The flow of information in the creation of a microlearningon circular economy

Autores

  • Felipe Lopes Roberto Universidade Federal do Paraná
  • Maria do Carmo Duarte Freitas
  • Antonio Hélio Junqueira

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i2.7103

Palavras-chave:

information management, information architecture, informational product, microlearning, information flow

Resumo

Introduction: The area of education is important for a Circular Economy, as the transition to circular models requires individuals and  rganizations that learn to innovate and put into practice what they have learned in the real world. This area, from elementary  chool to  raduate school, plays a vital role in ensuring that students of all ages are equipped with the key skills and knowledge to execute  ircular thinking in their careers. Objective: Map the information flow stages present in the MOOC production process on Circular Economy. Methodology: This research is characterized as exploratory in terms of its objectives and analyzes the flow of information in  the process of creating an informational product with regard to procedures. Results: This research showed that an activity of an interdisciplinary nature, such as Information Management - which evolves over time, mainly due to technological innovations -  contributed to mapping the stages of needs, obtaining, treatment, distribution, use, storage and disposal of information from the  information flow within the process of developing an information product – in this case, the IEC MOOC. Conclusion: Associated with  the concepts of information architecture, information design and information ergonomics, GI helped in the structuring, organization  and presentation of educational information, optimizing the transmission of knowledge and user experience.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

ARAÚJO FILHO, G. C. A gestão do conhecimento e a tecnologia da informação no melhoramento da performance da organização. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [s. l.], v. 16, n. 10, p. 34-50, out. 2020. DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/administracao/performance-da-organizacao. DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/administracao/performance-da-organizacao

ARAÚJO, W. C. O.; SILVA, E. L.; VARVAKIS, G. Fluxos de informação em projetos de inovação: estudo em três organizações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 57-79, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2601. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2601

ARTIGAS, J. R. O uso do MOOC para o aprimoramento da escrita do Trabalho de Conclusão de Curso – TCC. Orientador: Dilmeire Sant’Anna Ramos Vosgerau. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016. Available at: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4849922. Access on: 16 jan. 2022.

BATES, T. What's right and what's wrong about coursera-style MOOCs. EdTech in the Wild: critical blog posts. [S. l.], 2019. Available at: https://edtechbooks.org/wild/mooc_right_wrong. Access on: 28 jul. 2022.

BEAL, A. Segurança da informação: princípios e as melhores práticas para a proteção dos ativos de informações nas organizações. São Paulo: Atlas, 2008.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Tradução: Roneide Vennancio Majer. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CLARK, D. MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC. [S. l.: s. n.], 2013. Site. Available at: http://donaldclarkplanb.blogspot.com/search?q=MOOCs:+taxonomy. Access on: 16 jan. 2022.

COLLINS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

DETLOR, B. Information management. International Journal of Information Management, [s. l.], v. 30, p. 103-108, 2010. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401209001510. Access on: 2 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2009.12.001

DUARTE, E. N.; FEITOZA, R. A. B.; LIMA, A. R. P. Tendências inovadoras da gestão da informação e do conhecimento na produção científica da ciência da informação. P2P e Inovação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 166-185, 2020. DOI: https://doi.org/10.21721/p2p.2020v7n1.p166-185

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION (EMF). Education and learning. [S. l.], 2022. Available at: https://ellenmacarthurfoundation.org/resources/education-and-learning/circular-economy-courses. Access on: 16 jan. 2022.

GALVÃO, A. P. Da convergência tecnológica à convergência empresarial: o audiovisual como espaço de acumulação na era da digitalização. 1999. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GONÇALVES, S. C.; TAGLIAFERRO, E. R.; LIMA, L. D. S. C.; KOZUSNY-ANDREANI, D. I. Economia circular: análise e aplicabilidade nas organizações sob a perspectiva da teoria dos stakeholders. Multitemas, [s. l.], p. 21-48, 2021. DOI: https://doi.org/10.20435/multi.v26i62.2722

GONÇALVES, T. M.; BARROSO, A. F. D. F. A economia circular como alternativa à economia linear. In: SIMPROD, 11., 2019, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: UFSE, 2019.

GONÇALVES, B.; GONÇALVES, V. MOOC: uma estratégia de captação de alunos?. Revista Multimédia de Investigação em Educação, [s. l.], n. 1, 2014.

HAYES, S. MOOCs and quality: a review of the recent literature. Gloucester: QAA, 2015. Available at: https://pure.aston.ac.uk/ws/files/18622357/MOOCs_and_quality_a_review_of_the_recent_literature.pdf. Access on: 24 fev. 2020.

LUDWIG, V. Transition to circular economy: the role of education from youth to higher education. European Commission. [S. l.], 2020. Available at: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/transition-circular-economy-role-education-youth-higher-education. Access on: 16 jan. 2022.

MOLINA-MORENO, V. LEYVA-DÍAZ, J. C.; LLORENS-MONTES F. J.; CORTÉS-GARCÍA, F. J. Design of indicators of circular economy as instruments for the evaluation of sustainability and efficiency in wastewater from pig farming industry. Water, [s. l.], n. 9, 2017. Available at: https://www.mdpi.com/2073-4441/9/9/653. Access on: 25 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/w9090653

PORTER, M. E.; MILLAR, V. E. Como a informação proporciona vantagem competitiva. In: PORTER, M. E. Competição. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. p. 73-96.

ROQUE, A.; COSTA, J. A. A gestão da informação no contexto da gestão escolar. Revista Linhas, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2006. Available at: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1332. Access on: 27 jul. 2022.

SALES, G. F. ROSA, T. O.; FARIA, T. L.; PEDRUSSI, P. C.; REINALDA, B. P. Desenvolvimento da economia circular no Brasil: a aplicabilidade na indústria e nas demais organizações. In: CONGRESSO SUL-AMERICANO DE RESÍDUOS SÓLIDOS E SUSTENTABILIDADE, 2., 2019, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [S. l.]: IBEAS, 2019. Available at: http://www.ibeas.org.br/conresol/conresol2019/I-093.pdf. Access on: 20 abr. 2021.

SANTOS, L. R. N. Gestão da informação científica aberta: um estudo aplicado a vídeo científico em eventos. 2017. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Available at: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/47494. Access on: 24 fev. 2020.

SILVA, R.; SANTOS, L.; FREITAS, M. Reflexão teórica e conceitual sobre produto informacional e produto de informação. In: SEMANA DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO SULAMERICANA, 8., 2008, Bento Gonçalves. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2008.

VALENTIM, M. L. P. Inteligência competitiva em organizações: dado, informação e conhecimento. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, [s. l.], v. 3, n. 4, 2002. Available at: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000001053/6a50751d6d811772f23ef7de3623bcd2. Access on: 19 maio 2019.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento

em ambientes organizacionais: conceitos e compreensões. Tendências da

Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 1, n. 1, p. 1-16, 2008.

VITAL, L. P., FLORIANI, V. M.; VARVAKIS, G. Gerenciamento do fluxo de informação como suporte ao processo de tomada de decisão: revisão. Informação & Informação, v. 15, n. 1, p. 85-103, 2010. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1p85

Downloads

Publicado

24/06/2024

Edição

Seção

Artigos