E-publishing development and changes in the scholarly communication system
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v36i1.1194Keywords:
E-publishing, Modelo de Negocios, Open AccessAbstract
New and alternative scientific publishing business models is a reality driven mostly by the information and communication technologies, by the movements towards the recovery of control of the scientific communication activities by the academic community, and by the open access approaches. The hybrid business model, mixing open and toll-access is a reality and they will probably co-exist with respective trade-offs. This essay discusses the changes driven by the epublishing and the impacts on the scholarly communication system stakeholders’ interrelationships (publishers-researchers, publishers-libraries and publishers-users interrelationships), and the changes on the scientific publishing business models, followed by a discussion of possible evolving business models. Whatever the model which evolves and dominates, a huge cultural change in authors’ and institutions publishing practices will be necessary in order to make the open access happen and to consolidate the right business models for the traditional publishers. External changes such as policies, rewarding systems and institutions mandates should also happen in order to sustain the whole changing scenario.
Keywords
E-publishing. Open access. Scholarly communication. Scientific communication. Business models.
O Desenvolvimento das publicações eletrônicas e as mudanças no sistema de comunicação científica
Resumo
Os novos e alternativos modelos de negócio no sistema de publicação científica no formato digital compõem uma realidade conduzida, na sua maior parte, pelas tecnologias de informação e de comunicação, pelos movimentos para a recuperação do controle das atividades de comunicação científica pela própria comunidade acadêmica e pelas abordagens de acesso aberto ou livre (open access). O modelo de negócio híbrido, o qual combina o acesso aberto e o acesso restrito / pago (toll-access), é um modelo que provavelmente coexistirá. Esse artigo discute as mudanças que as publicações eletrônicas geraram no interrelacionamento entre os atores na cadeia de comunicação científica (interrelacionamento entre editores-pesquisadores, editores-bibliotecas e editores-usuários) e também os impactos gerados nos modelos de negócio no sistema de publicação científica. Em seguida, discutem-se os modelos de negócio que possivelmente podem evoluir e coexistir. Qualquer que seja o modelo de negócios que predomine, será essencial que ocorra profunda mudança cultural nos autores e nas práticas de publicação das instituições, de forma a permitir que o modelo de acesso aberto (ou acesso livre) desenvolva-se e também a possibilitar a consolidação um modelo de negócio adequado e viável para os publicadores tradicionais. Igualmente essencial e visando a sustentar esse cenário em contínua evolução, é a necessidade de mudanças em aspectos externos ao processo de publicação, tais como nas políticas, nos sistemas de recompensa e nas regras institucionais relacionadas ‘a comunicação e publicação científicas.
Palavras-chave
Publicações eletrônicas. Publicações digitais. Comunicação científica. Modelos de negócio. Acesso aberto. Acesso livre.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.