Analysis of knowledge production in Applied Social Sciences in Scientific Initiation

Autores

  • Andreza Pereira Batista Universidade Federal do Ceará
  • Gabriela Belmont de Farias

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i2.7087

Palavras-chave:

scientific production, scientific communication, Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica

Resumo

Higher education institutions play a vital role in generating scientific knowledge through programs like scientific initiation scholarships. Mapping the publications produced through these programs is a key method for assessing and highlighting the development of knowledge. This study examines the scientific outputs of . This article aims to analyze the scientific output of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) of the Federal University of Ceará, focusing on the communication mediums employed by researchers (e.g., journal articles, conference proceedings). Employing an exploratory, descriptive, and documentary research design with a mixed-methods case study approach, the research utilizes scientific initiation reports as data, categorized based on publication outcomes. The analysis focuses on projects within Applied Social Sciences (SAS) and is statistically grounded in theoretical frameworks related to the Qualis ratings of publications on the Plataforma Sucupira of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CNPq). The findings reveal that scientific outputs from these initiation projects primarily take the form of journal academic papers and conference proceedings. Mapping these outputs provides a representative sample of the university's scholarly production, addressing institutional, scientific, and societal needs, and thereby supporting the educational development of undergraduate researchers in scientific initiation, a principal goal of the PIBIC program.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

BIAVA, L.; PAGANI, C.; OLIVEIRA, G. C. Indicadores de pesquisa científica como ferramenta para a gestão na universidade. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 17., 2017, Mar del Plata. Anais [...] Mar del Plata: [s. n.], 2017. p. 1-17. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BASR/article/view/695. Acesso em: 2 jan. 2021.

CANAAN, M. G.; NOGUEIRA, M. A. Bens em disputa no campo universitário: o efeito de fatores socioeconômicos e culturais no acesso à bolsa de iniciação científica. In: MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. (org.). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, 2015. 160 p. Disponível em: http://books.scielo.org/id/s3ny4. Acesso em: 15 jan. 2021.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS - CGEE. A formação de novos quadros para CT&I: avaliação do programa institucional de bolsas de iniciação. Brasília: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, 2017. 175 p. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/2373_PIBIC_Relat%C3%B3rio_completo.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO – CNPq (Brasil). Iniciação Científica. [Brasília], [201-]. Disponível em: http://memoria2.cnpq.br/web/guest/iniciacao-cientifica. Acesso em: 12 jan. 2021.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES (Brasil). Grupo de Trabalho Qualis Livro. Proposta de Classificação de Livros. [Brasília]: CAPES, 2019. 23 p. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/12062019-proposta-de-classificacao-de-livros-gt-qualislivro-pdf/view. Acesso em: 12 jan. 2021.

COSTA, S. Abordagens, estratégias e ferramentas para o acesso aberto via periódicos e repositórios institucionais em instituições acadêmicas brasileiras. Liinc em Revista, Brasília, v. 4, n. 2, p. 218-232, set. 2008. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3175. Acesso em: 6 jan. 2021.

CUNHA, M. B.; CAVALCANTI, C. R. O. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008. 451 p. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34113. Acesso em: 6 jan. 2021.

CUNHA, M. B. Para saber mais: fontes de informação em ciência e tecnologia. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2016.

DROESCHER, F. D.; SILVA, E. L. O pesquisador e a produção científica. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 170-189, jan./mar. 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/37717. Acesso em: 6 jan. 2021.

DURHAM, E. R. As universidades públicas e a pesquisa no Brasil. Nupes, São Paulo, documento de trabalho, v. 9, p. 1-28, 1998. Disponível em: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt9809.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.

FAVA-DE-MORAES, F.; FAVA, M. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 73-77, mar. 2000. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/26413. Acesso em: 1 jan. 2021.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220 p.

HOLANDA, P. M. C.; RIBEIRO, J. R.; JESUS, M. C. de. Estudo de caso: aplicabilidade em dissertações na área de ciência da informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 685–703, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/25012. Acesso em: 5 mar. 2022.

MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. Apresentação. In: MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. (org.). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, 2015. p. 7-10. Disponível em: http://books.scielo.org/id/s3ny4. Acesso em: 15 jan. 2021.

PORTAL DE PERIÓDICOS DA CAPES. Boletim eletrônico nº 72. Pesquisa brasileira: desempenho e tendências. Brasília, 2019. Quinzenal. Disponível em: http://mailer.periodicos.capes.gov.br/?m=119&p=view&pi=ViewBrowserPlugin&uid=11e8f60055a1b7ef8d066f61704ff3c9. Acesso em: 13 set. 2020.

TARGINO, M. G. Produção e comunicação científica como estratégias da formação profissional do cientista da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 45, n. 1, p. 127-140, jan./abr. 2016. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1890/3425. Acesso em: 29 abr. 2020.

TARGINO, M. G.; TORRES, N. H. Comunicação Científica Além da Ciência. Ação Midiática – Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, [s. l.], jul, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/36899. Acesso em: 9 dez. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Apresentação. Fortaleza, [20--]. Disponível em: http://sysprppg.ufc.br/pibic/index.php/apresentacao. Acesso em: 19 out. 2020.

VASCONCELOS, M. C. N.; FARIAS, G. B.; FARIAS, M. G. G. Comunicação científica: conceitos e relações de poder. In: FARIAS, G. B. de; FARIAS, M. G. G. (org.). Competência e Mediação da Informação: percepções dialógicas entre ambientes abertos e científicos. São Paulo: Abecin, 2019. p. 238-251. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46896. Acesso em: 10 jan. 2021.

WEB OF SCIENCE GROUP (Brasil). A pesquisa no Brasil: promovendo a excelência. São Paulo: Clarivate Analytics, 2019. 42 p. Disponível em: https://discover.clarivate.com/Research_Excellence_Awards_Brazil_Download. Acesso em: 13 set. 2020.

Downloads

Publicado

21/06/2024

Edição

Seção

Artigos