Acessibilidade à informação: proposta de uma disciplina para cursos de graduação na área de biblioteconomia
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v38i3.1232Keywords:
Acessibilidade, Inclusão digital, Alunos com deficiência, Currículo de cursos de graduação em Biblioteconomia.Abstract
A pesquisa tem como objetivo propor uma disciplina que ajude na formação do bibliotecário no atendimento da pessoa com deficiência em bibliotecas universitárias. Temas abordados: o acesso à informação; aspectos históricos da acessibilidade; legislação e a pessoa com deficiência; atribuições dos bibliotecários nos serviços prestados à comunidade universitária. Foram analisados dois programas de acessibilidade em bibliotecas universitárias brasileiras: Programa de Acessibilidade da PUC-Campinas (ProAces); Laboratório de Acessibilidade da Unicamp (LAB), por serem referência na literatura da área, servindo de base para a proposta da disciplina. A análise revelou barreiras e soluções encontradas para facilitar o acesso à informação do aluno com deficiência. A pesquisa foi do tipo exploratória e descritiva, valendo-se da pesquisa bibliográfi ca e observações em bibliotecas acessíveis.
Palavras-chave: Acessibilidade. Inclusão digital. Alunos com deficiência. Currículo de cursos de graduação em biblioteconomia.
Information accessibility: proposal in a discipline for librarian undergraduate courses
Abstract
The objective of this article is to propose accessibility to information as a discipline for helping librarians to render services to disabled people in university libraries. The main topics are access to information; historical aspects of accessibility; legislation on disabled people; and attributions of librarians rendering services to the university community. Two programs about accessibility to Brazilian universities were analyzed: Program of Accessibility of PUC-Campinas (ProAces) and Laboratory of Accessbility of Unicamp (LAB). These programs are a reference in literature of this area and are used as a basis for proposing this discipline. Barriers were found and solutions presented for making the access to information easier for disabled people. An exploratory and descriptive analysis based mainly on bibliographic research and visits to accessible libraries.
Keywords: Accessibility. Digital inclusion. Students with disabilities. Curriculum of graduation courses in library science.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.