Aspects of Information Science in Disaster Victims Identification

Authors

  • Rodrigo Gonçalves Teixeira Universidade Federal de Santa Catarina
  • Adilson Luiz Pinto Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i2.5972

Keywords:

Disaster Victim Identification, Mass disaster, Information Science, Brumadinho, Information management

Abstract

Disasters are topics of great sociological interest for several reasons, including the deaths that eventually occur and the serious damage caused. In disasters with multiple fatalities, forensic identification is essential for humanitarian, civil and criminal reasons. This identification process is internationally called Disaster Victim Identification (DVI). The DVI process dynamics requires protocol adoption aiming to minimize the damages resulting from the event and to maximize the available resources to accomplish the mission successfully. In this vein, it’s imperative the definition of an effective communication structure that ensures critical information is transmitted to recipients. Objects of Information Science study are present in all activities developed in a DVI response, from the origin of information to its retrieval and use. The objective of this article is to demonstrate some aspects of Information Science in the DVI response, for this in the first section there is an introduction aiming to offer a first contact with the proposed theme, followed by a section with a literature review on DVI. The third section seeks to present the relationship and some aspects of Information Science in the DVI activity. In the fourth section, the dynamics of the activities are presented in a real case: the DVI response on the occasion of the rupture of the Brumadinho dam. The fifth and last section presents the final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO FILHO, G. C. A gestão do conhecimento e a tecnologia da informação no melhoramento da performance da organização. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [s. l.], v. 16, n. 10, p. 34-50, out. 2020. DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/administracao/performance-da-organizacao.

ARAÚJO, W. C. O.; SILVA, E. L.; VARVAKIS, G. Fluxos de informação em projetos de inovação: estudo em três organizações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 57-79, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2601.

ARTIGAS, J. R. O uso do MOOC para o aprimoramento da escrita do Trabalho de Conclusão de Curso – TCC. Orientador: Dilmeire Sant’Anna Ramos Vosgerau. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: http://www.biblioteca.pucpr.br/pergamum/biblioteca/img.phparquivo=/000059/000059ae.pdf. Acesso em: 16 jan. 2022.

BATES, T. What's right and what's wrong about coursera-style MOOCs. EdTech in the Wild: critical blog posts. [S. l.], 2019. Site. Disponível em: https://edtechbooks.org/wild/mooc_right_wrong. Acesso em: 28 jul. 2022.

BEAL, A. Segurança da informação: princípios e as melhores práticas para a proteção dos ativos de informações nas organizações. São Paulo: Atlas, 2008.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Tradução: Roneide Vennancio Majer. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CLARK, D. MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC. [S. l.: s. n.], 2013. Site. Disponível em: Acesso em:

COLLINS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

DETLOR, B. Information management. International Journal of Information Management, [s. l.], v. 30, p. 103-108, 2010. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401209001510. Acesso em: 2 maio 2019.

DUARTE, E. N.; FEITOZA, R. A. B.; LIMA, A. R. P. Tendências inovadoras da gestão da informação e do conhecimento na produção científica da ciência da informação. P2P e Inovação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 166-185, 2020.

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION (EMF). Education and learning. [S. l.], 2022. Site. Disponível em: https://ellenmacarthurfoundation.org/resources/education-and-learning/circular-economy-courses. Acesso em: 16 jan. 2022.

GALVÃO, A. P. Da convergência tecnológica à convergência empresarial: o audiovisual como espaço de acumulação na era da digitalização. 1999. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GONÇALVES, S. C.; TAGLIAFERRO, E. R.; LIMA, L. D. S. C.; KOZUSNY-ANDREANI, D. I. Economia circular: análise e aplicabilidade nas organizações sob a perspectiva da teoria dos stakeholders. Multitemas, [s. l.], p. 21-48, 2021.

GONÇALVES, T. M.; BARROSO, A. F. D. F. A economia circular como alternativa à economia linear. In: SIMPROD, 11., 2019, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: UFSE, 2019.

GONÇALVES, B.; GONÇALVES, V. MOOC: uma estratégia de captação de alunos?. Revista Multimédia de Investigação em Educação, [s. l.], n. 1, 2014.

HAYES, S. MOOCs and quality: a review of the recent literature. Gloucester: QAA, 2015. Disponível em: https://pure.aston.ac.uk/ws/files/18622357/MOOCs_and_quality_a_review_of_the_recent_literature.pdf. Acesso em: 24 fev. 2020.

LUDWIG, V. Transition to circular economy: the role of education from youth to higher education. European Commission. [S. l.], 2020. Site. Disponível em: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/transition-circular-economy-role-education-youth-higher-education. Acesso em: 16 jan. 2022.

MOLINA-MORENO, V. LEYVA-DÍAZ, J. C.; LLORENS-MONTES F. J.; CORTÉS-GARCÍA, F. J. Design of indicators of circular economy as instruments for the evaluation of sustainability and efficiency in wastewater from pig farming industry. Water, [s. l.], n. 9, 2017. Disponível em: https://www.mdpi.com/2073-4441/9/9/653. Acesso em: 25 jul. 2021.

PORTER, M. E.; MILLAR, V. E. Como a informação proporciona vantagem competitiva. In: PORTER, M. E. Competição. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. p. 73-96.

ROQUE, A.; COSTA, J. A. A gestão da informação no contexto da gestão escolar. Revista Linhas, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2006. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1332. Acesso em: 27 jul. 2022.

SALES, G. F. ROSA, T. O.; FARIA, T. L.; PEDRUSSI, P. C.; REINALDA, B. P. Desenvolvimento da economia circular no Brasil: a aplicabilidade na indústria e nas demais organizações. In: CONGRESSO SUL-AMERICANO DE RESÍDUOS SÓLIDOS E SUSTENTABILIDADE, 2., 2019, Foz do Iguaçu. Anais [...]. [S. l.]: IBEAS, 2019. Disponível em: http://www.ibeas.org.br/conresol/conresol2019/I-093.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

SANTOS, L. R. N. Gestão da informação científica aberta: um estudo aplicado a vídeo científico em eventos. 2017. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/47494. Acesso em: 24 fev. 2020.

SILVA, R.; SANTOS, L.; FREITAS, M. Reflexão teórica e conceitual sobre produto informacional e produto de informação. In: SEMANA DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO SULAMERICANA, 8., 2008, Bento Gonçalves. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2008.

VALENTIM, M. L. P. Inteligência competitiva em organizações: dado, informação e conhecimento. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, [s. l.], v. 3, n. 4, 2002. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000001053/6a50751d6d811772f23ef7de3623bcd2. Acesso em: 19 maio 2019.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento

em ambientes organizacionais: conceitos e compreensões. Tendências da

Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 1, n. 1, p. 1-16, 2008.

VITAL, L. P., FLORIANI, V. M.; VARVAKIS, G. Gerenciamento do fluxo de informação como suporte ao processo de tomada de decisão: revisão. Informação & Informação, v. 15, n. 1, p. 85-103, 2010.

Published

21/06/2024

Issue

Section

Articles