Interdisciplinary relations between Information Science and Law: a study based on publications on the IBICT journal

Autores/as

  • Wilma Honorio dos Santos Unifesp
  • Luciano Gamez
  • Felipe Mancini

DOI:

https://doi.org/10.18225/ci.inf.v52i2.7084

Palabras clave:

law, information science, interdisciplinarity, knowledge areas, semantic networks

Resumen

The present work aims to analyze themes, addressed in the area of ​​Information Science, which are correlated with the area of ​​Law. It is characterized, in terms of its approach, in qualitative and quantitative research. As for its objectives, it is characterized as exploratory field research, using an exploratory-descriptive procedure. To read and characterize the data, Social Network Analysis (ARS) is used. The results indicate that the works in the area of ​​Information Science that maintain a thematic relationship with the area of ​​Law, in the sample analyzed in this article, have more frequently addressed aspects related to "Copyright", "Ethics", "Internet", “Intellectual Property” and “Open Access”. Finally, there is evidence of the potential of Information Science, as a field of knowledge, in maintaining interdisciplinary relationships with Law.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Referencias

ALBAGLI, S. Ciência Aberta em questão. In: ALBAGLI, Sarita; MACIEL, Maria Lucia; ABDO, Alexandre Hannud (org.). Ciência aberta, questões abertas, Brasília: Ibict; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. Available at: http://www.cienciaaberta.net/encontro2014/. Access on: 21 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.18225/978-85-7013-109-6

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Formação do profissional da informação: técnicas, tecnologias e mediações. Revista ACB, Florianópolis, v. 22, n. 2, ESPECIAL, p. 421–431, 2017.

BANDEIRA, P. M. Movimento de acesso aberto no Brasil: contribuição do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia a partir da implementação do Sistema Eletrônico de Editoração de Revistas. Orientador: Isa Maria Freire. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1981-0695.2017v12n1.33788

BRASIL. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Tabela de Áreas de Conhecimento/Avaliação, 2020. Available at: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/instrumentos/documentos-de-apoio-1/tabela-de-areas-de-conhecimento-avaliacao. Access on: 21 nov. 2023.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2009.

GOMEZ, M. N. G. Reflexões sobre ética da informação: panorama contemporâneo. In: NELIDA, M.; CIANCONI, R. (org.). Ética da informação: perspectivas e desafios. Niterói: PPGCI/UFF, 2017. 260 p.

GRÁCIO, M. C. C. Colaboração científica: indicadores relacionais de coautoria. Brazilian Journal of Information Science: research trends, [s. l.], v. 12, n. 2, 2018. DOI: 10.36311/1981-1640.2018.v12n2.04.p24. Available at: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/7976. Access on: 21 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2018.v12n2.04.p24

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1976. 220 p.

JARDIM, J. M. Políticas públicas de informação: a (não) construção da política nacional de arquivos públicos e privados (1994-2006). In: IX Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação (ENANCIB), 9, 2008, São Paulo. Anais [...] São Paulo: USP, 2008.

JUNIOR, O. A. Formação do profissional da informação: técnicas, tecnologias e mediações. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 22, n. 2, p. 421-431, abr./ jul., 2017.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

PINHEIRO, L. V. R. Mutações na Ciência da Informação e reflexos nas mandalas interdisciplinares. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 28, n. 3, p. 115-134, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2018v28n3.43317

PINHEIRO, L. V. R. Pilares conceituais para mapeamento do território epistemológico da ciência da informação: disciplinaridade, interdisciplinaridade e aplicações. In: PINO, V.; CAVALCANTE, L.; NETO, C. (org.). Ciência da Informação: abordagens transdisciplinares gêneses e aplicações. Fortaleza: Edições UFC, 2007. 261 p.

POMBO, O. Epistemologia da interdisciplinaridade. Ideação, Campus de Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 9-40, 2010. DOI: 10.48075/ri.v10i1.4141. Available at: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4141. Access on: 22 nov. 2023.

RUBI, M. P.; EUCLIDES, M.; SANTOS, J. Profissional da informação: aspectos de formação, atuação profissional e marketing para o mercado de trabalho. Inf. & Soc.: Est. João Pessoa, v. 16, n. 1, p. 79-89, jan./jun. 2006.

SALES, R.; MURGUIA, E. I. Determinações políticas na produção científica da Ciência da Informação do Brasil: impactos da Tabela de Áreas do Conhecimento (TAC) do CNPq. Scire, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 27-34, 2015. DOI: https://doi.org/10.54886/scire.v21i1.4250

SILVA, T. E.; ALCARÁ, A. R. Acesso aberto à informação científica: políticas e iniciativas governamentais. Inf. Inf., Londrina, v. 14, n. 2, p. 100-116, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2009v14n2p100

SILVA, T. E.; PINHEIRO, M. M. K. Políticas de Informação no âmbito do ENANCIB. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 9., 2011, Brasília, Anais [...]. Brasília, 2011. p. 1627-1642.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. 175 p.

WASSERMAN, S.; FAUST, K. Social network: methods and applications (Structural Analysis in the Social Sciences). Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 868 p.

Descargas

Publicado

21/06/2024

Número

Sección

Artículos