Habilidades e competências desejáveis aos profissionais de inteligência competitiva no atual contexto competitivo
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v36i2.1175Keywords:
Inteligência Competitiva, Profissionais de ICAbstract
O aumento da complexidade e dinamicidade ambiental tem gerado grandes desafios para as organizações e um contexto propício para debater os perfis desejados para os profissionais de inteligência competitiva (IC) nesse início de milênio. Vive-se em uma era marcada pela incerteza e pela necessidade de constante processo de adaptação às mudanças ambientais. O aumento da concorrência em grande parte dos setores da economia tem justificado a importância de manter profissionais de IC altamente qualificados, com habilidades e competências multifuncionais e multidisciplinares, características essenciais para a manutenção das melhores práticas de IC e a geração de vantagens competitivas sustentáveis e duradouras. Neste artigo, são analisadas as principais habilidades e competências desejáveis aos profissionais de IC a partir de uma cuidadosa revisão de literatura, tomando como referência as etapas do ciclo de IC e os estudos de Robert L. Katz sobre habilidades gerenciais. Os resultados demonstram que as habilidades e competências dos profissionais de IC tendem a variar conforme as etapas do ciclo de IC em que estes profissionais estejam envolvidos.
Palavras-chave
Ciclo de IC. Habilidades e Competências. Profissionais de IC.
Desirable skills and abilities to the professionals of Competitive Intelligence in the currentcompetitive context
Abstract
The increase of the uncertainty environment has generated great challenges for the organizations and a propitious context to struggle the profiles desired for the professionals of Competitive Intelligence (IC) in this beginning of millennium. It has been an age marked with uncertainty and the necessity of constant process of adaptation to the ambient changes. The increase in competition, to a large extent, was because of economic sectors that justified the importance to keep professionals of IC highly qualified, with multi-functional abilities and abilities and to multidiscipline, essential characteristics for the maintenance of best the practical ones of IC and the generation of sustainable and lasting competitive advantages. In this article outlines the main and desired abilities of IC professionals from a careful literature review. This literature review focuses on analyzing the cycle stages of IC and the studies of Robert L. Katz on managerial abilities. The results demonstrate that the skills and abilities of IC professionals tend to vary as the stages of the cycle of IC where these professionals are involved.
Keywords
Cycle of IC. Skills and Abilities. Professionals of IC.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.