PERSPECTIVES OF OPEN EDUCATIONAL RESOURCES FOR THE LIBRARY-INFORMATION FIELD: Insights from Ranganathan
insights from Ranganathan
DOI:
https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i2.7093Keywords:
open educational resources, OERs, information and communication technologies, ICT, libraryAbstract
Sociotechnical transformations propelled by information and communication technologies, coupled with the integration of computers into telecommunication networks, have profoundly impacted the daily lives of contemporary individuals. In response to these shifts, libraries are increasingly adapting their services and products to virtual environments. This adaptation aims to foster practices that encourage democratic access to knowledge, particularly through Open Educational Resources (OER). The evolution of library and information professional roles, along with the emergence of OER, is made possible within a context of growing utilization of information and communication technologies integrated into the knowledge and practices of these institutions. This paper offers an overview of the scientific production concerning OER in the library and information science field during the 2013-2016 quadrennium, as published in relevant journals and on the Sucupira platform. The search was restricted to titles classified as A1, A2, B1, and B2, focusing on national (Brazilian) and Latin American literature.
Downloads
References
ACCART, J. P. Serviço de referência: do presencial ao virtual. Brasília: Brinquet de Lemos, 2012.
ARAUJO, C. A. A. Infodemia, desinformação, pós-verdade: o desafio de conceituar os fenômenos envolvidos com os novos regimes de informação. International Review of Information Ethics, [s. l.], v. 30, n. 1, ago. 2021.
ARIMOTO, M. M.; BARBOSA, E. F. Um conjunto preliminar de práticas para o desenvolvimento ágil de recursos educacionais abertos. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 23, 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2012.
CALIL JUNIOR, A. Bibliotecas públicas como lócus da alfabetização midiática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp., p. 136- 154, jan./ jul. 2017.
CALIL JUNIOR, A.; SÁ, N. O.; ZATTAR, M. A extensão universitária e o exercício da práxis no campo informacional: práticas para apropriação da informação e do saber. International Review of Information Ethics, [s. l.], v. 30, ago. 2021.
CASTELLS. M.; CARDOSO, G. (org.). A sociedade em rede: do conhecimento à política. Belém: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 2005.
CUNHA, M. B.; CAVALCANTI, C. R. O. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Brinquet de Lemos, 2008.
WINLEY, D. The access compromise and the 5th R. Improving Learning. [S. l.], 2014.
DECLARAÇÃO de Santiago. Declaração de Santiago: o acesso à informação para alcançar o desenvolvimento sustentável na América Latina e no Caribe. [S. l.: s. n.], 2019. Disponível em: https://www.ifla.org/publications/declaracao-de-santiago/. Acesso em: 3 jul. 2020.
DEMO, P. Habilidades e competências no século XXI. Porto Alegre: Editora Mediação, 2012.
FERREIRA, G. M. S.; CARVALHO, J. S. Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais: considerações críticas. Educ. Soc. Campinas, v. 39, n. 144, p. 738-755, jul./set. 2018.
GASQUE, K. C. G. D. Internet, mídias sociais e as unidades de informação: foco no ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Information Science: research trends, [s. l.], v. 10, n. 2, nov. 2016. DOI 10.36311/1981-1640.2016.v10n2.03.p14.
GRIZZLE, A.; MOORE, P.; DEZUANNI, M.; ASTHANA, S.; WILSON, C.; BANDA, F. ONUMAH, C. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília: Unesco, 2016.
GROGAN, D. A prática do serviço de referência. Brasília: Brinquet de Lemos, 1995.
LAUFER, R. “Novas ferramentas, novos problemas.” In: BARATIN, M; JACOB, C. (org.). O poder das Bibliotecas: a memória dos livros no Ocidente. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2000.
LEVY, P. O que é o virtual? São Paulo: Ed. 34, 1996.
LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
OKADA, A. (org.). Recursos educacionais abertos e redes sociais. São Luis: EDUEMA, 2013.
PRADO, J. M. K; CORREA, C. D. C. Bibliotecas universitárias e presença digital: estabelecimento de diretrizes para o uso de mídias sociais. Perspectivas em Ciência da Informação, Minas Gerais, v. 21, n. 3, p. 165-181, jul./set. 2016.
RANGANATHAN, S. R. As cinco Leis da Biblioteconomia. Rio de Janeiro: Brasília, 2009.
RANGANATHAN, S. R. Reference service. 2. ed. Asia: Publishing House, 1961. Disponível em: http://dlist.sir.arizona.edu/. Acesso em: 8 jun. 2020.
RECUERO, R. Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Meridional, 2009.
RODRIGUES, E.; FERNANDES; P. L.; CORREIA, A. (coord.). Manual de Formação em Ciência Aberta. [S. l.]: Foster, 2019.
SANTOS, A. I. Recursos educacionais abertos no Brasil: o estado da arte, desafios e perspectivas para o desenvolvimento e inovação. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2013. Disponível em: https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/8/rea-andreia-inamorato.pdf. Acesso em: 11 fev. 2022.
SEBRIAM, D; GONSALES, P. Inovação aberta em educação: conceitos e modelo de negócios. São Paulo: CIEB, 2017. Disponível em: https://cieb.net.br/cieb-estudos-2-inovacao-aberta-em-educacao-conceitos-e-modelos-de-negocios/#:~:text=A%20partir%20dos%20questionamentos%20%E2%80%9C%20De%20que%20forma,ser%20considerados%20por%20quem%20busca%20inovar%20em%20educa%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 16 jun. 2020.
UNESCO. Declaração REA de Paris 2012. Paris. 2012.
WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Reflexão sobre a “desordem da informação”: for-matos da informação incorreta, desinformação e má-informação. In: UNESCO. Jornalismo, fake news & desinformação: manual para educação e treinamento em jornalismo. Brasília: UNESCO, 2019. p. 47-58. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368647. Acesso em: 2 fev. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jessika Alves, Alberto Calil Elias Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- This publication reserves the right to modify the original, regarding norms, spelling and grammar, in order to maintain the standards of the language, still respecting author writing style;
- The final proofs will not be sent to the authors;
- Published works become Ciência da Informação's property, their second partial or full print being subject to expressed authorization by IBICT's Director;
- The original source of publicaton must be provided at all times;
- The authors are solely responsible fo the views expressed within the article;
- Each author will receive two hard copies of the issue, if made availalbe in print.