Leaving the classroom

social sciences and high school students in times of struggle for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21721/p2p.2022v9n1.p82-103

Keywords:

Education, Social Sciences, Secondary students

Abstract

As a substitute professor of anthropology at the Federal University of Paraná, I conducted an experience in three public schools in Curitiba, in order to publicize the course professional fields. Those meetings provided diverse mutual perceptions, interactions and displacements, and served to bring the university, especially the SS, closer to places in that the academics are little frequent. This approach met a demand from SS students to “leave the classroom” during the months of April to June 2019, when occurred large demonstrations in defense of education across the country, repudiating the attacks and threats from the new federal government of Jair Bolsonaro. The article also describes the generalized climate of uncertainty that marked that period. For this, it uses authors and theoretical concepts that contribute to think about the relations between education, politics and science, articulating them with the events that we experienced during the meetings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah. (1985), Da violência; tradução Maria Claudia Drummond. Brasília: Ed. Universidade de Brasília. Coleção Pensamento Político, 65. Disponível em https://netmundi.org/home/wp-content/uploads/2017/05/ARENDT-Hannah.-Da-Viol%C3%AAncia.pdf. Acesso em 31/05/2020.

ARENDT, Hannah. (2007), A condição humana; tradução de Roberto Raposo, posfácio de Celso Lafer. 10ª edição/6ª reimpressão, Rio de Janeiro: Forense Universitária.

BEVILAQUA, Ciméa. (2003), “Etnografia do Estado: algumas questões metodológicas e éticas”. Campos, 3: 51-64.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. (2000), O trabalho do antropólogo. 3. ed. Brasília: Paralelo 5; São Paulo, Editora Unesp.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. (2007), “Decolonizar la universidad: la hybris del punto cero y el diálogo de saberes”. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago y GROSSFOGUEL, Ramón (Orgs). El giro descolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá, Siglo del Hombre, p. 79-91.

DAMATTA, Roberto. (1997), Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6ª Ed. Rio de Janeiro: Rocco.

DAOLIO, Jocimar. (1995), Da cultura do corpo. Campinas: Papirus.

DELEUZE, Gilles. (1976), Nietzsche e a filosofia; tradução Edmundo Fernandes Dias e Ruth Joffily Dias. Rio de Janeiro, Rio.

EMPOLI, Giuliano Da. (2022), Os engenheiros do caos; tradução Arnaldo Bloch. São Paulo: Vestígio.

FERMINO, Veridiana; RIBEIRO, Márcio. “Ocupações no Paraná: a luta dos estudantes contra a reforma do ensino médio e a PEC do teto de gastos públicos”. In MEDEIROS, José et al. (Orgs). (2019), Ocupar e resistir: movimentos de ocupação de escolas pelo Brasil (2015-2016); apresentação de Marcos Nobre. São Paulo: 34; FAPESP.

FOUCAULT, Michel. (1987), Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes.

FREIRE, Paulo. (1987), Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra (O mundo hoje, v. 21).

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. (Dez. 1997), “Antropologia e educação: Origens de um diálogo”. Cad. CEDES v. 18, n. 43, Campinas.

HAN, Byung-Chul. (2017), Agonia do eros; tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ, Vozes.

HEYWOOD, Andrew. (2017), Political Ideologies: an Introduction – sixth edition – London: Palgrave / Macmillan Education.

MENDES, Áquilas; CARNUT, Leonardo. (janeiro a junho de 2020), “Capital, Estado, crise e a saúde pública brasileira: golpe e desfinanciamento”. SER Social: Estado, Democracia e Saúde. Brasília, v. 22, n. 46.

NOBRE, Marcos. (2020), Ponto-final: a guerra de Bolsonaro contra a democracia. São Paulo, Todavia.

PINTO, Danilo Cezar. (2. sem. 2016), “De papel a documento: uma reflexão antropológica sobre os procedimentos notariais”. Revista Antropolítica, n. 41, Niterói, p.328-356.

PRATES, Giorgia et al. (Orgs.). (2017), Ocupar e resistir: memórias de ocupação Paraná 2016. Curitiba: UFPR, Setor de Educação.

RAMOS, Alcida Rita. (1995), “O Índio Hiper-Real”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 28, p. 5-14.

SÁ, Guilherme J. da Silva e; ALMEIDA, Rafael Antunes de. (12 de maio de 2020), “O que esperar da ciência enquanto esperamos o amanhã”. Boletim ANPOCS n.38 - Ciências Sociais e coronavírus.

SANTOS, Fábio Barbosa dos. (2016), Além do PT: A crise da esquerda brasileira em perspectiva latino-americana. São Paulo, Elefante.

SERVIÇO PÚBLICO FEDERAL. MJSP – POLÍCIA FEDERAL. DITEC – INSTITUTO NACIONAL DE CRIMINALÍSTICA. LAUDO N° 1242/2020 - INC/DITEC/PF. LAUDO DE PERÍCIA CRIMINAL FEDERAL (REGISTROS DE ÁUDIO E IMAGENS). Brasília: 21 de maio de 2020. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1U_E7dluSY254ls2e3mOxHTmM8TKpOWTm/view. Acesso em 31/05/2020.

TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz. (2001), “Escola indígena: novos horizontes teóricos, novas fronteiras de educação”. In SILVA, Aracy Lopes da; FERREIRA, Mariana Kawall Leal (Orgs). Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo, Global.

UFPR – Universidade Federal do Paraná. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes – SCHLA. Coordenação do Curso de Ciências Sociais. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Ciências Sociais. Curitiba: Dezembro de 2010. Disponível em http://www.humanas.ufpr.br/portal/cienciassociais/files/2011/04/Consolida%C3%A7%C3%A3o-PP-BACHARELADO.pdf. Acesso em 31/05/2020.

VELHO, Gilberto. (1995), “O próximo e o distante”. Comunicações do PPGAS (Introdução), Quatro viagens: antropólogos brasileiros no exterior. Rio de Janeiro, 6, p. 1-9.

Published

29/09/2022

How to Cite

LISBOA, João. Leaving the classroom: social sciences and high school students in times of struggle for education. P2P & INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, RJ, v. 9, n. 1, p. 82–103, 2022. DOI: 10.21721/p2p.2022v9n1.p82-103. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/6102.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

41-50 of 119

You may also start an advanced similarity search for this article.