Arquivos e educação: a construção da memória educativa. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, v. 5, n. 2, 2006. Disponível em; http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38647. Acesso em: 22 fev. 2021.

MORAES, C. S. V. Prefácio. In: ZAIA, I. B. O Acervo escolar: Manual de Organização e Cuidados Básicos. São Paulo: Centro de Memória FEUSP, 2004.

PARRELA, I. Educação patrimonial nos arquivos brasileiros: algumas experiências e perspectivas de uso da metodologia. Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, 2015. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1398/1576. Acesso em: 15 fev. 2021.

REIS, F. L. C.; REIS, J. O. S. Arquivos escolares: um estudo introdutório. Ágora, Vitória, n. 55, v. 27, p. 475-500, 2017. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/648/pdf. Acesso em: 18 fev. 2021.

ROUSSEAU, J. Y.; COUTURE, C. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Dom Quixote, 1998.

SILVA, C. A.; RIEDLINGER, M. A.; CALDERON, W. R. A Gestão da documentação escolar: o caso do Colégio Marcelino Champagnat. [S. l.: s. n.], 2008. Disponível em: http://www.escoladegestao.pr.gov.br/arquivos/File/anais/painel_educacao/analise_da_gestao_de_documentacao.pdf. Acesso em: 30 jan. 2021.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica. 1999.

TOLENTINO, Á. B. O que não é educação patrimonial: cinco falácias sobre seu conceito e sua prática. In: TOLENTINO, Á. B.; BRAGA, E. O. (orgs.). Educação Patrimonial: Políticas, relações de poder e ações afirmativas. In: Caderno Temático de Educação Patrimonial nº 5. João Pessoa: Iphan, 2016, p. 39-48.

VIDAL, D. G. Apresentação do dossiê arquivos escolares: desafios à prática e à pesquisa em História da Educação. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, n. 10, p. 71-73, jul./dez, 2005a. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38646. Acesso em: 16 fev. 2021.

VIDAL, D. G. Cultura e práticas escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In: SOUZA, R.; VLDEMARIN, V. A cultura escolar em debate. Campinas: Autores Associados, 2005b. p. 3-30.

VIDAL, D. G. Fim do mundo do fim: avaliação, preservação e descarte documental. In: FARIA FILHO, L. M. de (org.). Arquivos, fontes e novas tecnologias: questões para a história da educação. Campinas: Autores Associados; Bragança Paulista: EDUSF, 2000. p. 31-43. (Coleção memória da educação).

VIÑAO FRAGO, A. Por una historia de la cultura escolar: enfoques, cuestiones, fuentes. In: ALMUIÑA FERNÁNDEZ, C. et al. (Orgs.). Culturas y civilizaciones: III Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1998.

VITORIANO, M. C. C. P. Obrigação, controle e memória: aspectos legais, técnicas e culturais da produção documental de organizações privadas. (Tese apresentada no Programa de Pós-graduação em História Social pela Faculdade de Filosofia, Ciências Humanas e Letras da Universidade de São Paulo.) São Paulo, 2011. Disponível em https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-22082012-090854/publico/2011_MarciaCristinaDeCarvalhoPazinVitoriano_VRev.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.

Published

15/03/2021

How to Cite

RODRIGUES, Fernanda da Silva; GOMES, Priscila Ribeiro. Archivology and education: multiple approaches. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 2, p. 63–87, 2021. DOI: 10.21721/p2p.2021v7n2.p63-87. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5628. Acesso em: 1 jun. 2025.

Similar Articles

1-10 of 96

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)