A inclusão social e digital de pessoas com limitação visual e o uso das tecnologias de informação e de comunicação na produção de páginas para a Internet
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v35i1.1156Keywords:
Informática na Educação Especial, Tecnologias de Informação e de Comunicação, Inclusão Social e Digital.Abstract
Este trabalho relata a atividade do acesso e do uso das tecnologias de informação e de comunicação (TICs), tendo como sujeito uma pessoa com necessidades educacionais especiais (PNEE) na produção de páginas para a Internet.
A atividade permitiu a observação das barreiras e dificuldades enfrentadas e superadas, mediante o uso de ambiente de aprendizagem mediado por computador (AAMC). Foram utilizadas várias alternativas, formas de comunicação, tecnologias adequadas para a realização da atividade proposta, resultando em uma postura de compartilhamento no qual cada um tem muito para cooperar, para doar-se na busca de uma construção coletiva e na superação das limitações, sejam estas físicas e/ou tecnológicas. O artigo aponta que, com a educação e o uso das TICs, é possível promover a inclusão social e digital das PNEEs com limitação visual.
Palavras-chave
Informática na educação especial. Tecnologias de informação e de comunicação. Inclusão social e digital.
Social and digital inclusion of people with visual impairment and the use of information and communication technologies in the creation of Internet pages
Abstract
This work reports the activity of Information and Communication Technologies (ICTs) access and use having as subject a Person with Special Education Needs (PSENs) in the production of Internet pages.
That activity has enabled the observation of obstacles and difficulties both faced and overcome through the use of an Environment of Learning Mediated by Computer (ELMC). A number of alternatives and communication modes as well as appropriate technologies have been used in order to work the proposed activity out. It has brought about a posture of sharing, through which each person has a lot to cooperate and to donate in a search for a collective construction and overcome limitations, whether physical or technological. The article points out that through education and ICT usage the social and digital inclusion of PSENs with visual impairment is possible.
Keywords
Informatics in special education. Information and communication technologies. Social and digital inclusion.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.