Espaço interativo: modelo de relação universidade – empresa baseada em comunidades de prática
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v39i1.1284Keywords:
Relação universidade-indústria. Espaço interativo. Comunidades de prática. Inovação. Gestão do conhecimento.Interactive space, university-industry relationship model based on communities of practiceAbstract
Este artigo apresenta a síntese de um projeto de pesquisa do Núcleo de Estudos em Inovação, Gestão e Tecnologia da Informação (IGTI) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) cujo objetivo foi desenvolver um modelo de relação entre universidades e empresas por meio de um ambiente presencial e virtual que promova a difusão da ciência, tecnologia e inovação, baseado no compartilhamento do conhecimento entre membros de uma comunidade de prática. O modelo estimula a construção do conhecimento a partir das tecnologias da Web 2.0, visando a promover o processo de transferência do conhecimento das instituições de ensino/pesquisa ao setor produtivo. A metodologia de construção deste modelo compreendeu cinco etapas: 1) fase decisória: definição do tema e delimitação do problema; 2) revisão da literatura: dividido em três temas - gestão do conhecimento, gestão da inovação e comunidades de prática; 3) diagnóstico: levantamento de informações do cenário empresarial e do núcleo de pesquisa onde se aplicou o projeto-piloto; 4) desenvolvimento do modelo, e 5) aplicação do projeto-piloto. Conclui-se que o trabalho trouxe grandes contribuições, sendo a principal o desenvolvimento de um modelo que consegue estimular a aproximação do conhecimento universitário com a prática empresarial, criando condições favoráveis à inovação.
Palavras-chave
Relação universidade-indústria. Espaço interativo. Comunidades de prática. Inovação. Gestão do conhecimento.
Interactive space: university-industry relationship model based on communities of practice
Abstract
This article presents a summary of a research project from the Innovation, Management and Information Technology Research Group (IGTI/UFSC) whose objective was to develop a model of relations between universities and enterprises through an environment that promotes the dissemination of science, technology and innovation. The model encourages the construction of knowledge from the technologies used in everyday business, to promote the process of knowledge transfer from educational/research institutions to productive sector. The construction method of this model comprises 5 stages: 1) operative phase (defi nition of the subject, gathering information and defi ning the problem) 2) review of literature (involving the themes of knowledge management, innovation management, and communities of practice), 3) diagnostic (information-gathering about business scenario and research center where the pilot project was developed,) 4) development of the model, 5) implementation of the pilot project. The conclusion is that the work greatly contributes to develop a model that can stimulate the approach of university knowledge to business practice, creating favorable conditions for innovation.
Keywords
University-industry relationship. Interactive space. Communities of practice. Innovation. Knowledge management.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.